دولت پرداخت نیمی از سود تسهیلات در خراسان جنوبی را تضمین کرد یارانه ۵۰ درصدی به تولید

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: براساس مصوبات شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور و فعال شدن کمیته اقتصادی این شورا با دستور ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی مکلف شده است در قالب طرح توسعه و تسهیل سرمایه گذاری در ۹ استان، تسهیلات با یارانه دولتی به سرمایه گذاران بخش تولید پرداخت کند. محمدمهدی مروج الشریعه شنبه شب در نوزدهمین جلسه مشترک کمیسیون هماهنگی بانک ها و شورای تخصصی اشتغال خراسان جنوبی افزود: این مصوبه شامل چهار استان شرقی و پنج استان غربی کشور است که خراسان جنوبی نیز مشمول این استان ها می شود. وی با تأکید بر اینکه با اجرایی شدن این طرح ۵۰ درصد نرخ سود و کارمزد تسهیلات بانکی تا نرخ مصوب شورای پول و اعتبار توسط دولت در بودجه تضمین و پرداخت می شود، گفت: حتی یک ریال این رقم هم در بودجه توسط دولت تضمین شده و سرمایه گذاران می توانند از این فرصت استفاده کنند.
سهم بانک های استان در استفاده از منابع داخلی کم است
مقام عالی دولت در استان با اشاره به اینکه سهم بانک های خراسان جنوبی در استفاده از منابع داخلی برای تسهیلات بخش تولید کم است، تأکید کرد: گردش مالی استان در چرخه آزاد نشان دهنده میزان خواست و اراده جامعه بدون تکلیف دولت بیشتر به سمت منابع داخلی بانک ها و به بخش خدمات اختصاص یافته است که سهم ناچیزی از این تسهیلات در بخش مزیت های استان استفاده شده است. مروج الشریعه افزود: تسهیلات تکلیفی در استان فقط ۱۳ درصد نقش دارد و ۸۷ درصد دیگر منابع داخلی بانک های استان بدون اعمال اراده بخش های حاکمیتی فقط توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در یک منطقه برای هزینه کردن جهت گیری می شود. وی با اشاره به مزیت های بخش تولید استان در زمینه های مختلف معدن، صنایع دستی و … بیان کرد: این گردش منابع مالی باید تحلیل شود که استان چه میزان در جهت مزیت های خود و براساس طرح آمایش حرکت می کند. استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد منابع استان در آیتم های محدود بخش خدمات استان انطباق دارد، عنوان کرد: باید تحلیل ویژه ای روی این قضیه انجام شود و بانک ها نیز بررسی کنند که مشکل در جذب دارند یا مشتری مداری آنها ضعیف است. مروج الشریعه با اشاره به پرداخت ۴۵۳ میلیارد تومان تسهیلات بخش کشاورزی در حوزه اشتغال از منابع داخلی، گفت: این رقم پرداختی در صورتی که فقط به بخش کشاورزی اختصاص یافته باشد رقم بالایی نیست. وی بیان کرد: بانک های استان باید در سپرده پذیری و پرداختی های خود تجدیدنظر جدی داشته باشند.
رتبه ۷ استان در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و دبیر شورای اشتغال استان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۸۳ درصد کل اعتبارات ابلاغی مرحله اول اشتغال پایدار روستایی و عشایری معادل ۹۶ میلیارد تومان در استان پرداخت شده است و مرحله دوم این اعتبارات به زودی ابلاغ می شود، عنوان کرد: ابلاغ اولیه تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری برای استان ۱۱۸ میلیارد تومان بوده که ۱۱۰ درصد طرح ها معادل ۱۲۷ میلیارد تومان انعقاد قرارداد شده است. عباس رکنی با بیان اینکه خراسان جنوبی در مقایسه با سایر استان ها رتبه هفتم پرداخت اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری را دارد، تصریح کرد: اولین استان تهران بوده و یزد، اصفهان، سمنان، البرز و خراسان جنوبی در رتبه های بعدی قرار دارند. وی با ابراز امیدواری از ادامه روند صعودی پرداخت ها گفت: مقایسه با سایر استان ها نشان می دهد که خراسان جنوبی با رقم ۱۱۸ میلیارد تومان در برابر ۱۱۲ میلیارد تومان استان تهران جایگاه خوبی در کشور دارد.
ظرفیت ها تکمیل نشد
این مقام مسئول به موضوع اجرای طرح کارورزی اشاره کرد و گفت: پیش بینی استان در این طرح برای سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بوده که ۴۰۶ واحد پذیرنده داشتیم و ۹۲ نفر نیز جذب شدند. رکنی ادامه داد: پیش بینی امسال یکهزار و ۵۰۰ نفر بود که در ۲۹۵ واحد پذیرنده، ۹۴ کارورز مهارت آموز جذب شده اند. وی به اجرای مهارت آموزی در محیط کار واقعی اشاره کرد و افزود: ۵۸۰ نفر برای امسال پیش بینی داشتیم که در ۱۶۳ واحد پذیرنده، ۳۶۰ نفر مهارت آموز به کارگیری شدند. رکنی با بیان اینکه ۷۳٫۵ درصد طرح تعریف شده دستگاه های اجرایی در کارگروه تعیین تکلیف شده است، گفت: میانگین کشوری ۴۲ درصد بوده و خراسان جنوبی در این شاخص رتبه سوم کشور را کسب کرده است که نشان از فعالیت خوب دستگاه های اجرایی و کمیته فنی اشتغال دارد. وی ادامه داد: خراسان جنوبی در رعایت سهم ابلاغی نیز ۱۰٫۱ درصد انحراف داشته که این رقم در کشور ۴۱٫۵ درصد و در تهران و اصفهان ۱۰۰ درصد است. وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در جذب کارورزان از بین دانش آموختگان دانشگاهی رتبه دوم کشور را کسب کرده است، گفت: ۶٫۱ درصد واحدهای پذیرنده فعال در این زمینه مشارکت داشته اند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: طرح کارورزی به دلایل مختلف از جمله کم بودن حق الزحمه و شامل بودن قشر خاص موفقیت نداشته لذا پیشنهاد اصلاح این طرح به وزارتخانه داده شده است. رکنی بیان کرد: خراسان جنوبی در اجرای طرح مهارت آموزی نیز رتبه دوم کشور را کسب کرده که نشان می دهد ۲ برابر سهمیه ابلاغی فعالیت انجام شده است.
اعتراض رئیس سازمان صمت به تسهیلات
حوزه صنعت و معدن
رئیس کمیسیون هماهنگی بانک های استان در این جلسه به ارائه تسهیلات در سال ۹۶ از طریق ۱۷ بانک و مؤسسه عضو کمیسیون بانک ها اشاره کرد و افزود: در سال گذشته بالغ بر ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان با ۱۳۲ هزار و ۷۹۹ پرونده به مردم تسهیلات ارائه شده است. دهباشی با بیان اینکه در حوزه خدمات هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان رکورد دار ارائه تسهیلات است، گفت: در حوزه صنعت و معدن ۳۷۱ میلیارد تومان، کشاورزی ۵۷۶ و مسکن ۱۷۴ میلیارد تومان تسهیلات داده شده است داود شهرکی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نسبت به مبلغ در حوزه صنعت اعتراض و انتقاد کرد. وی به میزان تسهیلات بانک های استان به تفکیک منابع داخلی و تکلیفی در سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: بیش از ۲ هزار و ۳۶۱ میلیارد تومان از محل منابع داخلی برای ۱۰۳ هزار و ۶۸۰ پرونده و بیش از ۳۴۳ میلیارد تومان از محل تسهیلات تکلیفی برای ۲۹ هزار و ۱۱۹ پرونده پرداخت شد.
طرح مشکلات فرمانداران با اولویت عملکرد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان جنوبی هم گفت: کارگروه اشتغال از جلسات آینده با رویکرد جدید تشکیل می شود به این صورت که هر جلسه ارتباط ویدئو کنفرانس با یکی از فرمانداران برقرار و مشکلات هر شهرستان بررسی خواهد شد. مشیرالحق عابدی عنوان کرد: شهرستان هایی که عملکرد بهتری در پرداخت تسهیلات از محل اعتبارات روستایی و عشایری داشته اند در اولویت این ارتباط قرار دارند. وی گفت: پرداخت میزان تسهیلات و رقم قراردادهای منعقد شده نشان می دهد که نگاه ویژه ای به مباحث اشتغالزایی در استان وجود دارد. وی در تشریح گزارشی از کمیته پنج نفره استان برای بررسی طرح های اشتغال گفت: با توجه به رصد استان های همجوار چنین کمیته ای در سایر استان ها وجود ندارد اما با تدبیر شخص استاندار این کمیته در خراسان جنوبی نهادینه شد. عابدی افزود: ۷۰۳ میلیارد تومان برای طرح های مصوب و معرفی شده به بانک ها در کمیته پنج نفره رسیدگی و ۲ هزار و ۳۸۰ طرح هم بررسی شده است. وی با اشاره به جلسات اخیر این کمیته گفت: طرح بز سانن تا زمان اعلام پروژه هایی با قابلیت اجرایی توسط متولیان، از لیست کمیته حذف شد. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: بازرسی طرح هایی که عملا به قابلیت اجرا رسیده برای بررسی درصد اشتغال ایجاد شده توسط دفتر بازرسی استانداری قابل پیگیری است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*