معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور اعلام کرد: تأسیس ۲ دانشگاه تخصصی در بیرجند

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور اعلام کرد: طی بازدیدهایی که داشتیم ۲ دانشگاه اختصاصی علمی و کاربردی در بیرجند تأسیس می شود. محمد علی اخوان بهابادی در نشست خبری که شنبه شب برگزار شد، تصریح کرد: یکی از مهمترین رویکردهای دانشگاه مزیت محور و مهارت آموزی است و وجود منطقه ویژه اقتصادی در مرز خراسان جنوبی می تواند این منطقه را متحول کند چرا که تأسیس مرکز علمی و کاربردی در منطقه ویژه اقتصادی یکی از درخواست های مسئولان مربوطه می باشد. وی ادامه داد: یکی دیگر از درخواست ها ایجاد مرکز آموزش صنایع دستی و گردشگری بود که در این سفر به تصویب رسید و برای عملیاتی کردن آن در تهران پیگیری خواهد شد، البته هنوز این دو دانشگاه به تائید قطعی نرسیده است و باید در تهران بررسی شود.
۵ هزار کد رشته کاردانی و کارشناسی
معاون آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه در مهرماه ۹۷ در ۵۰۰ مرکز، در سطح کشور دانشجو جذب می کنیم، گفت: در مجموع ۵ هزار و ۳۴۲ کدرشته محل کاردانی و کارشناسی ظرفیت سازی کردیم که از این تعداد کد، ۶۳ درصد کاردانی و ۳۷ درصد کارشناسی است. اخوان بهابادی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۷۱ تأسیس و از سال ۷۴ به صورت رسمی پذیرش دانشجو را انجام داد. وی با اشاره به اینکه یک ستاد در تهران وجود دارد که سیاست گذاری و نظارت بر واحدهای استانی را انجام می دهد، توضیح داد: در حال حاضر در مجموع ۵۶۲ مرکز علمی کاربردی در کشور وجود دارد که ۸ مرکز در استان خراسان جنوبی می باشد. وی ادامه داد: از این تعداد مرکز در کشور ۵۰ مرکز وابسته به نیروهای نظامی و انتظامی، ۲۸۷ مرکز خصوصی و ۲۱۷ مرکز عمومی که وابسته به دستگاه های عمومی است، می باشد. به گفتۀ وی فقط ۲۳مرکز وابسته به دانشگاه جامع علمی کاربردی در کل کشور می باشد که دانشگاه علمی کاربردی نهبندان ۱۰۰ درصد دولتی و وابسته به ما است. او با اشاره به اینکه ۲۳ مرکز وابسته به کارخانجات و شرکت های بزرگ است، گفت: در سطح کشور ۴۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه های علمی و کاربردی هستند همچنین دانشگاه فنی و حرفه ای با حدود ۲۰۰ هزار دانشجو بعد از ما قرار دارد که در رشته های مهارتی دانشجو تربیت می کند.

۲ هزار و ۷۰۰ دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی خراسان جنوبی
معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: با توجه به اینکه به مهارت آموزی تأکید بسیاری شده است، یکی از تکالیفی که در قانون برنامه ششم برای ما دیده شده است افزایش دانشجویان تا آخر برنامه ششم می باشد. اخوان بهابادی تصریح کرد: سهم دانشجویان مهارتی از کل دانشجویان کشور از ۲۰ درصد که ابتدای برنامه بوده است باید به ۳۰ درصد در انتهای برنامه برسد، هرچند ما در حال حاضر ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو داریم و این میزان در ابتدای برنامه به ۲۰درصد نمی رسید و کار سختی را در پیش داریم. وی بیان کرد: در این راستا باید ظرفیت دانشجویی خود را افزایش دهیم و در انتهای برنامه به ۳۰ درصد کل دانشجویان مهارتی در کشور برسیم. او خاطر نشان کرد: از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجوی علمی کاربردی در سطح کشور، ۴۴ هزار و ۵۰۰ دانشجو مربوط به خراسان جنوبی است که از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ نفر مربوط به دانشگاه علمی کاربردی می باشد.
۸۲۹ رشته مهارتی
معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه در دانشگاه علمی و کاربردی دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ارائه می شود، تصریح کرد: ۸۲۹ رشته مهارتی در کاردانی و کارشناسی به تصویب رسیده است و منتج به مقطع می شوند و عمده داوطلبین، شاغلین دستگاه های اجرایی هستند. اخوان بهابادی خاطرنشان کرد: علاوه بر دوره های کاردانی و کارشناسی دوره های کوتاه مدت آموزشی تحت عنوان تک درس و تک پودمان وجود دارد که افراد می توانند در یک زمینه تخصصی ویژه به کسب مهارت بپردازند. وی با اشاره به اینکه ما بر اساس نیاز بازار کار عمل می کنیم، گفت: اگر در یک استانی احساس ایجاد رشته خاصی وجود داشته باشد بلافاصله آن رشته را در استان مذکور راه اندازی می کنیم.
دانشگاه علمی و کاربردی مناسب با نیاز بازار
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان هم در این جلسه عنوان کرد: در خراسان جنوبی به دنبال تغییر و تحول هستیم و برای ارتقای سطح دانش و مهارت برنامه ریزی های خوبی کرده ایم. ابوالفضل فورگی نژاد با اشاره به اینکه در کشور ۲نظام آموزشی داریم، تصریح کرد: بیشتر دانشگاه های کشور در نظام تئوری هستند اما دانشگاه علمی و کاربردی به علت تفاوتی که در دروس و کد رشته ها دارد بیشتر به مهارت آموزی در محل کار واقعی پرداخته است و به سمت دانشگاه نسل سوم پیش می رود. وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین وظیفه ما تربیت نیروی کار است، بیان کرد: تعیین رشته ها با توجه به نیازهای هر منطقه، استان و شهرستان تدوین شده است. به گفتۀ وی دانشگاه علمی کاربردی تلاش دارد تا با آشنایی با محیط کار و کارآفرینی رسالت خود را به درستی انجام دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*