اخبار علمی

 

چرا نباید تخم مرغ را آب پز استفاده کرد؟

تخم مرغ عسلی یکی از ماده‌های غذایی است که افراد زیادی به آن علاقه دارند و مصرف می‌کنند، خوب است بدانیم تخم مرغ عسلی عوارض زیادی برای بدن دارد و افراد از آن غافل هستند  و برای تقویت کودک آن را به عنوان وعده غذایی کودک در نظر می گیرند؛ احتمال وجود میکروب سالمونلا در تخم مرغ نپخته و عسلی  وجود دارد، این میکروب می‌تواند سبب مسمومیت و حتی مرگ کودک شود، زرده تخم مرغ کودک حتما باید کامل پخته شود و به هیچ عنوان آن را نپخته و عسلی به کودک ندهید.

////

چگونه پوست و صورت را شاداب کنیم

بسیاری افراد برای اینکه پوست شادابی داشته باشند راه‌های مختلفی را امتحان می‌کنند، بسیاری از راه‌ها نتیجه بخش و برخی دیگر تاثیری ندارد و آسیب رسان است، کارشناشان طب سنتی راهی مفید و بدون عارضه را برای داشتن پوستی زیبا و شاداب بیان کرده‌اند، برای این کار نعنا را در مخلوط کن بریزید تا له شود و ۲۰ دقیقه آن را روی صورت بگذارید، نعنا جوش را از بین می‌برد، منافذ پوست را تمیز و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

////

مضرات جگر مرغ که نمی‌دانید

کارشناسان معتقدند جگر مرغ عاملی بسیار خطرناک و کشنده برای بدن است؛ در جگر مرغ باکتری کمیپلو وجود دارد که می‌تواند باعث مسمومیت، بیماری، تب، فلج و حتی مرگ در افراد شود به جای آن  سنگدان مرغ را مصرف کنید، چرا که سرشار از پروتئین است و به درمان فقر آهن کمک می‌کند، همچنین باعث جلوگیری از ریزش مو می‌شود و جایگزین مناسبی برای پروتئین‌های دیگر است، می‌توانید آن را کبابی، پخته و آب پز شده استفاده کنید.

////

 

 

 

مویز؛ تصفیه کننده ریه و رفع کننده یبوست

افتتاحیه پنجمین جشنواره انگور ارومیه

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد و متخصص طب سنتی از خشکبار مویز به عنوان یکی از موثرترین روان ‎کننده‌های شکم به ویژه برای رفع عارضه یبوست و همچنین تصفیه ریه‌ها یاد کرد.

سید کاظم کاظمینی در گفت‌و‎ گو با خبرنگار ایسنا مویز را در اصلاح انگور خشک شده یا نیمه خشک خواند که در کتب سنتی از آن به عنوان «زبیب» یاد و خواص زیادی نیز برای آن تعریف شده است.

وی در مورد خواص مویز افزود: این خشکبار می‌تواند به عنوان اعتدال‏ دهنده در مواقعی که اخلاط بدن مانند سودا و بلغم غلیظ شده است، استفاده شود.

این متخصص طب ایرانی ادامه داد: مویز قابلیت روان ‎کنندگی شکم را نیز دارد و تحت عنوان تخصصی ملین طبع از آن یاد می ‎شود و به عنوان یکی از رفع کننده‌های یبوست قابل استفاده است.

کاظمینی، مویز آب خیس ‏کرده یا پخته شده را نیز روان کننده شکم دانست و گفت: مصرف این مویز با داروهای مناسب، ملین طبع است و اگر در سرکه انگور آن را خیسانده و ناشتا بخورند، برای تحلیل ورم طحال‏ نیز مفید است.

وی استفاده از مویز برای تصفیه ریه را نیز اقدامی مفید و موثر خواند و اظهار کرد: مویز علاوه بر آن، مقوی کبد و محرک نیروی جنسی اشخاص سرد مزاج است و اگر دانه مویز را خارج کرده و به جای آن دانه فلفل جای داده و مصرف شود، برای رفع سردی کلیه که یکی از سوء مزاج‏‌های این عضو بدن است، همچنین سنگ مثانه و قطره ‏قطره ادرار کردن، بسیار مفید است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در مورد انواع مویز نیز عنوان کرد: بهترین نوع مویز، نوع پرگوشت کم دانه یا بی‏دانه است و در مقابل کم‏‏ خاصیت‏‌ترین آن، نوع خشک و کم‏‏‌گوشت آن است.

وی در مورد دیگر کارایی‌های مویز هم اظهار کرد: اگر مویز را با انیسون که یک دانه گیاهی گرم مزاج و مفید برای گرم کردم بدن به ویژه مفاصل است، پخته و مخلوط کنیم و آن را با روغن بادام بخوریم، برای رفع سرفه سرد و بلغمی موثر خواهد بود.

وی در پایان نیز طبیعت مویز را برگرفته از نوع انگور آن دانست و گفت: طبق نظر حکمای طب سنتی، مویز از نظر طبیعت برحسب این‏ که از چه نوع انگور و در چه مرحله ‎ ای تهیه شده باشد، اندکی از همدیگر متمایز است.

کاظمینی خاطرنشان کرد: مویزی که از انگور سفید به دست آمده باشد، دارای گرمی کمتری نسبت به مویزی است که از انگور سیاه تهیه شده باشد، البته مویز بسیار شیرین نیز دارای گرمی بیشتری نسبت به مویز کم ‏شیرینی است.

 

 

 

مسمومیت غذایی یکی ازشایع‌ترین بیماری‌ها در تابستان است که به دلیل بی دقتی با نحوه عملکرد باکتری‌های مواد غذایی رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان هشدار می‌دهند یکی از دلایل بروز مسمومیت‌های غذایی درفصل تابستان، مصرف بستنی و دسر‌های مخصوص این فصل است.

تاکنون بار‌ها در دنیا افراد به دلیل مسمومیت بر اثرمصرف بستنی جان خود را ازدست داده اند؛ باوجود اینکه شرکت‌های تولید کننده محصول‌های لبنی انواع استاندارد‌ها برای تهیه فرآورده‌های خود را رعایت می‌کنند، اما امکان وجود میکروب و عامل‌های بیماری زا در بستنی و سایر دسر‌ها وجود دارد.


از جمله باکتری‌های بسیار خطرناک که در بستنی وجود دارد می‌تواند لیستریا (listeria)، کمپیلوباکتر، سالمونلا و‌ ای کولای (E.coli) را می توان نام برد.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد به سرعت پس از تهیه بستنی آن را مصرف کنند و اگر بستنی به میزان بسیار زیاد ذوب شده بود از فریز کردن دوباره آن خودداری کنند، زیرا احتمال فساد و بروز مسمومیت زیاد است.


بستنی به سرعت در دمای اتاق و درمجاورت با نور خورشید آب می‌شود و می‌تواند سبب نفوذ و رشد باکتری هایی چون لیستریا شود به ویژه اگر از ظرف مخصوص بستنی خارج شده باشد.

خوابیدن در برخی از ساعات شبانه روز مفید و در برخی ساعات آثار زیان باری دارد که در ادامه مشروح این موضوع آمده است.

خوابیدن در ساعات مختلف شبانه روز چه اثری بر بدن دارد؟ + اینفوگرافیبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ خوابیدن یکی از ریتم های مهم بدن محسوب می شود و هر فردی بنا بر سن و سال به  ۶ تا ۸ ساعته خواب و استراحت در طول روز نیاز دارد هرچند گاهی عوامل بیرونی و  مشغله روزانه نظم خواب و مدت زمان نیاز بدن به استراحت را به هم می ریزد.
به تازگی محققان دریافتند که بین ساعات ۱۱ شب تا ۴ صبح در مغز هورمون هایی ترشح می شود که برای سلول های مغزی بسیار مفید است بنابراین این بازه زمانی برای خوابیدن توصیه می شود.

خواب قیلونه در هنگام ظهر و بعد از نماز ظهر هم بسیار سفارش شده است اما  نمی تواند جای خواب شب را  بگیرد زیرا استراحت فرد از کیفیت لازم برخوردار نیست.

خوابیدن در زمان طلوع صبح تا طلوع خورشید مکروه است و سبب کاهش برکت و حافظه می شود و بر عکس خوابیدن در هنگام شب و پیش از نیمه شب برای بدن مفید است و برای استراحت و آرامش بدن کیفیت مناسب را تامین می کند.

بدترین زمان خوابیدن پس از نماز عصر تا غروب خورشید و از زمان طلوع آفتاب تا اذان ظهر است که سبب ازبین رفتن  انرژی افراد می شود.

ابداع روشی برای تبدیل چربی سفید به قهوه ای

تهران – ایرنا – مهندسان زیستی دانشگاه کلمبیا موفق به توسعه یک روش نوآورانه شده اند که قادر به افزایش چربی قهوه ای است. این رویکرد در کاهش وزن و درمان چاقی موثر است.

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، چربی قهوه ‌ای به راحتی می ‌سوزد و تبدیل به انرژی می‌ شود. تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای یک راهکار مناسب برای درمان چاقی و اضافه وزن و بیماری های مرتبط با سوخت و ساز از جمله دیابت است.
ولی تبدیل بی خطر چربی سفید به قهوه ای همواره با چالش مواجه بوده است. محققان دانشگاه کلمبیا برای حل این مشکل به یک روش ساده دست یافتند. در این روش چربی سفید بیمار خارج از بدن به چربی قهوه ای تبدیل می شود،‌ سپس به بدن پیوند می شود.
این روش که fat-graf نام دارد، معمولا توسط جراحان پلاستیک و زیبایی در روشی مانند چربی کشی یا لیپوساکشن مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش چربی از بدن خارج می شود و برای زیبایی یا جراحی ترمیمی به ناحیه ای دیگر تزریق می شود.
روش های دیگری نیز مانند قراردادن چربی در معرض سرمای شدید و استفاده از داروهای چربی سوز برای افزایش چربی قهوه ای وجود دارد که اغلب دارای عوارض جانبی است و گاهی برای بیمار ناخوشایند است.
ولی در این روش جدید چربی به میزان دلخواه به بدن بیمار تزریق می شود، از طرفی به سادگی و در مطب پزشک قابل انجام است. در این روش تبدیل چربی سفید به قهوه ای با کشت بافت در محیطی حاوی فاکتور رشد صورت می گیرد. این فرآیند browning نام دارد. این روش نیازمند مطالعه بیشتر است، ولی دستیابی به روشی ساده در کمترین زمان ممکن و با حفظ ساختار سه بعدی عروق بسیار مبتکرانه و سودمند است.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*