نمایندگان مجلس برخی وزرا انگیزه و توانمندی لازم برای اداره امور ندارند/ علاوه بر تغییر وزرا، باید رئیس کل بانک مرکزی نیز تغییر کند

این روزها موضوع تغییر کابینه، بیش از آنکه از سوی دولت مورد توجه قرار گیرد، از سوی مجلس پیگیری می شود و گویا دولت تمایل چندانی به تغییر در کابینه ندارد؛ هرچند گاهی خبرهایی از گوشه و کنار در خصوص تغییر برخی از مسئولان اقتصادی کشور به گوش می رسد، عملا تا به امروز تغییر رخ نداده است.

کد خبر: ۸۱۴۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۷ – ۱۳:۰۲ ۱۰ July 2018

برخی وزرا انگیزه و توانمندی لازم برای اداره امور ندارند/ علاوه بر تغییر وزرا، باید رئیس کل بانک مرکزی نیز تغییر کنداین روزها موضوع تغییر کابینه، بیش از آنکه از سوی دولت مورد توجه قرار گیرد، از سوی مجلس پیگیری می شود و گویا دولت تمایل چندانی به تغییر در کابینه ندارد؛ هرچند گاهی خبرهایی از گوشه و کنار در خصوص تغییر برخی از مسئولان اقتصادی کشور به گوش می رسد، عملا تا به امروز تغییر رخ نداده است.

به گزارش «تابناک»؛ به نظر می رسد، دولت و مجلس هر دو در حال مماشات هستند و هر یک می خواهند هزینه تغییر را به گردن دیگری بیندازد. مجلس منتظر است، رئیس جمهور درباره اعضای کابینه خود تصمیم بگیرد و در مقابل، روحانی منتظر است تا مجلس وزرای او را برکنار کند.

این تعلل باعث رخوت در بازار شده و چرخ اقتصاد کامل به گل نشسته و از هر فعال اقتصادی که بپرسی، منتظر یک معجزه از سوی دولت است. البته برخی هم از این آب گل آلود، ماهی می گیرند و با مدد رانت و ارز دولتی، جیب خود و اطرافیانشان را پر پول می کنند.

ناگفته نماند که این تعلل در دولت، صدای مجلسی ها را درآورده است. نمایندگان مجلس انتظار دارند، دولت هر چه زودتر تکلیف کابینه را مشخص کند؛ اما دولت هم عملا توجهی به اوضاع ندارد و تنها در برخی از مصاحبه ها، مسئولان اشاره ای به تغییر کابینه می کنند.

پروانه سلحشوری، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در خصوص این موضوع اظهار داشت: مدت‌هاست ما بر لزوم ترمیم کابینه تأکید کردیم؛ آن هم در وضعیتی که خود رئیس جمهور اعلام می‌کند، برخی از وزرایش انگیزه و توانمندی لازم را ندارند. هم اکنون این پرسش پدید می‌آید که مگر غیر از رئیس جمهور کسی می تواند کابینه را ترمیم کند؟! چه چیزی مانع می‌شود که او این کار را انجام ندهد؟! اصلا چه مشغله‌ای مهم‌تر از تغییر وزرایی است که عملکرد موفقی نداشته‌اند؟! قطعا رئیس جمهور مسئول است و باید ورود پیدا کند.

وی افزود: متأسفانه شاهد تعلل در ترمیم کابینه هستیم. آقای روحانی یادش نرود که مردم در سال ۹۶ به امید به او رأی دادند. نباید روزنه‌های امید را بست؛ آن هم در وضعیتی که نابسامانی‌ها جدی و تا حدی کنترل امور دشوار شده است. اکنون نیاز به وارد کردن یک شوک در کابینه است، به ویژه درباره وزرایی که نشان دادند، کارآمدی لازم را ندارند و نمی‌توانند در شرایط بحرانی عملکرد موفقی داشته باشند.

نماینده تهران با اشاره به نامه‌ دویست نماینده به رئیس جمهور برای تغییر تیم اقتصادی دولت گفت: ما قبل از بروز بحران، خواستار ترمیم تیم اقتصادی بودیم. مجلس تنها می‌تواند وزرا را استیضاح کند. برخی دیگر باید مستقیم از سوی رئیس جمهور برکنار شوند. دست دولت باز است. باید به افکار عمومی و صحبت‌های کارشناسان احترام گذاشته و در عین حال از تصمیمات آنی، راهکارهای عجولانه و بدون کار کارشناسی پرهیز کنیم.

سلحشوری با اشاره به تجربه موفق وزارت اقتصاد در دوران طیب نیا گفت: معمولا وقتی کسی عملکرد موفقی داشته است، او را تغییر نمی‌دهند، ولی دولت روحانی برعکس عمل کرد و در جایی که نقطه قوتش بود، جابه‌جایی انجام داد که اکنون از همان نقطه آسیب می‌بیند. دولت باید تغییرات جدی در کابینه لحاظ کند.

همچنین احمد بیگدلی در مورد ضرورت ایجاد تغییرات در دولت گفت: ایجاد تغییرات در دولت خواسته مردم و مجلس است؛ هرچند خود دولت نیز به این نتیجه رسیده که باید این تغییرات را انجام دهد و حتی رئیس جمهور این وعده را دادند که این ترمیم در کابینه انجام می‌شود.

این عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: ما منتظریم که دولت هر چه سریعتر تغییرات را در کابینه انجام دهد و اگر اراده‌ای برای انجام این کار نداشته باشد، چاره‌ای جز استیضاح وزیر اقتصاد و صنعت نداریم.

بیگدلی بیان کرد: ترمیم تیم اقتصادی دولت، لازم و ضروری است؛ یعنی علاوه بر تغییر وزرا، باید رئیس کل بانک مرکزی نیز تغییر کند. اگر این تغییرات بموقع انجام شود، می‌تواند تأثیرات مثبت داشته باشد و اگر با تأخیر باشد، فایده‌ای ندارد؛ بنابراین، بهتر است وقتی مجلس و مردم به این نتیجه رسیده‌اند که باید این تغییرات انجام شود و دولت هم تصمیم برای ایجاد این تغییرات را دارد، این کار انجام شود.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مطمئنا عدم انجام این تغییرات، باعث ایجاد تنش‌هایی بین دولت و مجلس می‌شود، چون خواسته و دغدغه مردم، اولویت مجلس است.

وی با اشاره به برخی سخنانی مبنی بر اینکه برای ایجاد تغییرات در دولت زود است، گفت: اینکه برخی می‌گویند چند ماه از عمر کابینه نگذشته و برای ایجاد این تغییرات زود است، اینها بهانه است. باید هر موقع نیاز به تغییر باشد، انجام شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*