مرگ ۱۳۷ نوزاد در یک سال

مرگ و میر نوزادان در خراسان جنوبی در مقایسه با سال ۸۹ ، ۴۳ درصد و حدود ۵۰ نفر کمتر شد.
معاون فنی مراکز بهداشت استان گفت: پارسال از ۱۷ هزار و ۸۸۵ تولد زنده ثبت شده، ۱۳۷ نوزاد فوت کردند.
براساس شاخص ها، پارسال حدود ۸ نوزاد در هر هزار تولد زنده فوت کردند، در سال ۸۹، ۱۳ هزار و ۶۶۷ نوزاد متولد شد که براساس شاخص ها حدود ۱۴ نوزاد در هزار تولد زنده فوت کرده است. امیرآبادی زاده علت عمده مرگ و میر نوزادان را نارسی، ناهنجاری و کم وزنی اعلام کرد و گفت: مرگ و میر شیرخواران زیر یکسال هم در این مدت، ۳۸ درصد کاهش داشته که با ارزیابی سال ۸۹، ۲۱ شیرخوار در هزار تولد زنده فوت شده که پارسال این آمار به حدود ۱۱و نیم نفر در هزار تولد زنده کاهش یافت.
میزان مرگ و میر نوزادان در کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۹ و نیم در هر هزار تولد زنده بود، به طور کلی از هر سه تا چهار نوزادی که با وزن زیر هزار و ۵۰۰ گرم و سن زیر ۳۲ هفته به دنیا می‌آیند یک نوزاد جان خود را از دست می‌دهد. بنابراین میزان مرگ و میر در نوزادان با وزن پایین به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.کارشناسان سطح دانش و سوادسلامت خانواده‌ها به ویژه مادران را دارای نقش مؤثری در کاهش مرگ و میر نوزادان می دانند  اگر  مادری که سطح سواد سلامت بالایی دارد، در یک خانواده امن پرورش پیدا کرده و تغذیه مناسب داشته باشد احتمال تولد نوزاد نارس کاهش پیدا می‌کند. بنابراین مادران بین سنین ۱۸ تا ۳۰ سالگی باید سطح سواد سلامتی بالایی داشته باشند که خوشبختانه در بیشتر مناطق کشور سطح سواد سلامتی مادران بالا است، ولی سطح سواد سلامت در برخی از مناطق کشور مانند سیستان و بلوچستان و برخی نقاط شرق کشور  پایین است و به تبع میزان مرگ و میر نوزادان در این مناطق بالا است.
سازمان‌های مختلف دیگر مانند آموزش و پرورش و سازمان‌های اقتصادی و صنعتی نیز در سطح سواد سلامت مادران تأثیر بسزایی دارند در صورتی که ما قصد داشته باشیم نوزاد نارسی را نجات بدهیم باید هزینه‌های زیادی را متحمل شویم به طوری که هر شب بستری نوزادان نارس در بیمارستان‌های دولتی حدود یک میلیون تومان برای خانواده هزینه دارد که در بخش خصوصی این رقم حدود ۲ تا ۳ برابر می‌شود.
معاون فنی مراکز بهداشت استان دلایل دیگری هم برای مرگ و میر نوزادان عنوان کرد. به گفته امیرآبادی زاده: پارسال ۲۰۱ شیرخوار زیر یکسال هم براثر عواملی از جمله حوادث، مسمومیت ها و خفگی فوت کردند.
او عمده دلایل کاهش مرگ و میر نوزادان در استان را انجام آزمایشات غربالگری جنین، سونوگرافی، مصرف اسیدفولیک، مراقبت های قبل، حین و پس از بارداری و تغذیه مناسب دانست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*