مدیرکل پزشکی قانونی استان خبر داد: رتبه پنجم استان در تلفات ناشی از تصادفات مصدومین تصادفات و نزاع ها بیشترین پرونده ها را در پزشکی قانونی استان داشته اند

مدیرکل پزشکی قانونی استان از تشکیل ۱۶ هزار و ۸۴۱ پرونده در حوزه معاینات بالینی در بخش های تصادفات، نزاع ها، حوادث کار و استعلامات مختلف مراجع قضایی طی سال ۹۶ در پزشکی قانونی استان خبر داد و گفت: ۷۰درصد این پرونده ها در مرکز استان تشکیل شده است.
مصدومین تصادفات و نزاع ها در صدر آمار مراجعین
دکتر مصطفی جعفرزاده در نشست خبری روز گذشته خود با اشاره به کاهش اندک پرونده های تشکیل شده در پزشکی قانونی استان طی سال ۹۶، علت این کاهش را تعطیلی پزشکی قانونی حوزه طبس در ۱۱ ماه ابتدای سال ۹۶ ذکر کرد و افزود: البته با محاسبه مراجعات مربوط به حوزه طبس باز هم آمار پرونده های سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایش زیادی نداشته است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بعضا برای یک پرونده چندین نوبت مراجعه داریم تعداد مراجعین در حقیقت بیش ازاینهاست. وی با اشاره به بیشترین پرونده های تشکیل شده گفت: ۹/۲۰ درصد پرونده ها مربوط به مصدومین ناشی از حوادث ترافیکی و تصادفات می باشد و نزاع ها با ۴/۲۰ درصد در رده بعدی قرار دارد.
ارجاع ۴۳۷ جسد به پزشکی قانونی استان در سال ۹۶
وی اظهار کرد: در سال ۹۶ تعداد ۴۳۷ جسد برای تعیین علت فوت و عوامل مؤثر در این خصوص به پزشکی قانون استان ارجاع داده شد که نسبت به سال ۹۵ افزایش ۹۷/۸ درصدی داشت.
۸/۱۲ درصد اجساد نباید به پزشکی قانونی می آمد
وی تصریح کرد: البته حدود ۸/۱۲ درصد اجساد ارجاعی به پزشکی قانونی استان در سال ۹۶ نباید به ما ارجاع می شد و از آنجا که پزشکی قانونی مرجع صدور جواز دفن برای فوت های غیر طبیعی یا خشن است، ارجاع اجساد دیگر حجم کار و زمان رسیدگی و پاسخگویی در پزشکی قانونی و دستگاه قضایی استان را افزایش می دهد.
دکتر جعفرزاده با ذکر اینکه از مجموع اجساد ارجاع شده به پزشکی قانونی استان در سال ۹۶ متوفیان ناشی از حوادث ترافیکی با ۶/۵۷ درصد بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده بودند، گفت: آمار مربوط به متوفیان ناشی از حوادث ترافیکی مربوط به حداکثر ۳۰ روز پس از وقوع هر حادثه است که در سال ۹۶ تعداد متوفیان حوادث ترافیکی استان با ۵/۲۲ درصد افزایش نسبت به سال ۹۵ به ۲۴۵ نفر رسید و ۹/۸۲ درصد متوفیان به تعداد ۲۰۳ نفر در حوادث محورهای برون شهری ، ۶۵ درصد به تعداد ۱۶ نفر در محورهای روستایی و خاکی و ۶/۱۰ درصد به تعداد ۲۶ نفر در سطح شهرها جان خود را از دست داده اند. وی با اشاره به اینکه تعداد متوفیان حوادث ترافیکی درون شهری در سال ۹۵ نیز ۲۵ نفر بود، گفت: این تعداد که در سال ۹۶ به ۲۶ نفر افزایش یافته بود، نگران کننده است.
۲۴۵ کشته در حوادث ترافیکی سال ۹۶ استان
به گفته وی از مجموع ۲۴۵ نفر فوتی حوادث ترافیکی استان در سال ۹۶، تعداد ۵۶ نفر یعنی ۸/۲۲ درصد متوفیان مربوط به شهرستان بیرجند، ۴۵ نفر (۵/۱۸ درصد) مربوط به شهرستان طبس و ۳۵ نفر (۳/۱۴ درصد) مربوط به شهرستان قاینات می باشند. ضمن اینکه ۲۴ نفر در شهرستان نهبندان، ۱۹ نفر در شهرستان درمیان، ۱۸ نفر در شهرستان سربیشه، ۱۸ نفر در شهرستان فردوس، ۱۳ نفر در شهرستان خوسف، ۶ نفر در شهرستان سرایان، ۴ نفر در شهرستان بشرویه، ۴ نفر در شهرستان زیرکوه و ۳ نفر در دیهوک بر اثر حوادث ترافیکی سال ۹۶ در استان جان باخته اند.
رتبه پنجم استان در تلفات ناشی از تصادفات براساس جمعیت
مدیرکل پزشکی قانونی استان با بیان اینکه خراسان جنوبی برحسب جمعیت رتبه پنجم را در آمار تلفات حوادث ترافیکی در سطح کشور دارد، افزود: تلفات حوادث ترافیکی در محورهای برون شهری استان در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایش ۵/۳۳ درصدی و تلفات حوادث ترافیکی محورهای روستایی و خاکی کاهش ۳۰ درصدی داشته است.
به گفته وی در سال ۹۶ تعداد ۳۵۲۰ مورد معاینه مصدومین تصادفات را در پزشکی قانونی استان داشتیم که نسبت به سال ۹۵ افزایش ۴/۲ درصدی داشته، ضمن اینکه ۷/۶۹ درصد این افراد مرد بودند و ۵/۶۸ درصد آنها در مرکز استان به پزشکی قانونی مراجعه کرده اند.
حوادث حین کار جان ۱۷ نفر را در استان گرفت
وی تعداد متوفیان ناشی از حوادث کار استان در سال۹۶ را ۱۷ نفر ذکر کرد و گفت: در سال ۹۶ همچنین ۳۴۴۴ پرونده نزاع با رشد ۳ دهم درصدی نسبت به سال ۹۵ به پزشکی قانونی استان ارجاع شد که ۷/۶۱ درصد را مردان تشکیل می دادند و بیشترین آمار نزاع نیز مربوط به شهرستان بیرجند می باشد و شهرستان قاینات در رده بعدی قرار دارد.
دکتر جعفرزاده افزود: در سال ۹۶ تعداد ۵۶۲ پرونده به آزمایشگاه تخصصی پزشکی قانونی استان ارجاع و ۲۱۰۰ مورد آزمایش های مختلف در این راستا انجام گرفت.
وی با بیان اینکه در آزمایشگاه تخصصی ما به جز آزمایش ژنتیک که به مشهد ارجاع می شود سایر خدمات آزمایشی ارائه می گردد، اظهار کرد: طی سال ۹۶ تعداد ۷۰۰ مورد نمونه برداری ژنتیک از مجرمین با سابقه برای ارائه به بانک هویت ژنتیک ایرانیان در استان انجام شد.
بیشترین پرونده های قصور پزشکی در حوزه متخصصین زنان
وی اضافه کرد: تعداد ۹۰ پرونده شکایت از کادر درمانی در کمیسیون های تخصصی پزشکی قانونی استان در سال ۹۶ تشکیل شد که ۵/۴۷ درصد آنها به نتیجه رسید. البته آمار مربوط به پرونده های ارجاعی که به نتیجه نرسیده، اعلام نمی شود و این پرونده ها با حضور یک متخصص پزشکی قانونی در استان مورد رسیدگی قرار می گیرد و اظهار نظرها نیز به همین خاطر دقیق تر است.
وی همچنین گفت: از مجموع ۲۳ پرونده تشکیل شده در حوزه کمیسیون های قصور پزشکی سال ۹۶ در استان ۱۵پرونده یعنی ۶۵ درصد کل پرونده ها منجر به صدور حکم قصور گردیده و در ۸ پرونده رأی برائت صادر شده است. وی افزود: تعداد ۱۰ پرونده از پرونده های قصور پزشکی سال ۹۶ مربوط به متخصصین زنان و زایمان بوده که ۵پرونده به صدور حکم قصور و ۵ پرونده نیز به برائت ختم شده است. وی ادامه داد: در حوزه متخصصین اطفال نیز ۴ پرونده تشکیل که هر ۴ پرونده به صدور حکم قصور منجر شده و لذا بیشترین شکایت در حوزه متخصصین زنان و زایمان و بیشترین صدور حکم قصور مربوط به حوزه متخصصین اطفال بوده است.
حدود ۸۹ فقره مجوز سقط درمانی
مدیرکل پزشکی قانونی استان در ادامه گفت: ارباب رجوع برای اخذ مجوز سقط جنین در ۲ مورد می تواند به صورت شخصی از طریق پزشکی قانونی اقدام نماید. مورد اول وقتی که ناهنجاری در جنین می تواند منجر به تولد نوزاد ناقص الخلقه شود و مورد دیگر اینکه به دنیا آمدن جنین جان مادر را تهدید کند. البته زمان مراجعه به پزشکی قانونی در این موارد حتما باید تا ۱۹ هفته و یکروز قبل از لقاح و آغاز تشکیل جنین انجام شود و به مراجعات پس از آن رسیدگی نخواهد شد.
وی افزود: در سال ۹۶ تعداد ۱۴۹ مورد مراجعه زنان باردار با معرفی متخصصان امر برای دریافت مجوز سقط درمانی به پزشکی قانونی استان انجام شد که نسبت به سال ۹۵ رشد ۲۳ درصدی داشت و در ۸۹ مورد با رشد ۵/۱۵ درصدی نسبت به سال ۹۵ منجر به صدور مجوز سقط جنین شد. در ۴۱ مورد به عدم صدور مجوز سقط انجامید که دلایل مختلفی از جمله مراجعه پس از زمان مقرر قانونی داشت. در ۱۵ مورد نیز مراجعین از ادامه پیگیری منصرف شدند.
قاتل خاموش ۱۲ نفر را در استان کشت
وی از فوت ۱۲ نفر بر اثر مسمومیت گاز منوکسیدکربن طی سال ۹۶ در استان و افزایش قابل توجه این آمار نسبت به سال ۹۵ خبر داد و اظهار کرد: طی ۵ سال یعنی سال ۹۲ تا ۹۶ تعداد ۱۲ نفر بر اثر حوادث غرق شدگی در استان جان باخته اند و در سه ماهه اول امسال ۴ نفر به همین علت فوت کرده اند که آمار نگران کننده ای است و بیشتر متوفیان را نیز کودکان تشکیل می دهند که یا براثر عدم آشنایی با فنون شنا و یا عدم مراقبت والدین دچار حادثه شده و جان باخته اند. دکتر جعفرزاده تعداد متوفیان ناشی از تصادفات در تعطیلات نوروزی امسال (۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۵ فروردین ۹۷) در استان را ۱۵ نفر ذکر کرد که ۷/۶۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ افزایش داشته و شهرستان بیرجند با ۵ نفر و نهبندان با ۳ نفر بیشترین آمار را در این تلفات داشته اند. ضمن اینکه از مجموع این تلفات ۱۰ نفر در جاده های برون شهری، ۳ نفر در داخل شهرها و ۲ نفر در جاده های روستایی بر اثر حوادث ترافیکی جان باخته اند. به گفته وی در ۲ ماهه اول امسال ۹ جلسه کمیسیون قصور پزشکی استان تشکیل شد که ۷ مورد منجر به صدور حکم قصور پزشک یا یکی از کادر درمانی گردید.
فوت ۳۶ نفر در حوادث ترافیکی ۲ ماهه اول امسال
مدیرکل پزشکی قانونی استان آمار متوفیان حوادث ترافیکی استان در ۲ ماهه اول امسال را نیز ۳۶ نفر ذکر کرد و با بیان اینکه این تعداد نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ رشدی ۵/۲۸ درصدی داشته است، اظهار کرد: پزشکی قانونی در تشخیص بسیاری از تصادفات ساختگی نیز نقش ایفا می کند. وی ادامه داد: متاسفانه بعضا افرادی فرصت طلب از استان های دیگر تصادفات ساختگی را ترتیب داده و از این طریق مبالغی را دریافت می کنند که پزشکی قانونی در حد توان خود تلاش می کند تا جلوی این سوء استفاده ها را بگیرد و راهنمایی های لازم را به مراجع قضایی ارائه دهد.
نیاز به ۸ پزشک دیگر در پزشکی قانونی استان
دکتر جعفرزاده تصریح کرد: علاوه بر بیرجند، مراکز پزشکی قانونی را در شهرستان های قاین، فردوس، نهبندان، سرایان، بشرویه، درمیان و طبس فعال داریم و در مرکز طبس پزشک استخدامی را مستقر کرده ایم اما در سایر مراکز پزشکان پاره وقت داریم و متأسفانه از زمان تأسیس استان تاکنون ۵۰ درصد پزشکان پاره وقت ما استان را ترک کرده اند و ما به دنبال پزشک بومی هستیم تا استخدام دائمی داشته باشیم و در حال حاضر حداقل به ۲ پزشک دیگر در مرکز استان و ۶ پزشک برای شهرستان ها نیاز داریم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*