فائو ۱۲۰ میلیون تومان برای طرح احیای منابع طبیعی خراسان جنوبی تامین کرد پنجه در پنجه باد

همکاری فائو برای توسعه پایدار روستایی ادامه می یابد و اعتبارات طرح احیای اراضی جنگلی تامین شده است . در این طرح  فائو برای جلوگیری از فرسایش باد در خراسان جنوبی وارد عمل شده و نتایج خوبی به دست آمده است.  مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی می گوید : در اجرای طرح های بین المللی احیای مراتع جنگلی این استان از استان های موفق در کشور است.علیرضا نصرآبادی درباره پروژه بین المللی احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته (RFLDL) سرایان توضیح می دهد؛ پروژه ای که  نظارت سازمان بین المللی فائو  در استان در حال اجراست. «این پروژه زیرنظر فائو در سه فاز اجرا و سالانه مورد ارزیابی گروه های تحت نظر سازمان های بین المللی قرار می گیرد و این ارزیابی ها  و نتیجه بازدید ها منجر به تمدید پروژه یا تعمیم آن به سایر مناطق می شود.»به گفته او برای اجرای این طرح بیش از ۱۲۰ میلیون تومان به منظور  راه اندازی معیشت های جایگزین غیر وابسته به مرتع پرداخت شده است.این مشاغل شامل خیاطی، گوهر تراشی، روغن کنجد، فرش بافی و پرورش قارچ است.با اجرای این طرح رونق به این منطقه آمده است، این طرح به مواردی مانند احیای صنایع دستی بومی، ایجاد فضای سبز روستایی، پل راه، کف سازی مدارس و هوشمند سازی کلاس های درس  هم ورود پیدا کرده است.او از سفر  نماینده سازمان جهانی خوار و بار (FAO)به همراه تیم کارشناسی مقیم  این دفتر FAO و مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل های کشور به استان خبر می دهد که ارزیابی کمی و کیفی پروژه RFLDL، هدف اصلی سفر تیم کارشناسی FAO به استان است.
کارشناسان سازمان جهانی FAO تاکنون برای این پروژه تاکنون سه بار به خراسان جنوبی سفر کرده اند و نتیجه ارزیابی قبلی با توجه به کیفیت اجرا باعث شد ادامه کار تمدید شود.
حالا هم نصرآبادی  می گوید: روند کار با توجه به نشست های کارشناسی برگزار شده تیم ارزیاب  خوب اعلام شده و اجرای پروژه را  قابل تعمیم دانستند. پروژه بین المللی RFDFL در سطح ۱۵۰ هزار هکتار در بیابان های سه قلعه اجرا می شود و بر اساس تراز بین المللی باید منجر به افزایش پوشش گیاهی شود. نصرآبادی کاهش گازهای آلاینده و احیای اراضی تخریب شده را از اهداف پروژه عنوان می کند و ادامه می دهد: برای رسیدن به هدف اصلی باید با ایجاد شغل جایگزین درآمد روستاهای جامعه هدف را بالا ببریم و در این مسیر هم از ظرفیت های خود منطقه استفاده می کنیم. نماینده سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران هم با تاکید بر ادامه همکاری این سازمان با هدف توسعه پایدار روستایی می گوید : فعالیت فائو در ایران ۴۰ سال قدمت دارد و در این مدت اقدامات زیادی در حوزه های مختلف انجام شده است.
رائو ماتا در حاشیه بازدید از طرح «RFLDL » طرح بین المللی احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته شهرستان سرایان گفت: سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با منابع طبیعی، محیط زیست و توسعه پایدار روستایی در ارتباط است. از نظر او کشور ما پیشرفت خوبی در حوزه امنیت غذایی، مباحث بهینه سازی مصرف آب، حفاظت از منابع طبیعی و سایر موارد داشته است و در همین حوزه ها همکاری با این کشور را ادامه می دهیم تا به نتایج مطلوبی برسیم. نماینده فائو در ایران از  طرح RFLDL ( احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته) به ایرنا گفته است: «برای نخستین بار از سال ۹۰ در استان مرزی خراسان جنوبی آغاز شد و اکنون در استان کرمان نیز اجرا می شود. بر اساس سند پروژه ای که بین فائو و دولت جمهوری اسلامی ایران به امضا رسیده است موظف بودیم در خراسان جنوبی و کرمان که با فرسایش بادی دست و پنجه نرم می کنند این طرح را اجرا کنیم.»
منابع اجرای طرح مذکور از تسهیلات جهانی محیط زیست «GEF»تامین شده است بنابراین  به گفته او دیگر  طرح جدیدی در استان ها اجرا نخواهد شد اما دستاوردهای این پروژه در استان های دیگر تعمیم داده می شود.
ارزیابی او از اجرای طرح RFLDL در خراسان جنوبی خوب است « تاکنون اقدامات خوبی در استان  شما انجام شد و با توجه به شرایط کشور ایران از جمله فرهنگ و پیشینه آن امیدواریم این طرح را همچنان ادامه و به سرانجام مطلوب برسانیم.به علاوه با توجه به استقبال و اشتیاق مردم خراسان جنوبی در مناطق روستایی از طرح RFLDL نظر بر تمدید آن تا یکسال دیگر (۲۰۱۹) است که برای این منظور نتایج طرح بعد از ارزیابی درست به دفتر رم ارسال می شود تا تصمیم نهایی اخذ شود.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*