به مناسبت سالروز ولادت حضرت معصومه(س) دفاع از دین و ولایتمداری؛ آموزه های رفتاری حضرت معصومه(س)

حضرت فاطمه معصومه(س) بانوی با تقوا و گرانقدر جهان تشیع است که در دفاع از حریم ولایت نقش موثری ایفا کرد و به شفیعه روز محشر و کریمه اهل بیت شهرت یافت. نامگذاری روز ملی دختران در زاد روز ولادت آن حضرت، حرکتی نمادین برای رسیدن به جایگاه معنوی و الگوسازی از شخصیت ایشان برای زنان این مرز و بوم محسوب می شود.

اهل بیت پیامبر (ص) چهره های پرفروغی هستند که نامشان همچون ستارگانی درخشان در آسمان فضایل می درخشد. روز نخست ذیقعده ١٧٣ قمری با ولادت فرزندی از تبار رسول الله(ص) مدینه فروغی حال و هوای دیگری یافت و خانه پرمهر امام کاظم(ع) و نجمه خاتون، غرق سرور و شادمانی شد. دختری با نام فاطمه معصومه(س) دیده به جهان گشود و اینگونه در بوستان معنویت، نسیم سبز بشارت وزیدن گرفت.

این بانوی پرهیزگار در کنار پدر والامقام خویش به کسب علم و تقوا پرداخت و با بهترین صفت های انسانی آشنا شد، به گونه ای که در آن روزگار سرآمد زنان جامعه خویش بود و جایگاه والا و ارزشمندی نزد ائمه اطهار(ع) به ویژه امام رضا(ع) داشت.

جایگاه حضرت معصومه(ع) از چنان ارزشی برخوردار است که امام رضا(ع) درباره ایشان فرمودند: «فردی که فاطمه معصومه را زیارت کند بهشت برای او خواهد بود».

همچنین امام جواد(ع) در این باره می فرماید: «شخصی که قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند، بهشت برای او است».

امام صادق (ع) نیز فرمود: «شخصی که حضرت(س) را زیارت کند در حالی که آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد به بهشت می‌رود.»

از لقب های حضرت معصومه(س) می توان به «طاهره، حمیده، رشیده، تقیه، رضیه، مرضیه، سیده صدیقه، سیده نساء العالمین، محدثه، عابده و کریمه اهل بیت» اشاره کرد.

حضرت معصومه(ع) یک سال پس از هجرت امام رضا(ع) به مرو به منظور گسترش رسالت انبیاء به طرف خراسان حرکت کرد تا پیام مظلومیت برادر خویش را به مسلمانان برساند و اینگونه مخالفت خود و اهل بیت(ع) را با حکومت بنی عباس بیان کند. همین امر خشم حکومت را به شدت برانگیخت و هنگامی که کاروان حضرت معصومه(س) به شهر ساوه رسید، عده ای از مخالفان اهل بیت(ع) با حمایت ماموران حکومتی با کاروان این بانوی گرانقدر به جنگ پرداختند و تمامی مردان کاروان را به شهادت رساندند. حضرت معصومه(س) پس از این حادثه بیمار شد و سرانجام پس از تحمل ۱۷ روز در ۱۰ ربیع الثانی ۲۰۱ هجری قمری در ۲۸ سالگی دیده از جهان فروبست و به دیار حق شتافت.

جایگاه ارزشمند کریمه اهل بیت(ع) در میان شیعیان سبب شد تا شورایعالی انقلاب فرهنگی در ۱۳۸۵ خورشیدی روز میلاد ایشان را به عنوان «روز دختران» نامگذاری و زمینه های حضور فعال این قشر را در جامعه گوشزد کند.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز میلاد حضرت معصومه(س) و مقام شاخص این بانوی گرانقدر به گفت وگو با حجت الاسلام «محمد طاهر گِرایلی» مدیرکل اسبق اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، عضو هیات علمی حوزه علمیه و پژوهشگر حوزه دینی پرداخت.

** ارج نهادن به مقام دختران با نامگذاری میلاد حضرت معصومه(س) به نام روز دختر
روز میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) روز دختر نامگذاری شده که سرآغاز دهه کرامت است. در دین مبین اسلام دختران از جایگاه بسیار والایی برخوردارند و می‌توانند در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و … در جامعه حضور داشته باشند. دختران امروز، مادران فردا به شمار می روند که نقش آنان در تربیت فرزندان بسیار مهم و حساس است و در واقع ضامن سلامتی آینده جامعه محسوب می شوند. این روز فرصت مناسبی به شمار می رود تا دختران ایران اسلامی با الگوگیری از حضرت معصومه(س) بتوانند راه درست را برای زندگی خود انتخاب کنند.

** حضرت معصومه(س) امانتدار حجت خدا
حضرت معصومه(س) به مقام محدثه و عالِمه بودن رسیده است و از فضایل والای ایشان بسیاری از ائمه اطهار(ع) روایت هایی دارند. زیارتنامه‌ این حضرت(س) را علامه مجلسی در کتاب گران ‌بهای بحارالانوار نقل کرده است که مقدمه‌ آن بر پاکی روح، قلب و دور شدن از آلودگی‌های مختلف فکری، علمی، عملی و اخلاقی دلالت دارد. در بخشی دیگر از این زیارتنامه درباره ویژگی های فاطمه معصومه(س) با این مضمون آمده است که معصومه(س) از فرزندان و خاندان پاک پیامبر اکرم(ص) به شمار می رود. پاکی و طهارت آن بانو به واسطه فضایل نفسانی و عبودیت به دست آمده و همین امر سبب شده است تا به وی ‌لقب «معصومه» بدهند.

** حضرت معصومه(س) راوی احادیث امامان معصوم(ع)
امام جعفر صادق(ع) در دوران امامت خود به مردم آن روزگار مژده آمدن فرزندی را داده بود که وجودش موجب خیر و برکت برای آینده اسلام است. حضرت معصومه(س) شاگرد مکتب امامت به شمار می رفت و همانند عمه خویش حضرت زینب(س) امانتدار حجت خدا و همواره یار و یاور برادر بزرگوارش امام رضا(ع) در تمامی مراحل زندگی بود و احادیث دیگر امامان را روایت می کرد. در فرهنگ اسلامی جایگاه راویان و محدثان علوم خاندان پیامبر(ص) دارای حرمت و نشان‌ دهنده‌ مرتبه‌علم و‌ آشنایی راوی با روایت های اهل ‌بیت(ع) است. فاطمه معصومه(س) مدرس علوم آل محمد(ص) بود و از همان دوران ۹سالگی نقل حدیث می کرد به گونه ای برخی از علما نیز به حضور وی می آمدند و سوال می پرسیدند. این موضوع ادامه داشت تا اینکه امام رضا(ع) به طوس سفر کردند و بحث محدثه بودن حضرت معصومه (س) بیشتر جلوه نمایی کرد.

** تبلیغ و نشر دین اسلام مهمترین هدف سفر حضرت معصومه(س) به ایران
یکی از مهمترین اهداف سفر حضرت معصومه(س) به ایران تبلیغ و نشر دین اسلام بود. ایشان به خوبی می دانست موقعیت امام رضا(ع) در دستگاه خلافت مأمون فرصت خوبی برای تبیین ارزش های دینی است، بنابراین در مسیر سفر به ایران از هیچ فرصتی برای تبلیغ امامت و مذهب تشیع فرو گذاری نکرد و بر این پایه می توان سفر حضرت معصومه(س) به ایران را فرصتی دانست که با برملا کردن ظلم و ستم عباسیان نقاب از چهره نفاق مامون نیز برداشت. سفر حضرت معصومه(س) برای دیدار برادر ناتمام ماند و با رحلت خود مسیر احیای دین به گونه ای دیگر طراحی شد و قم به عنوان مهمترین پایگاه نشر پیام الهی و دین اسلام تثبیت شد. باید گفت فاطمه معصومه(س) در مرحله بالایی از عصمت و طهارت قرار داشت و همه علم لُدنی خود را دایه دار ولایت مداری می‌دانست.

** زیارت قبور اهل بیت(ع) جهت ارتباط معنوی با پروردگار
زیارت ارتباطی معنوی و از نشانه‌های شیعه در فرهنگ دینی و اسلامی است. همچنین در مکتب جامع و حیات ‌بخش اسلام، زیارت مقدمه ‌درک معارف الهی و مفاهیم والای قرآن محسوب می‌شود. توسل می‌تواند فراهم ‌کننده‌ زمینه و توفیق فهم کلام الهی باشد. در این میان حضرت معصومه(س) در عرصه عبادت و راز و نیاز زبانزد خاص و عام بود و اینک پس از گذشت هزاران سال از هجرت این بزرگوار به شهر قم آرامگاه ایشان با عنوان «بیت النور» شناخته می شود و هر زایری را تحت تاثیر معنوی خود قرار می‌دهد که اینها همه به دلیل ایمان، علم، اخلاص، خضوع و خشوع آن بنده‌ برگزیده‌ خدای متعال است.

** ترویج بی‌حجابی مهم‌ترین توطئه دشمنان اسلام
دشمنان همواره به فکر ضربه زدن به جامعه اسلامی هستند و برای منافع خود از راهی وارد می شوند. هدف گرفتن جوانان و سوء استفاده از افکار و اندیشه های آنان از جمله توطئه های شوم آنان به شمار می رود. دختران جامعه اسلامی باید هوشیار باشند تا دشمن در این راستا با شکست روبرو شود. ترویج بی‌حجابی از مهمترین کارهای آنان است تا اینگونه پوشش‌های غربی و بی‌حجابی را در جامعه به ‌ویژه در میان نسل جوان گسترش دهند. درک ابعاد وجودی حضرت معصومه(س) و رسیدن به جایگاه معنوی ایشان، ضرورت تعیین راهکارهایی را برای پیاده کردن آن در جامعه مشخص می‌سازد تا بانوان به‌ ویژه دختران با الگوبرداری از کریمه اهل بیت(ع)، مظهر عفاف، تقوا و حیا باشند. بنابراین راه شکوفایی و رشد، شناخت الگوهای کامل و نمونه اسلامی همچون فاطمه معصومه(س) است.

** نقش رسانه ها در شناساندن ویژگی های حضرت معصومه(س)
شناساندن ویژگی های شخصیتی این بانوی بزرگوار که دارای صفات الهی است به جامعه اسلامی به خصوص بانوان در سطح اجتماع لازم و ضروری است زیرا بسیاری از آنها به دلایلی شناخت کافی ندارند. در این میان نقش رسانه ها بسیار مهم و حایز اهمیت است که باید با نشان دادن مراسم خاص مربوط به ولادت و رحلت حضرت معصومه(س) به ویژگی های خاص ایشان بپردازد تا جوانان جذب شخصیت سرشار از پاکی و صداقت آن حضرت(س) شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*