گزارش بسکتبالی امروز خراسان جنوبی مشکلات سد راه توسعه بسکتبال بانوان

بسکتبال از جمله ورزش های گروهی است که طرفداران زیادی در کشور داشته ولی در استان مشکلات فراوانی سد راه توسعه این ورزش به ویژه در بخش بانوان قرار دارد. برای بررسی این مشکلات با نایب رئیس بانوان هیئت گفت و گو کردیم.نایب رئیس بانوان هیئت بسکتبال استان در باره مشکلات بانوان این ورزش عنوان کرد: بعد مسافت خراسان جنوبی با دیگر استان ها خیلی زیاد است و اگر بخواهیم میزبانی هم بگیریم برای اسکان مشکل داریم. الهه امینی افزود: اگر خوابگاهی برای هر ورزش و تیمی مشخص شود خیلی خوب است به ویژه در ورزش های گروهی که تعداد ورزشکاران آن هم زیاد می باشد. به گفتۀ وی برای اسکان مربی ها و داورها هم مشکل داریم تا بتوانیم میزبانی دوره های آموزشی را برگزار کنیم.
افزایش هزینه ورودی به مسابقات لیگ
این مقام مسئول گفت: از نظر توپ و سالن هیچ مشکلی نداریم ولی بخاطر هزینه حق ورود که از ما می گیرند و خیلی زیاد است نمی توانیم در مسابقات لیگ شرکت کنیم. امینی تصریح کرد: قبلا هزینه حق ورود به لیگ یک میلیون تومان بود ولی اکنون به ۶ میلیون افزایش پیدا کرده است. به گفتۀ وی این فقط حق ورود لیگ دسته ۳ و ۲ است و در لیگ های بالاتر و سوپر لیگ ها که به بیش از ۱۰ میلیون تومان هم می رسد مسلما ما اعتبار پرداختی آن را نداریم. او حاطر نشان کرد که اگر رایزنی هایی با فدراسیون انجام شود تا از مناطق ضعیف کمتر گرفته شود خیلی خوب می شود و معلوم نیست این اتفاق چرا افتاده است. وی بیان کرد: این در حالی است که هزینه پول آب و برق، اجاره به اداره کل ورزش و جوانان و پول مربی و دیگر هزینه های جاری خیلی زیاد است و دیگر از بودجه هیچ مقداری باقی نمی ماند تا بتوانیم در اعزام ها هزینه کنیم.
معافیت مالیاتی اسپانسر در حد حرف
نایب رئیس بانوان هیئت بسکتبال استان با بیان اینکه عملا هیچ اسپانسری نداریم با اینکه تلاش زیادی کرده ایم، گفت: گرفتن میزبانی و برگزاری مسابقات به نفع ورزشکاران، مربیان و داوران ما است چرا که باعث کسب تجربه می شود ولی حداقل ۳۰ میلیون تومان هزینه نیاز دارد و در استان ما هیچ صنعت و کارخانه بزرگی نیست که تمایل داشته باشد در این بخش سرمایه گذاری کند. امینی تصریح کرد: اداره کل ورزش و جوانان باید مشوق هایی برای اسپانسرها ایجاد کند تا تمایل به این کار داشته باشند. وی خاطر نشان کرد: اینکه براساس قانون اسپانسر از مالیات معاف است فقط گویا حرف می باشد چرا که به هر کسی مراجعه کردیم گفتند این قانون که در استان اجرا نمی شود چرا ما این کار را انجام دهیم.
فعال نبودن در شهرستان ها
این مقام مسئول مشکل دیگر را نبود وسیله ای برای ایاب و ذهاب ورزشکاران عنوان کرد و ادامه داد: در زمینه ساعت مشکلی نداریم چون در سالن مختص هیئت بسکتبال سانس های خوبی به بانوان داده شده است که تاکنون کسی در این زمینه به ما اعتراض نکرده است. امینی عنوان کرد: بسکتبال در شهرستان های استان وضع خوبی ندارد و به جز بیرجند فقط طبس وضع خوبی دارد و رایزنی کرده ایم که قاین هم فعال شود. وی با بیان اینکه ۱۲۸ بانوی بسکتبالیست در استان فعال هستند، گفت: از این تعداد ۵۷ نفر در بیرجند، ۵۱ بانو در طبس، ۶ نفر قاین و یک نفر از فردوس می باشد. به گفتۀ وی از استان های مشهد به بالاتر بسکتبال بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد و از مشهد به پایین بیشتر والیبال طرفدار دارد و در خراسان جنوبی هم والیبال طرفدار بیشتری دارد.
بلیط فروشی مسابقات فرهنگ سازی شود
نایب رئیس بانوان هیئت بسکتبال استان در زمینه توسعه این ورزش در بخش بانوان هم گفت: برای توسعه آن به دنبال تبلیغات در سطح شهر بودیم که هزینه ها خیلی بالا بود. امینی اضافه کرد: همچنین یکی از راه های توسعه بلیط فروشی برای مسابقات است که در تمام کشور انجام می شود و هزینه آن برای توسعه ورزش بکار می رود ولی در استان ما این امکان پذیر نیست و هر چه خواستیم این کار را انجام دهیم گفتند که کسی حاضر به حضور در این مسابقات نمی شود. به گفتۀ وی بالاخره بلیط فروشی برای مسابقات باید از یک جایی استارت بخورد تا این فرهنگ در جامعه جا بیفتد.
مشکل پوشش مسابقات بانوان فقط در خراسان جنوبی
این مقام مسئول عنوان کرد: اجازه نمی دهند که آقایان برای دیدن مسابقات بانوان حاضر شوند و یا حتی تا پارسال بانوان هم حق حضور در مسابقات آقایان را به عنوان تماشاچی نداشتند. امینی افزود: این درحالی است که بانوان ما پوشش کامل تائید شده فدراسیون را به تن دارند و هیچ مشکلی در استان های دیگر نیست و فقط در این استان این مشکل وجود دارد. وی ادامه داد: حتی در استان های دیگر ورزشکاران مربی مرد دارند و هیچ کس مشکلی ندارد چرا که این فرهنگ سازی ورزشی انجام شده است ووقتی فدراسیون مشکلی ندارد و پوشش را تایید کرده است پس نباید در یک استان چنین مشکل تراشی هایی انجام شود. او با بیان اینکه ۴ مربی و ۴ داور فعال بانو در استان داریم، گفت: اشل پرداختی به مربیان بالا نیست و این یکی از دلایلی است که حاضر نیستند به این سمت بیایند چرا که در اصل حدود ۱۵ مربی و ۱۲ داور کارت دار داریم که همکاری نمی کنند.
بسکتبال ۳ نفره
نایب رئیس بانوان هیئت بسکتبال استان به بسکتبال سه نفره اشاره کرد و افزود: چون این رشته ورزش المپیکی شده است فدراسیون به آن توجه زیادی دارد و ما هم در استان در حال فعال کردن این رشته هستیم. امینی خاطر نشان کرد: ورزشکاران ما در این رشته از نظر تکنیکی خوب هستند ولی از نظر بدن سازی ضعیف هستیم. به گفتۀ وی در این رشته تغذیه و عضله سازی خیلی مهم است که در استان ما این شرایط و زیرساخت ها فراهم نیست. وی خاطرنشان کرد: طرح استعدادیابی هم برگزار کرده ایم که با توجه به استانداردهای فدراسیون انتخاب می شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*