میزبانی خراسان جنوبی در جام خاوران شطرنج فضای مناسب نداریم

امروز خراسان جنوبی- سمیرا قاسمی
شطرنج بازی دو نفره ای است که همگان با آن آشنا هستند ولی وقتی اسم ورزش به میان می آید همه به یاد ورزش های تحرکی می افتند و شطرنج در حد همان بازی تفریحی میان خانواده ها باقی مانده است و کسی به این نکته توجه نمی کند که ورزش فکری شاید حتی مهمتر از ورزش جسمی باشد و همچنین می توانند همدیگر را تکمیل کنند چراکه شطرنج بر هوش و تمرکز افراد تاثیر بسزایی دارد و در زندگی روزمره می تواند نقش مهمی ایفا کند. می توان گفت در خراسان جنوبی چندان توجهی به این ورزش نمی شود با وجود اینکه استعدادهای بالایی داریم و حتی اکنون ۴ سالی می شود که میزبان مسابقات کشوری جام خاوران هستیم و مشکلی که شطرنج بازان استان با آن دست و پنجه نرم می کنند کمبود فضا و مکان می باشد و نیاز است که فضای بیشتری در اختیار این ورزش قرار گیرد.
رئیس هیئت شطرنج استان در گفت و گوی اختصاصی با امروز خراسان جنوبی در این زمینه با بیان اینکه این ورزش در ۱۱ شهرستان استان فعال است، گفت: بر اساس تقویم های ورزشی مسابقات و برنامه ها اجرا می شود. جعفری در زمینه مشکلات هم عنوان کرد: مشکلی که در تمام استان حاکم است نبود مکان های مناسب برای شطرنج می باشد. وی افزود: اکنون فضای فیزیکی مناسب در حد نیاز نداریم. به گفتۀ وی تالار شطرنجی که در بیرجند هم وجود دارد کوچک و نامناسب می باشد و نیاز داریم مکان بهتری در اختیار ما گذاشته شود.
فضایی آرام و متبوع می خواهیم
این مقام مسئول عنوان کرد: یکی از تقاضاهای ما برای افزایش فضای مناسب شطرنج این بود که طبقه فوقانی تالار شطرنج بیرجند ساخته شود. جعفری ادامه داد: با این کار می توانستیم کلاس های خانم ها و آقایان را هم زمان برگزار کنیم و هر کدام در یک طبقه باشند چرا که اکنون شیفت بندی است و باعث مشکلاتی شده است. وی تصریح کرد: کارشناسان و بازرسینی آمدند ولی گفتند از نظر فنی این ساختمان قابلیت این را ندارد که طبقه دیگری به آن اضافه شود. او از مسئولان درخواست کرد که به دلیل استقبال و افزایش جذب شطرنج بازان و برگزاری انواع مسابقات فضای بزرگتر و مناسب تری می خواهیم. به گفتۀ وی منظور از فضای مناسب این است که شطرنج بر خلاف دیگر ورزش ها به فضایی آرام و ساکت و با تهویه متبوع نیاز دارد تا شطرنج باز در محیطی عالی با تمرکز حواس کار خود را انجام دهد.
جام خاوران و مزایای آن برای استان
رئیس هیئت شطرنج استان به مسابقات جام خاوران کشوری به میزبانی استان هم اشاره کرد و گفت: حدود ۴ سالی می شود که توانسته ایم میزبانی این مسابقات را به دست بیاوریم. جعفری تصریح کرد: برای برگزاری این مسابقات اداره کل ورزش و جوانان همکاری خوبی داشته است و امیدواریم از این هم بهتر شود و به دلیل برگزاری همین مسابقات و افزایش تعداد ورزشکاران در هر سال تقاضا داریم که هر چه سریعتر در زمینه تأمین مکان مناسب تر با ما همکاری داشته باشد. وی دلیل این میزبانی را هم تعامل خوب با مرکز دانست و توضیح داد: اینکه تهران این میزبانی را به ما داده است می تواند دلایل متعددی داشته باشد که مهمترین آن همین تعامل خوب با فدراسیون می باشد. او با بیان اینکه سطح این مسابقات هرساله از نظر کمی و کیفی ارتقا پیدا کرده است، عنوان کرد: مهمترین هدف ما از برگزاری این مسابقات و آمدن بهترین شطرنج بازان کشور به استان انتقال تجربه و ارتقای سطح ورزشکاران استان است که استقبال ورزشکاران خراسان جنوبی هم خیلی بالا بود و تقریبا امسال ۴۵ درصد شرکت کنندگان استانی بودند. به گفتۀ وی میزبانی مسابقات علاوه بر بعد ورزشی بعد فرهنگی و گردشگری هم دارد که میهمانان استان از ۱۵ استان دیگر را به مناطق گردشگری و تفریحی خراسان جنوبی می بریم که این خود باعث معرفی استان می شود و مزایای فراوانی دارد.
محدودیت های مالی
این مقام مسئول درباره وضع مالی هم بیان کرد: حدود دو سالی می شود که وضع بهتر از سال های قبل شده است. جعفری خاطر نشان کرد: البته در کل کشور با محدودیت های منابع مالی مواجه هستیم و شرایط مشخص است و هنر ما باید این باشد که در این شرایط به ارتقای بهره وری و فعالیت ها دست پیدا کنیم. وی اظهار امیدواری کرد که در آینده وضع بهتر خواهد شد و تلاش داریم تا فعالیت هایی در شأن مردم خراسان جنوبی انجام دهیم. او تعداد ورزشکاران استان در این رشته را هم حدود ۲۴۰ نفر برشمرد و توضیح داد: از این تعداد ۱۵۰ نفر حرفه ای کار می کنند و البته حدود ۱۹۴ نفر نیز در رتبه بندی بین المللی فدراسیون در رشته های مختلفی مانند برق آسا و سریع امتیاز دارند.
در خراسان جنوبی استقبال خوب نبود
رئیس هیئت شطرنج استان در زمینه استقبال مردم استان هم گفت: در خراسان جنوبی آنچنان که توقع داشتیم استقبال خوب نبود. جعفری تصریح کرد: البته در مسابقاتی که برگزار می کنیم استقبال نونهالان و نوجوانان را شاهد هستیم و به همین دلیل امید داریم که در سال های آینده بتوانیم در سطح کشوری مقام هایی داشته باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*