مشکلات، دامداران خراسان جنوبی را به ستوه آورد نامه دامداران استان به رهبر انقلاب

مشکلاتشان یکی دو تا نیست، افزایش نهاده های دامی حتی تا ۱۰۰ درصد نرخ قبلی، افزایش هزینه های جانبی مانند نیروی کار و بهای خدمات مانند آب و برق و… قیمت پایین شیر و تفاوت فاحش آن با قیمت تمام شده ، افزایش نرخ داروهای دامی، نبود خرید تضمینی شیر و … این ها گوشه ای از مشکلات دامداران در خراسان جنوبی است  که به گفته خودشان سالهاست در رسانه ها مطرح می شود ولی دریغ از اندکی تغییر در شرایط موجود دامداران خراسان جنوبی برای حل مشکلاتشان از همه جا ناامید شده اند و این بار با نوشتن نامه ای به رهبرانقلاب متوسل شده اند.
بهای نهاده بیشتر از فروش
مدیر یکی از بزرگ ترین مجتمع های دامپروری در استان که سالهاست در این حرفه فعالیت دارد و هجوم مشکلات باعث شده به نقطه ای برسد که بعد از ۲۵ سال حضور در این عرصه در فکر واگذاری و فروش مجتمعش باشد به خبرنگار ما گفت: افزایش نهاده های دامی مانند کنسانتره به ازای هر کیلو ۱۶۸۰ تومان در حالی که هر کیلو شیر از دامدار ۱۱۵۰ تومان هم خریداری نمی شود چه توجیه اقتصادی می تواند داشته باشد.
فروش و کشتار دام های شیری و مولد
زنگویی از بی توجهی مسئولان به دامداران سخن می گوید و با بیان این عبارت که کسی به فکر ما نیست و همه حمایت ها در حد شعار باقی مانده، افزود: دامداران در حال حاضر با توجه به گرانی آذوقه به فکر فروش و کشتار دام شیری و مولد افتاده اند که نتیجه آن نبود گوساله پرواری است .
وی به دشواری شرایط اخذ تسهیلات برای دامداران اشاره کرد و با بیان اینکه حتی فکر گرفتن وام هم برای این قشر دغدغه بزرگی است، ادامه داد: در سنوات گذشته بالغ بر ۳۸ دامداری فقط در بخش مرکزی بیرجند تعطیل شده اند که علت آن بی توجهی به شیر خام است .
دادن یارانه شیر به دامدار و مصرف کننده
وی تنها راه حل مشکلات شیر را دادن یارانه به دامدار و مصرف کننده عنوان کرد و گفت: شورای اقتصاد برای حل این مشکلات باید برنامه ریزی کند ولی به نظر می رسد کسی دلش برای این قشر نمی سوزد و کسی به درد دلشان هم گوش نمی دهد.
رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران خراسان جنوبی و عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران در گفت وگو با خبرنگار ما به ارسال نامه ای به استاندار خراسان جنوبی، هم چنین دفتر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و نماینده ولی فقیه و سایر مسئولان متولی در کشور در مورد مشکلات دامداران استان اشاره کرد و گفت: افزایش شدید قیمت نهاده های دامی در چند سال اخیر بویژه در سال گذشته و از طرف دیگر افزایش ۲۵ درصدی قیمت نهاده ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور و خارج شدن آن از نهاد حمایتی به مجموعه بازرگانی باعث شده دامدار با توجه به فقر مراتع، توان تعلیف دام خود را نداشته باشد.
چراغ صنعت شیر در حال خاموشی
سید محمود موسوی رستگار خواستار رسیدگی به این مشکل و تخصیص یارانه علوفه ای و خوراک دام در کارگروه های مربوطه شد و افزود: بیش از ۷۰درصد شیر استان بصورت خام خارج می شود که پیشنهاد می شود کارخانجات موجود تقویت و توانمند شوند تا یک کارخانه فرآورده های لبنی که محصولاتی بغیر از شیر پاستوریزه و ماست تولید کند در استان فعال شود.
وی به تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای پرواربندی در چند سال اخیر در استان اشاره کرد و بیان داشت: اگر صنعت شیر هم همانند گوشت حمایت نشود شاهد خاموش شدن چراغ این دو صنعت در استان خواهیم بود.
قیمت داروهای دامی و مالیات سنگین
وی خواستار بخشودگی جرائم و استمهال تسهیلات دامداران در استان با توجه به مشکلات موجود شد و گفت: کمبود دارو و دامپزشک و افزایش چند برابری قیمت داروهای دامی در چند سال اخیر ، عدم راه اندازی میدان دام جدید در بیرجند، اخذ مالیات های سنگین از تشکل های دامی و کشاورزی و … از جمله مشکلات خرد و کلان بر سر راه فعالان در این عرصه می باشند.
رشد بیش از ۱۰۰ درصدی نهاده های دامی
رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی به عدم افزایش قیمت شیر از ۵ سال گذشته در استان به رغم افزایش چندین برابری نهاده های دامی و قیمت تمام شده شیر اشاره کرد و گفت: به رغم اینکه نهاده های دامی مانند جو ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته شیر حدودا نصف قیمت تمام شده از دامدار خریداری می شود .
کاهش ۴۰ درصدی شیر تحویلی
غریبی با بیان اینکه طی سنوات گذشته تعداد زیادی از مجتمع های دامپروری استان تعطیل و تعداد باقیمانده نیز با نصف ظرفیت فعالیت دارند، افزود: در این مدت ۳۰ تا ۴۰ درصد میزان شیر تحویلی به مراکز جمع آوری کاهش یافته است.
وی میزان جمع آوری شیر در استان را بصورت روزانه ۱۰۰ تن، ظرفیت تولیدی استان را ۱۴۰ تن و ظرفیت کارخانجات شیر و فرآورده ها آن را ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن عنوان کرد و ادامه داد: روزانه حدود ۱۵۰تن شیر وارد و ۶۰ الی ۷۰ تن هم از استان خارج و بعد از فرآوری در خارج استان دوباره وارد استان می شود.
وی به فعالیت حدود ۱۰ کارخانه شیر در استان اشاره کرد که فقط تعداد محدودی فرآورده مانند دوغ، ماست و کره تولید می کنند و گفت: کارخانجات استان توان رقابت با کارخانجات خارج استان را ندارند ولی اگر زیرساخت ها فراهم شود می توان مجموعه هایی را احداث کرد که تمامی فرآورده های شیر را تولید کنند.
قانون خرید تضمینی شیر اجرایی شود
غریبی از صنعت دامداری بعنوان یک عامل مؤثر و مهم در ماندگاری در روستاها یاد کرد و با بیان اینکه دولت باید از این صنعت حمایت بیشتری انجام دهد، افزود: در همین راستا دو راهکار پیشنهاد می شود که اجرای قانون ماده ۲۰ نظام جامع دامپروری کشور در مورد خرید تضمینی شیر و گوشت به قیمت کارشناسی دولت و جهاد کشاورزی است که الان اجرایی نمی شود و عقیم مانده است.
وی از تکمیل زنجیره تولید تا فرآوری شیر با حمایت از بخش خصوصی به عنوان دیگر راهکار حمایت دولت یاد کرد و ادامه داد: مدیران استان باید صنایع لبنی را حمایت کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*