سرمقاله/ایرانشهر، شهرایران…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
چند روز پیش بود که خبر شوک آوری مبنی بر تجاوز و آزار و اذیت جنسی حدود چهل دختر و زن در ایرانشهر به بیرون درز کرد و سریعا هم رسانه ای شد و چون مسئولین توان اطلاع رسانی سریع و دقیق و شفاف را نداشتند طبیعتا بازار انواع شایعات داغ و داغ تر شد.
متاسفانه واقعیاتی در منطقه سیستان و بلوچستان وجود دارد که یا نمی خواهیم باورش کنیم و یا با مماشات و مصلحت اندیشی زمینه بزه های دیگر را نیز فراهم می آوریم و در نهایت با امنیتی کردن موضوعی اجتماعی و فرهنگی سعی بر کتمان یا سرپوش گذاشتن برآن می کنیم.
قبایل و گروه ها ی فراوانی در دیار توسعه نیافته سیستان و بلوچستان وجود دارند که متشکل از خرده فرهنگ هایی است با باورها و سنن خاص خویش، که نیازمند شناخت دقیق و آسیب شناسانه از آنان است، اما چون ما هیچگاه خویش را نیازمند کارهای علمی و روانشناختی و عوامل ایجابی انواع بزه ندانسته و نمی دانیم، لذا توان مواجهه با آسیب های موجود را نداشته و پس از بروز اولین نشانه های مشکل و ایجاد موجی سراسری، منفعلانه زمین را به آسمان می دوزیم و چون همیشه با امنیتی کردن موضوعی که می شد به وجود نیاید هزینه های سنگینی را از جیب و روان مردم می پردازیم و در نهایت هم از عالم و آدم طلبکاریم و در نهایت جای ظالم و مظلوم باهم عوض می شود، به همین سادگی!
فاجعه ایرانشهر که اینک شهر ایران است حتی اگر به یک دختر و یا زن تجاوز به عنف شده باشد و یا آزار جنسی دیده باشد، انگار به تمامی زنان این سرزمین توهین شده و تحقیر شده اند!
دستگاه های ذیربط بجای فرافکنی و تهدید این و آن مبنی بر شناسایی کسی که چنین خبری را افشا کرده و مفهومش سرهم بندی و سرپوش گذاشتن بر جنایتی است که انجام شده که غیرقابل انکار است و دیگر نمی شود با تشرزدن و ترساندن و توپ را به زمین این و آن انداختن از زیربار مسئولیت شانه خالی کرد.
باید باور کنیم که به دلیل مناسبات قبیله ای بسیاری از کسانی که مورد تعرض واقع شده اند از خوف ریختن آبرو و … اقامه دعوی نکرده اند، مدیریت برای این زمان ها کارساز است که در آن منطقه و بسیاری دیگر از مناطق کشور یافت نمی شود!!
ایرانشهر شهر ایران است، زنانش و دخترانش زنان و دختران و نوامیس ایران اند، بهتر است این موجی را که می رود به امواجی دیگر بدل شوند را با کیاست و مدیریت سامان داد، سیستان و بلوچستان را آقایان بهتر از هر کس دیگر می دانند که چگونه منطقه ای است، تا شعله نکشیده بر آن بیشتر بنزین نریزیم!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*