در گفتگو با نایب رئیس بانوان هیئت فوتبال خراسان جنوبی عنوان شد : بانوان فوتبالیست استان در حسرت چمن

فوتبال و فوتسال بانوان در خراسان جنوبی با وجود جذب بالای ورزشکار با مشکلات بسیاری دست به گریبان است آنچنان که این مشکلات باعث شده این رشته ها در استان نتوانند حرفی برای گفتن در رده های ملی داشته باشند. در رشته فوتبال بانوان استان هنوز زمین چمنی در اختیار بانوان قرار نگرفته است تا بتوانند تمرین کنند. در فوتسال هم باشگاه داران و اسپانسرها بیشتر به سمت آقایان می روند و بانوان در این عرصه فراموش شده اند.
به دلیل انواع مشکلات بانوان در این ورزش با نایب رئیس بانوان هیئت فوتبال استان گفت و گو کردیم. او با بیان اینکه در رشته های فوتسال و فوتبال تیم فعال داریم، گفت: در زمینه فوتبال بانوان توانستیم تیمی به لیگ ۳ اعزام کنیم. زهرا رضایی افزود: هر چند که این تیم رتبه ای نیاورد ولی همین که برای اولین بار تیمی را اعزام کردیم رشد خوبی بود. وی خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم که تیم فوتبال بانوان پیشرفت کند و مقامی بیاورد باید زمین چمن در اختیار ما قرار بدهند. اکنون چمنی نداریم که در آن تمرین کنیم و از هر کجا که می خواهیم می گویند باید حصارکشی شود و در بروکراسی اداری مانده ایم. به گفتۀ وی در استان های دیگر بانوان فوتبالیست به راحتی از زمین چمن استفاده می کنند و هیچ گونه مشکلی ندارند.
تمرین فوتبال در سالن
این مقام مسئول با اشاره به اینکه استعدادیابی و تمرینات تیمی که اعزام کردیم در سالن انجام شد عنوان کرد: اینگونه درست نیست و اگر می خواهند کاری انجام شود باید نهادها و ارگان ها با ما همکاری داشته باشند. رضایی تأکید کرد: حجاب بانوان فوتبالیست از طرف فدارسیون و فیفا مورد تائید است و با حجاب کامل هستند حتی از حجاب افرادی که در بیرون قدم می زنند بیشتر است و در اینباره هیچ مشکلی نداریم. به گفتۀ وی در استان های دیگر بدون اینکه حصارکشی باشد در فضای باز چمن بانوان تمرین می کنند ولی در خراسان جنوبی این موضوع جا نیفتاده است.  او درخواست کرد: نهادها و ارگان های دولتی با همکاری هیئت و در اختیار قرار دادن زمین چمن به ورزشکاران خانم باعث شوند که این فضا ایجاد شود نه اینکه خود مسئولان هم با این موضوع مخالفت کنند و همکاری نداشته باشند.
قول اداره کل ورزش و جوانان برای چمن
نایب رئیس بانوان هیئت فوتبال استان اعلام کرد: فعلا که اداره کل ورزش و جوانان استان به ما قول همکاری داده اند. قرار است که در زمین چمن استادیوم غدیر تمرین کنیم و از آنجایی که خیلی دور است قول دادند که سرویس ایاب و ذهاب را هم در اختیار ما قرار دهند. به گفتۀرضایی هنوز از زمانی که این قول داده شده است تیم را برای تمرین نبرده ایم ، زمانی که تیم برای تمرین آماده باشد و ما درخواست عملی شدن وعده را بدهیم امیدواریم اجرایی شود. او تصریح کرد: ورزش فوتبال بانوان در خراسان جنوبی نیاز به فرهنگ سازی دارد تا خانواده ها و مردم آن را بپذیرند و ما باید از خودمان شروع کنیم تا بتوانیم در سطوح بالاتر  هم حرفی برای گفتن داشته باشیم و در مسابقات جایگاهی را به دست بیاوریم.
ساعات مفید سالن ها
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تیم فوتسال بانوان توانسته خود را نشان دهد، گفت: سالن ها در اختیار بخش خصوصی است و زمانی که بانوان بخواهند در آن تمرین کنند ساعت های مفیدی نیست . به همین دلیل از اداره کل درخواست کرده ایم که رایزنی هایی داشته باشند تا ساعات مفیدتری را به ما اختصاص دهند. فوتسال ما در هر شهرستان فعال است و حتی بانوانی را داشته ایم که به اردوی تیم ملی دعوت شده اند و جای کار خوبی دارند.
وی اضافه کرد: از آنجایی که هیئت ها دولتی نیستند و بودجه و اعتباری که دریافت می کنند خیلی کم است نمی توانیم آنچنان که باید به تیم ها برسیم چرا که فوتسال و فوتبال ورزش هایی تیمی هستند و اعزام این ورزشکاران، مربی، داور، فضا برای تمرین و اجاره سالن می خواهد که هزینه دارد و از عهده هیئت خارج است.
بانوان  فوتبالیست و فوتسالیست حامی ندارند
نایب رئیس بانوان هیئت فوتبال استان با بیان مشکلات مختلف گفت: تنها راهی که تیم ها می توانند موفق عمل کنند این است که اسپانسر داشته باشند. رضایی خاطر نشان کرد: سال قبل تیم بانوان اسپانسر داشت و حتی توانست مقام هم بیاورد ولی امسال چون آن باشگاه تیم های دیگری را حمایت می کند دیگر نتواسنت هزینه های تیم بانوان را تأمین کند و به همین دلیل فقط توانستیم دو تیم را اعزام کنیم.
وی تصریح کرد: مشکل اصلی ما این است که اسپانسرها به سمت بانوان نمی آیند و بیشتر به سمت آقایان می روند و نمی دانم دلیل آن چیست در حالی که دیده اند اگر از بانوان حمایت شود خیلی موفق تر از آقایان عمل می کنند. او ادامه داد: اکنون باشگاه های فوتبال فقط تیم آقایان را دارند و از تیم های بانوان بی بهره اند. کاش باشگاهی ایجاد شود که تیم داری بانوان را تقبل کند تا مشکلات ما هم برطرف شود.
لزوم جذب اسپانسرها با همکاری مسئولان
این مقام مسئول با بیان اینکه برای حمایت از استانداری، شهرداری و دیکر ارگان ها کمک خواستیم، گفت: هیچ کدام از آنها حمایت نکردند و در حد ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان امکان کمک داشتند. رضایی افزود: در پایان هم برای اعزام تیم، اداره کل ورزش کمک کرد و اعضای تیم ها برای اسپانسری به افراد و بخش های خصوصی مراجعه کردند و توانستند هزینه ها را پرداخت کنند.
وی از اداره کل ورزش و جوانان درخواست کرد که از آنجایی که آنها مستقیم با اسپانسرها در ارتباط اند از آن ها بخواهند که به سمت حمایت از تمام رشته های ورزشی بانوان بیایند چرا که بانوان در پرداخت هزینه ها خیلی مشکلات دارند و باید حمایت شوند. به گفتۀ وی اینکه برخی می گویند اگر تضمین بدهید که مقام می آورید حمایت می کنیم اشتباه است بلکه حمایت خود را داشته باشند و مسلما با روحیه دادن و حمایت ها می توان در طول زمان خیلی موفق عمل کرد.
تیم ها از هم می پاشند
نایب رئیس بانوان هیئت فوتبال استان با بیان اینکه حفظ  ورزش های تیمی کار سختی است، عنوان کرد: بانوانی بوده اند که هزینه های مختلف برای کلاس، لباس و اعزام را نداشته اند و  ناامید شده اند و از تیم رفته اند و به همین دلیل تیم ها به همین راحتی از هم پاشیده اند.
رضایی افزود: اداره کل ورزش می تواند با در اختیار قرار دادن سالن به صورت رایگان  کمک خوبی به ورزش بانوان داشته باشد یا اینکه هزینه مسابقات کشوری این ورزشکاران پرداخت شود. وی خاطر نشان کرد: هیئت تا جایی که در توان دارد کمک می کند ولی هزینه های مختلف واقعا از عهده ما خارج است و در تمام دنیا این باشگاه ها و بخش خصوصی هستند که در این زمینه ها کمک می کنند.
او از راه اندازی ورزش فوتبال ساحلی بانوان خبر داد و گفت: از طرف فدراسیون نامه ای آمده است تا فوتبال ساحلی بانوان را هم فعال کنیم و ما هم به شهرستان های مختلف فراخوان داده ایم تا کسانی که علاقمند هستند ثبت نام داشته باشند. به گفتۀ وی اگر تعداد علاقمندان به حد نصاب برسد و پتانسیل این ورزش را داشته باشیم باز هم مشکل زمین و فضای مناسب تمرین برای بانوان را خواهیم داشت که در این زمینه باید تدبیری اندیشیده شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*