اخبار علمی

قهوه

نتایج تحقیق جدید نشان می دهد نوشیدن سه فنجان قهوه یا بیشتر در روز به کاهش ابتلا به مشکلات جدی کبد کمک می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان با بررسی ۲۶ ساله بیش از ۱۴ هزار آمریکایی دریافتند افرادی که بیش از سه فنجان قهوه در روز مصرف می کردند ۲۱ درصد کمتر با احتمال بستری شدن در بیمارستان به خاطر بیماری های کبدی مواجه بودند.

دکتر «ماریانا لازو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه جان هاپکینز مریلند، در این باره می گوید: «قهوه نوشان کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با کبد هستند. همچنین یافته های ما از این نظریه حمایت می کند که مصرف میزان کم و متوسط قهوه برای کبد مضر نیست.»

به گفته متخصصان و پزشکان، اینکه نوشیدن قهوه برای کبد خوب و مفید است، یافته جدیدی نیست. چندین مطالعه بزرگ دیگر هم نشان داده اند که نوشیدن قهوه با کاهش قابل توجه خطر ابتلا به سیروز کبدی مرتبط است.

تصحیح پیرچشمی با کیفیت بینایی جوانی

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه استنفورد آمریکا سیستم محاسباتی ابداع کرده اند که با تقلید فرآیند طبیعی تطابق چشم انسان می تواند پیر چشمی را با کیفیت بینایی دوره جوانی تصحیح کند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی یورک الرت، قدرت تطابق چشم انسان با افزایش سن کاهش می یابد و به پیرچشمی یا ‘پرسبیوپی’ (presbyopia) منجر می شود. تطابق روندی است که چشم از طریق تغییر کوژی (تحدب) عدسی، قدرت دید خود را تغییر می‌دهد تا با تغییر فاصله‌ها بتواند تصویر واضحی از یک شیء داشته باشد.
همه افراد با افزایش سن به درجاتی از پیرچشمی مبتلا می شوند و توانایی چشم آنها برای مشاهده اشیای نزدیک کاهش می یابد.
گزینه های زیادی برای حل این مشکل وجود دارد اما اغلب این روش ها نمی توانند کیفیت بینایی دوره جوانی را بازگردانند.
اما محققان یاد شده سیستمی ابداع کردند که به طور خودکار این مکانیزم را تصحیح می کند.
این سیستم که Autofocals نامیده می شود، با ترکیب داده های دریافتی از ردیاب های چشمی و یک حسگر عمقی، واکنش طبیعی چشم در زمینه تطابق را تقلید و سپس لنزهای قابل تنظیم را به طور خودکار تنظیم می کند.
محققان این سیستم جدید را در کنفرانس و نمایشگاه بین المللی SIGGRAPH 2018 که ۱۲ تا ۱۶ آگوست (۲۱ تا ۲۵ مرداد) در ونکوور کانادا برگزار می شود، به نمایش خواهند گذاشت.

مغز انسان

مطالعه جدید نشان می دهد سیگار کشیدن و بیماری دیابت می تواند ریسک تجمع غیرعادی کلسیم در مغز را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، این مطالعه شامل حدود ۲۰۰۰ نفر با میانگین سنی ۷۸ سال بود. سی تی اسکن مغز این افراد نشان داد بیش از ۱۹ درصد آنها دارای تجمع غیرعادی کلسیم در بخش هیپوکامپ مغزشان بودند. این بخش از مغز نقش مهمی در حافظه بلندمدت و کوتاه مدت دارد.

به گفته محققان، افزایش سن، دیابت و سیگار کشیدن با افزایش ریسک کلسیم سازی در هیپوکامپ مرتبط هستند. بیماری آلزایمر، شایع ترین نوع زوال عقل یا دمانس، با کوچک شدن هیپوکامپ مرتبط است.

اما محققان اضافه می کنند که هیچ ارتباطی بین وجود و شدت کلسیم سازی در هیپوکامپ و عملکرد شناختی وجود نداشت.

دکتر «استر دی بروور»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت هلند، در این باره می گوید: «هیپوکامپ متشکل از لایه های مختلف است و این امکان وجود دارد که کلسیم سازی به ساختار هیپوکامپ که برای ذخیره حافظه مهم است، اسیب نرساند.»

وی در ادامه می افزاید: «ما می دانیم که تجمع کلسیم در هیپوکامپ با افزایش سن اتفاقی شایع است. اما معتقدیم که سیگار کشیدن و دیابت نیز از فاکتورهای پرخطری در این زمینه هستند.»

به گفته وی، «ما در مطالعه اخیر خود دریافتیم که کلسیم سازی هیپوکامپ موجب افزایش احتمال بیماری عروقی می شود. همچنین می دانیم که سیگار کشیدن و دیابت نیز از فاکتورهای پرخطر بیماری قلبی-عروقی هستند از اینرو سیگار کشیدن و دیابت جز فاکتورهای پرخطر تجمع کلسیم در هیپوکامپ هستند.»

ناخن جویدن با منشأ اضطراب و انگشت مکیدن با علت‌های عاطفی

ناخن جویدن

یک روانشناس و مشاور خانواده با بیان این‌که ناخن جویدن با انگشت مکیدن متفاوت است، گفت: ناخن جویدن ریشه‌های اضطرابی دارد، اما انگشت مکیدن ریشه‌های احساسی و عاطفی دارد.

«محمودرضا نوروزی» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که ناخن جویدن یک عادت عصبی و جزو اختلالات کودکان محسوب می‌شود، اظهار کرد: ناخن جویدن می‌تواند از کودکی تا دوران نوجوانی و بزرگسالی ادامه یابد. بر اساس آمارها، یک سوم کودکان دبستانی و نیمی از نوجوانان ناخن می‌جوند. هم‌چنین حدود یک چهارم نوجوانان ما دچار این عادت ناپسند هستند.

وی با اشاره به راهکارهای ترک این عادت، تصریح کرد: از کودک بخواهیم دهان و آرواره‌های خود را به آرامی فشار دهد و دهان خود را بسته نگه دارد و لبخند بزند و نفس عمیق بکشد.

نوروزی گفت: کودک باید دست‌هایش را شل و رها کند تا بتواند به‌صورت ناگهانی آن را منقبض و رها کند تا جلوی فشاری که می‌خواهد دست‌هایش را به سمت دهان ببرد، گرفته شود.

این روانشناس و مشاور خانواده افزود: کودک را از سیمای زشت ناخن جویدن مطلع کنیم. برای این کار از کودک بخواهیم دست‌هایش را با دست‌های کودکان دیگر مقایسه کند.

وی ادامه داد: کودک را از وضعیت ظاهری‌اش آگاه کنیم. از کودک بخواهیم جلوی آینه برود و ببیند در صورت ناخن جویدن چه شرایطی برای دست‌های او ایجاد می‌شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند انجام داد ایجاد مشغولیت ذهنی فرعی برای کودک است. برخی کودکان وقتی بیکار هستند از دستشان برای ناخن جویدن استفاده می‌کنند.

این روانشناس و مشاور خانواده افزود: برای این کار می‌توان اشیاء کوچک و قابل حمل مانند سنگ کوچک، توپ و خمیر بازی را در اختیار آن‌ها قرار داد.

وی در ادامه با بیان این‌که شاید یکی از علت‌های این عادت وجود اختلالات اضطرابی در کودک باشد، گفت: باید به یک روانشناس مراجعه کرد و مسائل اضطرابی کودک بررسی شود. رفتن به مدرسه و قرار گرفتن در موقعیت جدید و رخ دادن اتفاق‌های جدید در خانواده از جمله عواملی هستند که ممکن است موجب اضطراب در کودک شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*