همزمان با دهه تکریم و غبارروبی مساجد انجام شد غبارروبی هزار مسجد استان مساجد خراسان جنوبی به استقبال ماه رمضان رفتند

غبار روبی مساجد بهانه ‌ای است برای استقبال از بهترین و با فضیلت ‌ترین ماه خدا و شاید فرصتی باشد که با طهارت مساجد، بندگان خدا نیز همت کرده و با طهارت قلب خود، به میهمانی خداوند در ماه رمضان بروند.همزمان با فرا رسیدن دهه سوم ماه شعبان که به نام دهه تکریم و غبارروبی از مساجد نامگذاری شده با حضور جمعی از مسئولان بصورت نمادین دو مسجد در شهر بیرجند شامل مسجد قبا در مهر شهر و مسجد علی ابن ابی طالب(ع) در خیابان بهشتی این شهر غبارروبی شد. مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی در حاشیه این مراسم با اشاره به وجود بیش از ۲ هزار مسجد در استان گفت: از این تعداد ۶۵۰ مسجد فعال اند که در دهه تکریم مساجد نیز بیش از هزار مسجد در سطح استان غبارروبی می شوند. حجت الاسلام روح ا… نوری با بیان اینکه از صدر اسلام مساجد، محور بوده اند و باید این ارزش دینی هم چنان حفظ شود ، افزود: مسجد خانه خداست و ما با غبارروبی، این فضا را برای حضور میهمانان این ماه بزرگ آماده می کنیم. وی از غبارروبی ۱۲ باب مسجد شامل «قبا، علی بن ابی طالب، بلال مهرشهر، امیرالمومنین، باقرالعلوم، امام رضا(علیه السلام)، مسجد آل رسول، توحید، الغدیر، امام حسین(علیه السلام)، مسجدالحسین جوادیه، مسجد جامع علوی حکیم نزاری» با حضور مسئولان در بیرجند در دهه تکریم از مساجد خبر داد .مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در مراسم غبارروبی مسجد قبای مهرشهر با قدردانی از حضور پررنگ جوانان در برنامه های فرهنگی هنری این مسجد گفت: از برگزاری برنامه های فرهنگی مذهبی در مساجد حمایت می کنیم. محبی افزود: در بخش ملزومات سخت افزاری نیز به مساجد استان کمک هایی شده که تلاش می شود در ماه رمضان نیز از محافل قرآن در مساجد حمایت شود.رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر بیرجند نیز از اهدای قرآن به مساجد فعال در سطح شهر خبر داد و گفت: با همکاری شهرداری تلاش می شود نخاله های اطراف مساجد جمع آوری تا زمینه برای حضور مومنان در مراسم ماه رمضان بیشتر فراهم شود .مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌جنوبی نیز از غبارروبی کانون های فرهنگی هنری مساجددر روستاها با کمک دهیاران ، اعضای شورا ، بسیج هیات امنای مساجد و مردم در دهه تکریم مساجد خبر دادو گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان کانون های فرهنگی هنری مساجد با طرح ربیع القرآن به استقبال این ماه می روند .
فلسفه و فضیلت غبارروبی مساجد
خداوند در آیه ۱۲۵ سوره مبارکه «بقره» می فرماید «ما از ابراهیم و اسماعیل پیمان گرفتیم که خانه خدا را برای حضور مردم و کسانی که می خواهند در مساجد به اعتکاف و عبادت بپردازند، پاک سازی کنند» و چه سنت نیکویی است غبارروبی از خانه خدا در آستانه ماه میهمانی او.فلسفه این دهه تنها جارو کشیدن فرش ها، پاک کردن شیشه پنجره ها، غبارزدایی از لب طاقچه ها و عطرافشانی فضای مساجد نیست، بلکه در این سنت نیکو آنچه جریان دارد عطوفت و مهربانی است. این سنت حسنه قرآنی و اسلامی، می تواند مردم را برای حضور پرشور و تقویت همدلی و همراهی آنان با یکدیگر در این مکان مقدس بویژه در ماه مبارک رمضان آماده کند.
پاکیزگی مساجد
از نگاه معصومان (ع) مسجد، مهمان سرای خداست. خداوند مهربانْ بندگان خود را به خانه خویش دعوت کرده تا با بهترین هدایا از آنان پذیرایی کند. این مکان نورانی، مردمی ترین پایگاه بندگان صالح خداست که در طول قرن ها، به عنوان مدرسه تزکیه، محل تعلیم و عرصه رشد و تعالی انسان های خداجو بوده است و به پاکیزگی، نظافت و غبارروبی از هر مکانی شایسته تر است. کسی که کم ترین کمکی به نظافت این خانه های نورانی خدا بر روی زمین کند، قطعا مورد توجه و عنایت خداوند و مشمول رحمت و مغفرت صاحب خانه قرار خواهد گرفت.در روایات معصومان (ع)، تأکید فراوانی در زمینه غبارروبی و پاکیزگی مساجد به عمل آمده است. غبارروبی و پاکیزه کردن مساجد در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان، بهانه خوبی برای رهایی از گناهان و آلودگی های باطن است؛ چرا که سزاوار است پاک و طاهر به میهمانی خالق هستی برویم و به دور از هرگونه آلودگی و گناه، به غبارروبی دیوارها و چهل چراغ های مسجد، شستن فرش ها و حیاط مسجد و گردگیری محراب و منبر بپردازیم.
احترام به خدمتگزاران مسجد
در زمان پیامبر اسلام (ص) بانویی حبشی و سیاه پوست به نام امّ مَحْجَنْ، همواره غبار و خار و خاشاک را از مسجد جمع کرده و خارج می ساخت. بعدها، هنگامی که حضرت رسول اکرم(ص) از مرگ این خدمتگزار مسجد آگاه شدند، با لحنی اعتراض آمیز فرمودند: «چرا به من اطلاع نداده اید؟» سپس آن حضرت با یاران خویش کنار قبر آن زن حضور یافتند و برای او نماز خواندند و دعا کردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*