نشریه اینترنشنال پالیسی دایجست: توان ایران، روسیه و ترکیه فراتر از موشک های قدرت های بزرگ است

 

تهران-ایرنا- اینترنشنال پالیسی دایجست در گزارشی نوشت: از آنجا که به نظر می رسد جنگ سوریه رو به پایان باشد، ایران، روسیه و ترکیه تنها بازیگران منطقه ای هستند که توانایی شان فراتر از موشک های کروز قدرت های بزرگی همچون آمریکا، بریتانیا و فرانسه است.

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، ‘کان هالینان’ از ستون نویسان اندیشکده ‘فارن پالیسی این فوکس’ در گزارشی با عنوان ‘اتحاد جدید می تواند به تغییر چیدمان سیاسی خاورمیانه منجر شود’، افزود: اتحاد سه گانه غیر معمول ایران، روسیه و ترکیه از جنگ سوریه آغاز شد و می تواند یکی از دلایل تغییر تعادل قدرت در خاورمیانه باشد و از پیامدهای آن می توان به اختلال در ناتو و پیچیدگی در برنامه های دولت ترامپ برای ایران اشاره کرد. این اتحاد همچنین ممکن است قومیت کرد که یکی از بزرگترین گروه های قومی منطقه ای است را تحت تاثیر قرار دهد.
با این وجود، این اتحاد سه گانه شامل کشورهایی است که اهداف متفاوتی دارند. به عبارتی رابطه این سه کشور را می توان حتی ‘شکننده تر و پیچیده تر’ از آنچه می نماید، توصیف کرد.
هرچند موضع رایج ایران، روسیه و ترکیه در تازه ترین نشست آنها در استانبول به تاریخ ۴ آوریل حمایت از تمامیت ارضی سوریه بود اما در حالی که روسیه و ترکیه به صراحت از مذاکرات ژنو حمایت کردند، ایران در این مورد سکوت کرد و راه حل منطقه ای بدون برنامه کشورهای خارجی را ترجیح داد.
در این میان، منافع ترکیه از حضور در سوریه هم داخلی است و هم خارجی. ارتش ترکیه در حال حاضر دو عملیات نظامی در شمال سوریه، برای عقب راندن گروه های کرد انجام می دهد. از سوی دیگر ‘رجب طیب اردوغان’ رئیس جمهوری ترکیه از جهات مختلفی تحت فشار است. کودتای ۲۰۱۶، اقتصاد متزلزل و سقوط سریع ارزش لیر ترکیه از جمله چالش های وی است.
اما هدف مسکو در سوریه، بر اساس ایجاد پایگاهی در خاورمیانه استوار است. روس ها خواهان برقراری روابط دوستانه با دمشق هستند. آنها همچنین خواهان نابودی القاعده و داعش هستند که برای مسکو چالش های فراوانی در قفقاز ایجاد کرده اند.
روابط ترکیه با روسیه منافع اقتصادی نیز در پی دارد و آنکارا خواهان ایجاد یک خط لوله گاز طبیعی از روسیه است. از سوی دیگر، روس ها از نبرد اردوغان در برابر کردها حمایت نمی کنند و برای گنجاندن نمایندگان کرد در مذاکرات روسیه، لابی کرده اند.
اکنون سوال این است، آیا روس ها در صورت حمله نیروهای ترکیه به شهر ‘منبج’؛ جایی که کردها با نیروهای آمریکایی و فرانسوی متحد هستند، کنار می ایستند؟ و آیا خصومت اردوغان به کردها منجر به درگیری مسلحانه میان سه عضو ناتو خواهد شد؟
چنین برخوردی بعید به نظر می رسد، گرچه مقامات ترک طی چند هفته گذشته سخنرانی های افشاگرانه ای کرده اند. ‘بکر بوزداغ’ معاون نخست وزیر ترکیه به تازگی با اشاره به حمایت فرانسه از کردها گفت: ‘کسانی که با سازمان های تروریستی همکاری می کنند، توسط ترکیه هدف قرار می گیرند’.
در این میان ایران با ایجاد یک حکومت غیر فرقه گرایانه پس از پایان جنگ سوریه موافقت کرده است.
درنهایت چالش های پیش رو برای برهم خوردن اتحاد ایران، روسیه و ترکیه بسیار است و این اتحاد در نتیجه ناسازگاری ها و منافع متفاوت بسیار شکننده است. لذا از آنجا که به نظر می رسد جنگ سوریه رو به پایان باشد، ایران، روسیه و ترکیه تنها بازیگران منطقه ای هستند که توانایی شان فراتر از موشک های کروز قدرت های بزرگی همچون آمریکا، بریتانیا و فرانسه باشد.
***اینترنشنال پالیسی دایجست یک نشریه آنلاین آمریکایی است که سال ۲۰۱۱ تاسیس شده و بر وقایع جاری و امور جهان تمرکز دارد. ‘جان لیمان’ سردبیر این نشریه ابتدا یک وبلاگ آنلاین به نام ‘دیجیتیز پالیسی’ را راه اندازی کرد و سپس در سال ۲۰۱۱ نام آن را به اینترنشنال پالیسی دایجست تغییر داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*