علمی

ادعای تشخیص سرطان در ۳۰ دقیقه

سرطان فارن

یک گروه تحقیقاتی در تایوان یک تراشه با نانوذرات ایجاد کردند که می‌تواند پروتئین مربوط به سرطان را طی حدود نیم ساعت تشخیص دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینا دیلی، این تحقیق به سرپرستی جین چونپینگ از دانشگاه چونگ چنگ تایوان صورت گرفته و به تازگی در نشریه بین‌المللی Biomicrofluidics منتشر شده است.

جین اظهار کرد: افراد مبتلا به سرطان در بدن خود برخی پروتئین‌های خاص را دارند که نشانگرهای تومور هستند. با این حال پروتئین‌ها زمانی که به تومور و یا غده تبدیل شوند، قابل تشخیص هستند.

اما فناوری جدید قابلیت شناسایی نشانگرهای تومور در جریان خون بیماران سرطانی در مراحل اولیه بیماری را دارد. علاوه بر این غربالگری سرطان در بیمارستان‌های عمومی نیاز به آزمایش یک روزه از مواد مختلف بدن دارد، اما با این تراشه فقط به پنج میکرولیتر خون یا ادرار نیاز است.

وی در ادامه افزود: پیشرفت این تراشه پنج سال طول کشیده تا به دستگاه پزشکی دستی متصل شود و همچنین قابلیت تشخیص بیماری‌های دیگر را نیز دارد.

مصرف زیاد ویتامین سبب پوسته شدن اطراف ناخن می شود

تهران – ایرنا – پوسته شدن اطراف ناخن « ناخن ریش» معمولا یک عارضه بی خطر است، ولی گاهی می تواند نشانه زیاده روی در مصرف ویتامین A باشد.

به گزارش روز یکشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، پوست پوست شدن اطراف ناخن معمولا به دلیل کم آبی لایه شاخی (stratum corneum) پوست است. این لایه خارجی ترین لایه سطح روپوست (اپیدرمیس) است. این لایه به طور مکانیکی با دنیای خارجی و اجسام مختلف در تماس است و بر اثر اصطکاک با عوامل خارجی نازک و حساس می شود وگاهی این حساسیت منجر به خشکی، پوسته شدن، خراش و خونریزی این لایه می شود. خارش و قرمزی از دیگر علایم این عارضه هستند.
پوسته شدن اطراف ناخن دلایل متفاوتی دارد که می تواند شامل استفاده از موادشوینده،‌ آب و هوای سرد و خشک زمستانی یا کمبود ویتامین باشد. از طرفی افزایش مصرف ویتامین نیز می تواند عامل ناخن ریش باشد. مطالعات نشان می دهد کمبود ویتامین هایB3 یا B7 یا مسمومیت ویتامین A ( استفاده بیش از حد از این ویتامین )مهمترین دلایل این عارضه هستند.

عوامل تاثیرگذار در “فشار خون بالا” از زبان یک متخصص

فشار خون

یک متخصص داخلی عوامل موثر در فشار خون بالا را برشمرد.

دکتر جعفر نوابی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ۹۵ درصد موارد فشار خون بالا ریشه وراثتی دارد، گفت: در کنار ارث عواملی نظیر چاقی هم می‌تواند در بروز فشارخون بالا تاثیرگذار باشد.

نوابی فشارخون ۱۲ روی ۸ را فشار خون طبیعی دانست و افزود: بالاتر از این میزان فرد پیش فشار خون دارد و اگر فشار خون به عدد ۱۴ روی ۹ یا بالاتر برسد، فرد مبتلا به فشار خون بالاست.

وی با اشاره به عوارض بسیار فشار خون بالا گفت: فشار خون یکی از فاکتورهای اصلی سکته قلبی است و در کنار این نارسایی کبد و کلیه و بعضا قطع شدن اندامها از عوارض دیگر فشارخون بالا است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه درصدی از افراد جامعه از فشارخون بالای خود بی‌اطلاع هستند، تاکید کرد: افرادی که در بستگان نزدیک خود افراد مبتلا به فشارخون بالا دارند باید مرتبا فشارخون خود را کنترل کنند.

وی تصریح کرد: افراد عادی برای کنترل فشارخون خود نیاز است سالانه یکبار آزمایش فشارخون بدهند تا اگر بر اثر مسائل دیگر از جمله چاقی به این معضل مبتلا شدند، هرچه سریع‌تر از آن آگاهی پیدا کنند.

این متخصص داخلی با بیان اینکه فشارخون قابل کنترل است، گفت: رژیم غذایی، کاهش وزن و تغییر سبک زندگی می‌تواند تاثیر بسیاری در کنترل فشار خون داشته باشد.

وی افزود: مصرف غذاهایی مانند لبنیات و بویژه ماست و نیز مصرف خوراکی‌های ترش مزه می‌تواند تا حد زیادی در کنترل فشارخون بالا موثر باشد.

نوابی با بیان اینکه هنوز تاثیر مواد خوراکی در بروز فشارخون بالا به اثبات نرسیده است، گفت: اما همچنان تاکید ویژه‌ای بر نمک وجود دارد و توصیه می‌شود افراد جهت پیشگیری از ابتلا به فشارخون از مصرف زیاد نمک خودداری کرده و تنها به نمک موجود در غذا بسنده کنند.

مروری کوتاه بر خواص چای گل بامیه

آیا چای ترش کمکی به کاهش وزن می‌کند؟

چای ترش یا چای گل بامیه از کاسچه‌های گل گیاه بامیه تهیه شده و به چای رنگ قرمز تند می‌دهند. چای ترش طعم ترشی دارد و مشابه گیاه کرن بری است. چای ترش هم مانند سایر انواع چای منبع آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و برای سلامتی فوایدی دارد؛ با ما همراه باشید…
چای ترش

برخی شواهد علمی نشان می‌دهد چای ترش می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، کلسترول خون را پایین بیاورد و از فشار خون نیز بکاهد.

آیا چای ترش واقعاً برای کاهش وزن مفید است؟

در مطالعه‌ای افراد چاق به دو گروه تقسیم شدند: گروهی که دارونما مصرف کردند و گروهی که قرص یا عصاره‌ی گل بامیه مصرف کردند. طی این مطالعه‌ی ۱۲ هفته‌ای گروهی که عصاره‌ی گل بامیه مصرف کرده بود، کاهش دور کمر، کاهش نسبت کمر به باسن و کاهش چربی بدن داشت. به گفته‌ی دانشمندان هر چند کاهش وزن محدود بود اما می‌توان نتیجه گرفت که نوشیدن چای گل بامیه به کاهش وزن کمک می‌کند. یادتان باشد افزودن شیرینی به این چای می‌تواند کالری اضافی به بدن وارد کرده و تلاشتان برای کاهش وزن را بی‌اثر کند.

نوشیدن چای ترش خطری ندارد؟

رنگ قرمز کاسچه‌های گل بامیه از گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها به نام آنتوسیانین‌ها ناشی می‌شود. آنتوسیانین‌ها عامل طیف‌های رنگ قرمز، آبی و بنفش در میوه‌ها و سبزی‌ها هستند. آنتوسیانین‌ها خاصیت ضدالتهابی داشته و فعالیت ضد سرطانی دارند

چای ترش یا عصاره‌ی آن مقدار کمی سم دارد، اما مطالعات نشان داده نوشیدن چای ترش به طور روزانه و در حد متعادل برای بیشتر افراد بی‌خطر است.
مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد دوزهای ۳۰۰ میلی‌گرم در روز طی یک دوره‌ی سه ماهه، تأثیرات منفی روی کبد دارد.
عصاره‌ی گل بامیه در دوزهای بالا می‌تواند به کبد آسیب بزند. اگر داروی فشار خون مصرف می‌کنید باید قبل از مصرف این چای با پزشک خود مشورت کنید.

چای ترش می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد

قرن‌ها در ایران از چای ترش برای درمان فشار خون استفاده شده است. برخی مطالعات تائید می‌کنند که چای ترش می‌تواند تأثیر مثبت بر فشار خون داشته باشد. طبق گزارش دانشمندان مصرف چای ترش به مقدار مناسب یعنی سه فنجان ۲۴۰ میلی‌لیتری در روز می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

آیا چای ترش می‌تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند؟

یک فایده‌ی دیگر چای ترش، کاهش کلسترول خون است. اما تأثیری که چای ترش روی کلسترول خون دارد به اندازه‌ی تأثیر آن روی فشار خون نیست.

 

آنتی‌اکسیدان‌های چای ترش

رنگ قرمز کاسچه‌های گل بامیه از گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها به نام آنتوسیانین‌ها ناشی می‌شود. آنتوسیانین‌ها عامل طیف‌های رنگ قرمز، آبی و بنفش در میوه‌ها و سبزی‌ها هستند. آنتوسیانین‌ها خاصیت ضدالتهابی داشته و فعالیت ضد سرطانی دارند. مصرف آنتوسیانین غذایی می‌تواند به کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی، چاقی و دیابت نوع دوم کمک کند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*