سرمقاله/مومیایی۱…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
پیداشدن جنازه ای مومیایی شده در حین عملیات خاکبرداری در شهرستان ری گمانه زنی های زیادی را برانگیخت، از جمله شباهت آن به پهلوی اول و دست به دست شدن عکس آن در دنیای مجازی و تناقض گویی های مسئولین ذیربط که فضاسازی را برای تولید و نشر انواع شایعات فراهم آورد.
در خبری دیگر و عکسی دیگر دستمزدهای نجومی بازیکنان سریال پایتخت افشاگری شد که با تکذیبیه سازمان هنری و سینمایی اوج همراه شد.
وزیر کشور خبر از طرح لایحه ای داد که قرار است به مجلس ارائه گردد تا نحوه هزینه کرد نمایندگان مجلس در بحبوحه انتخابات مشخص گردد تا مردم بدانند که یک نماینده چگونه توان هزینه های میلیاردی را دارد و آیا کلا داستان پول های کثیف به انجام خوشی خواهد رسید یا نه !
در این بحبوحه مافیای الیگارشی برخی گروه های ثروت و قدرت و فشارهای فزاینده اقتصادی و سیاسی و فرهنگی، برای مردم چه فرقی می کند که جنازه مومیایی یافت شده متعلق به رضاخان میرپنج است یا فوت شده مفلوک دیگری شبیه او!!
چه فرقی می کند که نقی معمولی و هما سعادت میلیاردی پول گرفته اند و یا درحد حقوق چند سال یک معلم !!
چه فرقی می کند که چه کسی قرار است نماینده شود و هزینه اش از کجا تأمین می شود، از جیب اربابان قدرت یا کمک های به قول برخی نمایندگان مردمی!!
برخی آنچنان به خود مشغول شده اند و با چنگ و دندان سعی در زنده ماندن و چسباندن این ماه به آن ماه حقوقی دارند که دیگر برای شان مهم نیست که چه بلایی دارد بر سرشان می آید!!
آنان سریال های تلویزیونی را می طلبند که در آن هم ذات پنداری کنند و برای لحظه ای خویش را در قالب آنی که آرزو داشتند ببینند، اصلا هم به پشت پرده های سریالی آن کاری ندارند، مردم به دنبال فراموشی لحظه ای گرفتاری های تلمبار شده زندگی خویش اند و این که با خنده های زورکی بدانند فلان سلبریتی و یا هنرمند معروف کشورشان آیا تا به حال عاشق شده و یا چند بار اصلا برای شان اهمیتی ندارد!!
وقتی پس از سالها اولین بارقه های شفاف سازی در بودجه های دولتی زده می شود تازه مردم می فهمند که این همه هزار هزار میلیارد تومان چگونه تاکنون از جیب کیسه بیمارشان برداشته می شده اما کلا در جریان این همه گشاده دستی دولت ها تاکنون نبوده اند!
مدیران و مسئولین دهها و صدها ارگان و مؤسسه و نهاد بسیار نگران دانستن مردم اند و این پاشنه آشیل انقلاب ماست، یعنی دانستن مردم و آگاهی آنان!!
وقتی شفاف سازی در خبررسانی می شود خط قرمز برخی نهادها نتیجه خروجی آن بهمن های بزرگی از شایعات است که دائم یا تکذیب و یا فرافکنی می شوند.
هر چه فکر می کنیم متوجه نمی شویم که شفاف سازی در عملکرد مالی و خبری چرا ایجاد رعب و وحشت می کند در مدیران سنتی و همیشگی ما که پایانی بر مدیریت هایشان نمی شود متصور شد.
چرا مردم نباید بدانند که حق شان از پول نفت و گاز و تولیدشان چه میزان است و برگیرندگان هزینه های کلان از بیت المال آنان چه میزان خروجی عملکردشان در دهه های اخیر بوده است.
برای رسیدن به بودجه بندی های شفاف و عملکردهای پاک و اطلاع رسانی های عریان و بی اما و اگر باید تفکرات و نگاه های متحجر و واپسگرا و نو محافظه کاری را مومیایی کرد و در اعماق قبرهایی عمیق برای همیشه دفن کرد که با خاکبرداری هم نتوان شبیه اش را پیدا نمود !!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*