جوانانی از جنس خورشید

امروز خراسان جنوبی- قاسمی
هر روز روز جوان است، اعلام یک روز به عنوان روز جوان فقط برای خالی نبودن عریضه یا خوش بینانه تر ، گرامیداشت جوانان است. اگر نه از سیاست و اقتصاد گرفته تا فرهنگ و اجتماع، همه چیز در این کشور وابسته به جوانان است. جوانانی که آن طور که باید دیده نمی شوند
جمعیت جوانان سرزمین خورشید خراسان جنوبی بزرگ ترین سازمان مردم نهاد در استان است. برای هفته جوان حامد عرب زاده را انتخاب کردیم، جوانی که مدیر عامل این سازمان مردم نهاد است. او متولد شهریور ۱۳۶۶ در بیرجند و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم اجتماعی است.
چرا این سمن را راه اندازی کردید؟
هدف من از راه اندازی مؤسسه جمعیت جوانان سرزمین خورشید کمک به هم استانی هایم و حمایت و توانمندسازی آنها بوده است، تا پایگاهی برای اوقات فراغت و فعالیت های اجتماعی جوانان فراهم کنم. خودم هم علاقمند به کارهای اجتماعی و فرهنگی بودم و به همین دلیل از همان دوران نوجوانی به دنبال این چنین کارها بودم تا اینکه در سال ۸۵ برای انجام کارهای فرهنگی و اجتماعی این سازمان را تأسیس کردم. در سال ۸۸ هم به عنوان سمن برتر کشوری معرفی و در سال ۹۲ به عنوان جوان برتر اجتماعی در کشور شناخته شدم.
چه برنامه هایی را در این سمن دنبال می کنید؟
فعالیت مؤسسه جمعیت جوانان سرزمین خورشید در شش محور است که محورهای آن هم شامل اعتقادی – مذهبی، علمی- پژوهشی، هنری- ادبی، ورزشی- تربیت بدنی، امور زنان- خانواده و گردشگری می باشد، که انواع اردوهای مذهبی، تفریحی، سیاحتی و گردشگری برپا می کنیم. خدمات ما در همه موارد است و فکر نمی کنم کاری باشد که ما آن را انجام ندهیم به همین دلیل تمام اقشار با هر نوع سنی عضو سازمان ما هستند. برگزاری جشن های مردمی، اعزام کاروان پیاده به سفر زیارتی اربعین حسینی، برگزاری کلاس های تقویتی- کنکور علمی دانشجویان و دانش آموزان، برگزاری کنفرانس های آموزشی، برگزاری کارگاه های مختلف آموزشی، برگزاری کلاس های آموزشی هنری و صنایع دستی، برگزاری گالری های هنری و آثار صنایع دستی اعضای موسسه، برگزاری اردوهای استانی با اولویت بقاع متبرکه، برگزاری سفرهای زیارتی کربلا، سوریه، قم، جمکران و…؛ برگزاری اردوهای توانمندسازی ،کارگاه های مشاوره و حلقه های گفت و گو نیز از جمله برنامه های حوزه زنان و خانواده است که توسط این مؤسسه در طول سال برگزار می شود.
حمایت  از شما به عنوان یک سمن فعال در چه حد بوده است؟
در این چند سال که فعالیت هایی در زمینه جوانان و همچنین کارهای فرهنگی انجام می دهم هیچ گونه حمایتی نشده ام و این نه تنها در مورد من بلکه درباره دیگر سازمان های مردم نهاد صدق می کند و چون سمن ها غیردولتی هستند کسی حاضر به حمایت از ما نیست، به همین دلیل در راس همه مشکلات، کمبود اعتبارات تیشه بر ریشه مؤسسات فرهنگی می زند. من به عنوان یک جوان خراسان جنوبی، کلی ایده و طرح در حوزه جوانان دارم، اما هیچ حامی ندارم و این مسئله به شدت برایم آزار دهنده است. اگر خیری در این خصوص یاری رسان باشد  یا دستگاه فرهنگی از ما حمایت می کرد، قطعا این مؤسسه را به عنوان یک مؤسسه فرهنگی آرمانی در کشور معرفی می کردم.
درخواست شما از مسئولان چیست؟
از سازمان ها، مسئولان و دانشگاه ها که کارهای فرهنگی انجام می دهند و دغدغه جوانان را دارند می خواهم که به مؤسساتی مثل ما کمک و به جوانان اعتماد کنند تا انگیزه لازم و کافی برای ادامه کار خود را داشته باشند. همچنین از مدیران و مسئولان استان درخواست دارم که مشاورانی از بین جوانان برای خود داشته باشند و حتی اتاق فکری با حضور جوانان تشکیل دهند. مسلما با ایده های جوانان کارها به صورت پویاتر و خلاق تر انجام می شود، چرا که جوانان ما توانایی های زیادی در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و هنری دارند . فقط نیاز است که مسئولان و مردم به آن ها اعتماد کنند. همه مسئولان و دست اندرکاران، به ویژه مسئولان فرهنگی باید با تلاش و همت مضاعف در راستای حل مشکلات و دغدغه های جوانان گام بردارند.
گفتید هیچ ارگان دولتی از شما حمایت نکرده است، ناامید نشده اید؟
درست است که ارگان ها و سازمان ها با من همکاری نکردند ولی به دلیل علاقه خودم به کارهای فرهنگی و اجتماعی و به ویژه اینکه به مردم استانم کمکی کنم هیچ گاه نا امید نشده ام و همیشه خانواده و به ویژه همسرم در این راه به من کمک کرده اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*