احداث همزمان قطعات پروژه راه آهن ،کریدور شمال -جنوب را فعال می کند نفوذ راه آهن استان به دغدغه های وزیر

محور ترانزیتی سرخس – چابهار از راهبردی ترین و مهمترین محورهای ترانزیتی کشور است و با آنکه بحث احداث خط آهن این مسیر از سال ها پیش مطرح می باشد اما متاسفانه به دلایل ساده و قابل حل تاکنون اقدام مؤثری برای عملیاتی شدن آن صورت نگرفته است.
مزیت کریدور شمال- جنوب
بنا به نظر کارشناسان و صاحب نظران امر، مزیت کشورمان در بحث ترانزیت در کریدور شمال- جنوب نسبت به سایر کریدورهای عبوری در خاک ایران بیشتر است و دلیل آن هم نبود رقیب برای شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب می باشد که پروژه راه آهن چابهار- سرخس نیز در این شاخه مطرح است، در شاخه غربی نیز هزینه های ترانزیت نسبت به مسیرهای موازی مقرون به صرفه تر است.
اولویت با راه آهن چابهار –سرخس
جالب اینکه تنها راه اتصال کشورهای محصور در خشکی حوزه cIs (کشورهای آسیانه میانه) به آبهای آزاد، عبور از شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب یعنی همین محور ریلی چابهار- سرخس می باشد که هیچ مسیر موازی دیگری نیز ندارد اما متأسفانه نبود زیر ساخت مناسب برای حمل کالا در این مسیر باعث شده تا از ظرفیت بالقوه موجود استفاده و بهره مندی مناسب صورت نگیرد و ضرورت دارد که شاخه شرقی ترانزیتی کریدور شمال- جنوب با اولویت به مراتب بالاتری در طرح توسعه شبکه ریلی کشور مورد توجه قرار گیرد و با اجرایی شدن آن گام مثبت و مهمی در راستای محرومیت زدایی از شرق و جنوب شرق کشور برداشته شود. با توجه به هدف گذاری راه آهن کشور برای جابجایی ۸۲ میلیون تن کالا در سال ۹۷ ، باید توسعه خطوط ریلی باری و ترانزیتی با ظرفیت بالا از جمله احداث راه آهن چابهار- سرخس در اولویت قرار گیرد و دولت می تواند از طریق واگذاری این خط ریلی به بخش غیر دولتی، منابع مالی لازم برای اجرای این پروژه را تامین کرده و سرعت احداث آن را افزایش دهد.
پیشرفت کند عملیات اجرایی قطعه اول
قطعه اول محور ریلی چابهار-سرخس به طول ۵۸۰ کیلومتر تحت عنوان قطعه چابهار- زاهدان زمینه اتصال چابهار به راه آهن سراسری را فراهم می کند . عملیات اجرایی این قطعه از سال ۸۹ آغاز شده و با گذشت بیش از ۷ سال تنها پیشر فت فیزیکی ۳۰ درصدی دارد.
ضرورت تسریع در اجرای قطعه دوم
قطعه دوم محور ریلی چابهار- سرخس نیز به طول ۷۶۰ کیلومتر امکان اتصال زاهدان به بیرجند تا نزدیکی تربت حیدریه را فراهم می کند و قطعا تکمیل قطعه اول (چابهار- زاهدان) بدون پیشبرد قطعه دوم یعنی زاهدان-بیرجند-سرخس باعث می شود که بخش عمده ای از ظرفیت این کریدور ترانزیتی (شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب) فعال نشود. بنابراین ضروری است که همزمان با تکمیل قطعه اول، فازعملیاتی قطعه دوم نیز که دی ماه سال قبل آغاز شده، سرعت بیشتری بگیرد. با توجه به هزینه سنگین اجرای چنین پروژه های بزرگی، برای تأمین مالی می توان از روش مؤثر بهره مندی از ظرفیت بخش غیر دولتی در قالب مشارکت عمومی- خصوصی استفاده کرد و بسیاری از پروژه های عمرانی ناتمام را که نیازمند حجم بالای سرمایه گذاری هستند را تامین مالی کرد.
آستان قدس رضوی ورود کند
با استناد به تبصره ۱۹ لایحه بودجه سال ۹۷، بستر قانونی لازم برای ورود بخش غیر دولتی به سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی ناتمام فراهم شده و سازمان های غیر دولتی توانمندی همچون آستان قدس رضوی می توانند در راستای اجرای مأموریت خود در محرومیت زدایی از شرق کشور به عنوان متولی احداث و تکمیل پروژه ریلی چابهار- سرخس ایفای نقش کنند و با کمک دولت زیرساخت لازم برای شکوفایی اقتصادی، اشتغال و ارتقای سطح امنیت در این منطقه مرزی و استراتژیک را با تکمیل این پروژه مهم فراهم کنند.
وعده وزیر برای استفاده از فاینانس
حدود ۱۰ روز پیش مروج الشریعه استاندار خراسان جنوبی به همراه جعفری مدیرکل راه وشهرسازی استان با وزیر راه و شهرسازی دیدار داشتند که در این دیدار به بحث پروژه راه آهن نیز اشاره شده بود. آخوندی وزیر راه وشهرسازی در خصوص راه آهن زاهدان-بیرجند با اشاره به طولانی بودن مسیر پیشنهاد کرده بود که یک قطعه از محور از طریق فاینانس و از محل صندوق توسعه ملی در استان اجرایی شود. وی برای پیگیری دریافت مجوز جذب سرمایه گذار و استفاده از فاینانس از طریق شورای اقتصاد برای این پروژه نیز قول مساعد داده بود.
تاکید معاون وزیر بر اهمیت راه آهن استان
چند روز پیش از آن امینی معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی هم در دیدار استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به اهمیت بالای توسعه محور شرق و احداث راه آهن چابهار- زاهدان- بیرجند، از پیگیری برای تسریع در ردیفت مجوز استفاده از فاینانس برای این پروژه خبر داده و گفته بود: اجرای پروژه های راه آهن از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در قانون بودجه پیش بینی شده و بزودی پروژه های سال ۹۷ در این حوزه اعلام می شود.
۱۰ درصد پیشرفت در زیرسازی قطعه گناباد
جواد سلیمانی مدیرعامل شرکت کیهان راه که پیمانکار اجرای قطعه ۴۸ کیلومتری راه آهن در گناباد است نیز در خصوص آخرین وضعیت این قطعه و عملیات اجرایی آن، گفت: حدود ۲۵ کیلومتر از مجموع ۴۸ کیلومتر این قطعه از نظر مالکیت آزاد است و بقیه مشکل منابع طبیعی دارد که پیگیری ها در خصوص رفع مشکل در حال انجام می باشد. وی افزود: در حال حاضر عملیات زیرسازی و احداث پل با استفاده از ۴۵ دستگاه راهسازی به سرعت در دست اجرا می باشد و از پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی برخوردار است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*