۱۲ مدال کشوری در کارنامه سال ۹۶ ووشوی استان ووشو در چند قدمی اوج رئیس هیئت : مدیرکل و وزیر وقت در افتتاحیه خانه ووشو قول رفع نواقص مکان را دادند اما کاری انجام نشد

رشته ورزشی ووشو با وجود اینکه هنوز چندان شناخته نشده موفقیت های قابل توجهی در کارنامه دارد و فقط در سال ۹۶ ، ۱۲ مدال ملی برای استان به ارمغان آورده است.
ووشو نام مجموعه ورزش های رزمی چینی است که با اسامی بوکس چینی و کونگفوی چینی هم از آن یاد می شود. در میان عامه مردم چین، واژه کونگ فو برای این ورزش ها مصطلح است ولی دولت مرکزی چین، نام ووشو را برای معرفی ورزش رزمی سنتی خود به جهانیان اعلام کرده است. اما از آنجا که در ایران تأکید بر کلمه ووشو است افراد چندان از این موضوع آگاهی ندارند که کونگ فوی چینی اصل همین ووشو است .کونگ فو توآ و کمپو از هنرهای رزمی ساخت خود ایران است و ربطی به این رشته اصیل چینی ندارد، یکی از دلایلی که خانواده ها در باره این رشته آگاهی ندارند همین موضوع است و باعث مغفول ماندن آن در استان شده است در حالیکه جزو رشته های موفق در المپیک می باشد و قهرمانی های زیادی را به همراه داشته است.
۱۲قهرمان کشوری در سال ۹۶
رئیس هیئت ووشوی استان در گفت و گو با امروز خراسان جنوبی گفت: ووشو حدودا از سال ۸۰ در خراسان جنوبی کار می شود و از بهترین رشته های رزمی در مدال آوری و قهرمان پروری بوده است. «حجت الاسلام خرمشاد» تصریح کرد: ما در این رشته ورزشی همواره مدال های قهرمانی داشته ایم ، فقط در سال ۹۶در تمام رده ها و بخش های بانوان و آقایان، ۱۲ مدال کشوری به دست آوردیم و ۲ نفر از ورزشکاران به اردوی تیم ملی دعوت شده اند. وی با بیان اینکه آمار ورزشکاران سازمان یافته به آن تعداد که می خواهیم نرسیده اند، عنوان کرد: در برنامه هایی که داریم می خواهیم تعداد ورزشکاران را به ۲ هزار نفر برسانیم. او خاطر نشان کرد: هم اکنون در استان ووشوکاران در بخش ساندا که هنرهای رزمی است و تالو که نمایشی است فعالیت می کنند. به گفتۀ وی در رشته تالو چون تازه وارد استان شده است فقط ۲ آقا و خانم فعالیت می کنند و با برنامه ریزی هایی که انجام شده است این تعداد را در سال های آینده افزایش می دهیم.
ساندا ورزشی برای همه افراد
این مقام مسئول با اشاره به رشته ورزشی ساندا بیان کرد: ساندا که هنر مبارزه است با هر آمادگی بدنی، قدرت بدنی و انعطاف پذیری می توان انجام داد. «خرمشاد» در این باره توضیح داد: هر فردی که قدرت بدنی خوبی داشته باشد و با اندک انعطاف پذیری یا با انعطاف خوب و قدرت بدنی کم می تواند این ورزش را انجام دهد. وی تصریح کرد: دلیل این موضوع تعدد تکنیکی بالایی است که در این ورزش وجود دارد و هر ورزشکار با توجه به توانایی خود می تواند در تکنیکی که موفق تر است آن را پرورش دهد و موفقیت های زیادی را هم کسب کند.
نبود فضای مناسب، چالش ووشو
رئیس هیئت ووشوی استان بزرگترین چالش این ورزش را فضای کم سالن اختصاصی ووشو عنوان کرد و افزود: خانه ووشوی استان در سال ۹۰ در بیرجند تأسیس شد که همان زمان هم گفتیم این فضا برای تمرین و مسابقه خیلی کوچک است. «خرمشاد» ادامه داد: در آن سال مدیر کل و وزیر وقت که در افتتاحیه حضور داشتند قول دادند که تعمیراتی در آن انجام دهند تا به حد مطلوب برسد ولی کاری انجام نشد. وی تصریح کرد: در سال ۹۶ با پیگیری های مداوم اداره کل ورزش و جوانان استان اعتباری را برای این موضوع در نظر گرفتند و ما تا روز قبل توانستیم تغییراتی در آن ایجاد کنیم تا به حداقل های مطلوب ما برسد و خوشبختانه کارهای عمرانی به اتمام رسیده است. او خاطر نشان کرد: قرار شد که ۵۰درصد هزینه ها را هیئت توسط خیرین پرداخت کند و ۵۰ درصد دیگر را اداره کل متقبل شد که مصالح تهیه شده و برخی از کارهای عمرانی توسط خیرین و مردم انجام شد ولی هنوز ۵۰ درصد اداره کل تخصیص داده نشده است هرچند مصوب می باشد و حتما تا چند روز آینده پرداخت می شود.
یک سکوی مبارزه در بیرجند
این مقام مسئول درباره تجهیزات هم گفت: اداره کل همواره از نظر اعتباری به ما کمک کرده است و امیدواریم این کمک ها ادامه داشته باشد. «خرمشاد» درباره سکوی مبارزه بیان کرد: در ایران حدود ۴ سکوی مبارزه داریم که یکی از آنها در اختیار هیئت استان و در بیرجند می باشد و آن هم به دلیل روابط و عملکرد خوب استان بوده است. وی افزود: تا قبل از بازسازی خانه ووشو جایی برای نصب دائمی این سکو نداشتیم که برای همیشه پهن باشد چون آنگاه برای تمرین جایی باقی نمی ماند و همواره برای هر مسابقه به سختی آن را نصب و باز جمع می کردیم ولی اکنون با تعمیرات عمرانی توانستیم این سکو را در خانه ووشو نصب کنیم تا ورزشکاران بتوانند از آن استفاده مفیدی ببرند و در مسابقات و لیگ ها از آن بهره ببریم. به گفتۀ وی قیمت هر کدام از سکوها بیش از ۵۰ میلیون تومان است و به همین دلیل نمی توان برای تمام شهرستان ها تهیه کرد چون هزینه های زیادی دارد.
نیاز به فرهنگ سازی در استان
رئیس هیئت ووشو گفت: در استان شناخت آن چنانی از این رشته ورزشی وجود ندارد به ویژه در میان والدین و برخی از اقشار جامعه که اصلا شناخته شده نیست و تغییر این شرایط نیاز به فرهنگ سازی دارد. «خرمشاد» تصریح کرد: یکی از دلایل نشناختن، آن است که مردم نمی دانند این ووشو همان کونگ فوی اصلی چینی است و نام واقعی آن کونگ فو می باشد و رشته های دیگری که به این نام در کشور رواج پیدا کرده اند ساخت خود ایران است .
رتبه دوم جهانی ایران در ووشو
این مقام مسئول تأکید کرد: ورزش ووشو در قهرمان پروری خیلی خوب عمل کرده است و مسئولان کشوری هم به آن توجه ویژه داشته اند. «خرمشاد» افزود: ووشو در المپیک آسیایی بالاترین مدال ها را آورده است و حتی در برخی از رشته ها توانسته اند مدال قهرمانی را کسب کنند و از خود کشورهای مؤسس این ورزش هم پیشی بگیرد. به گفتۀ وی هم اکنون ایران مقام دوم جهانی را در رشته ووشو دارد. او به همین دلیل به خانواده ها توصیه کرد: خانواده ها می توانند با ثبت نام فرزندان خود در این ورزش به آینده آنها امیدوار باشند چون با تلاش و استعداد می توانند به مقام های بالایی دست پیدا کنند.
بهبود وضع ورزش استان
رئیس هیئت ووشوی استان با تأکید بر اینکه تمام رشته های ورزشی استان در طی دو سال گذشته پیشرفت خوبی داشته اند، گفت: در حدود ۲ سال گذشته به دلیل کمبود اعتبارات هیئت های ورزشی دچار یک رکود و ثبات تحرکی شده بودیم و به همین دلیل وضع ورزش استان مناسب نبود. «خرمشاد» ادامه داد: اما در طی این سال ها اعتبارات مناسب تری به هیئت ها داده شد که توانستند برنامه های خوبی چه در جذب ورزشکار و چه در اعزام به مسابقات و قهرمانی داشته باشند. وی خاطر نشان کرد: هر چه اعتبارات افزایش پیدا کند به همان اندازه می توانیم برنامه های بیشتر و بهتری برای فعالیت ها و حمایت از ورزشکاران خود داشته باشیم.
برگزاری طرح استعدادیابی بعد از ۲ سال
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال های ۹۵ و ۹۶ طرح استعدادیابی انجام نشده است، عنوان کرد: در هفته آخر فروردین ماه امسال این طرح اجرایی می شود و برای افراد دوره های آموزشی را برگزار کرده ایم تا در تمام شهرستان ها حضور داشته باشند و این کار در تمام استان باشد و تجهیزات لازم را هم ارسال کرده ایم. «خرمشاد» افزود: طرح استعدادیابی به دلیل جذب ورزشکارانی از سنین پایه و آموزش آن ها برای آینده می باشد. او در زمینه داوران این ورزش در استان هم بیان کرد: داوران موفق و در سطح بین المللی در استان فعالیت می کنند که حتی داوری مسابقات کشوری را هم بر عهده داشته اند و در این مورد مشکلی نداریم. به گفتۀ وی در بخش مربی هم مشکل چندانی نداریم ولی اگر بخواهیم در تمام شهرستان ها ووشو را فعال کنیم نیاز به جذب بیشتر مربی داریم که این موضوع با آموزش مربی ها و یا معادل سازی مربیان رشته های ورزشی دیگر امکان پذیر می باشد. وی با بیان اینکه برنامه های اصلی ما در هیئت این است که هیئت های شهرستان ها را فعال کنیم تا بتوانند ورزشکاران را بهتر و بیشتر پرورش دهند، گفت: اکنون شهرستان های نهبندان، طبس، زیرکوه و فردوس فعال هستند و این رشته در قائن هم دوباره در حال فعال شدن است و ما می خواهیم با اعزام مربیان به تمام شهرستان ها ووشو را در دیگر نقاط استان فعال کنیم. رئیس هیئت ووشوی استان با اشاره به اینکه استقبال جوانان از این ورزش روز به روز در حال افزایش است، خاطر نشان کرد: بانوان ووشوکار هم در استان خیلی زیاد داریم اما بیرجند بیشتر در این زمینه قوی است و شهرستان های نهبندان، فردوس، طبس و قائن هم در حال فعالیت است. با آموزش مربیان و داوران می خواهیم بخش بانوان هم فعالیت بیشتری داشته باشند تا بتوانیم مسابقات استانی بانوان را هم برگزار کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*