سرمقاله/کودتا ، با رمز دلار…!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
نمی دانیم که در این تعطیلات نوروزی چه اتفاقی افتاد که ناگهان بازار ارز طغیان کرد و به حد انفجار رسید!!
اوضاع ذخایر ارزی کشور در حد ۲۰۰میلیارد دلار پر و پیمان است اما چرایی این که چطور تقاضای خرید دلار اوج گرفت و منجر به تشکیل صف هایی طولانی و پر از ازدحام شد را نمی توان به راحتی تبیین و توجیه کرد.
آنچه که ظاهر امر نشان می دهد شرایط بوجود آمده طبیعی نیست و پشت و پیش پرده هایی دارد.
نمی دانیم که چرا برخی دوستان چه در رسانه هایشان و چه از تریبون های شان هنوز در دوران انتخابات سیر و سلوک می کنند!! شرایط منطقه ای و جهانی اصلا به نفع کشورمان نمی چرخد، شرایط داخلی هم که اظهر من الشمس است.
اتحادیه اروپا با توجه به منافع و گستره و حجم تجارتش با آمریکا در این وانفسای گردن کلفتی ترامپ به ایده ها و خواسته های او نزدیکتر شده است، خصوصا کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان که مهمترین کشورهای اروپایی اند چه به لحاظ استراتژیک و چه به لحاظ اقتصادی، اگر نتوانیم این شرایط را درک کنیم شک نکنید که خبرهای خوبی در راه نیست.
شاید یکی از دلایل عمده گران شدن لجام گسیختگی قیمت دلار نزدیک شدن به ضرب العجل ترامپ برای تمدید نکردن برجام باشد و دلایل داخلی و فشارهای همه جانبه تراست  های مالی داخلی که هنوز اتمام رقابت های ریاست جمهوری را باور نکرده اند، همچنان سیاست فشار را در دستورالعمل تشکیلاتی خویش قرار داده اند.
یادمان باشد که به نام اعتراض به گرانی، غائله دیماه از مشهد آغاز و به سان انفجاری که همگان را شوکه کرد دهها شهر را درنوردید و تمامی هنجارها را به زیر پا نهاد، شاید این غائله جدید نیز همچون دیماه آتشی برافروزد که دیگر نتوان به سادگی جمع و جورش کرد و باز بازنده کسانی باشند که همواره هزینه های سنگینی را بر گرده مردم سوار کرده اند، یادمان نمی رود که حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری اش در مشهد چه رسوایی بزرگی به بار آورد به مانند حمله به سفارت انگلیس و به نام انقلابی گری!!!
چرا باید بهای سنگین و کمرشکن چنین اتفاقات ناخواسته را مردم بپردازند؟!!
کدام عقل سلیم می پذیرد که کشور را آن هم در چنین زمانی در پای شهوت قدرت و اقتصاد به قربانگاه برده و مثله کنیم؟!! شاید رمز کودتا علیه مردمی که به دنبال آرامش و آسایش هستند و سال هاست که برای شان آرزو شده این بار دلار باشد!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*