دانستنی های علمی

تاثیر دستمال مرطوب بر بروز آلرژی‌های غذایی در کودکان

کودک سلامت دستمال مرطوب

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد دستمال‌های مرطوب خطر ابتلا به آلرژی‌های غذایی را در دوران کودکی افزایش می‌دهند.

به گزارش ایسنا، دستمال‌های مرطوب از طریق ایجاد رخنه در لایه حفاظتی طبیعی پوست که آن را در برابر مواد شیمیایی حساس می‌کند کودکان را در معرض واکنش‌های آلرژیک قرار می‌دهد.

به گفته متخصصان این موضوع به خصوص برای کودکانی که پیش زمینه ژنتیکی ابتلا به آلرژی‌های مرتبط با بیماری‌هایی همچون اگزما را دارند، صحت دارد.

متخصصان در آزمایش‌هانوعی صابون به کار رفته در دستمال‌های مرطوب را روی پوست موش‌ها قرار داده و سپس آنها را در معرض خوراکی‌ها و دیگر مواد آلرژی زا قرار دادند که مشاهده کردند در محل مورد نظر جوش‌های پوستی ظاهر می‌شود.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، پزشکان به والدین توصیه می‌کنند استفاده از دستمال مرطوب را برای کودکان خود محدود کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

مصرف سیر خون را رقیق می‌کند

سیر

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد به افرادی که با مصرف سیر دچار تپش قلب می‌شوند، توصیه کرد: طبع سیر با پختن از بین نمی‌رود لذا این افراد باید در مصرف سیر پخته نیز احتیاط کنند .

به گزارش ایسنا، «سیر» گیاهی از راسته مارچوبه‌سانان از تیره نرگسیان و زیر تیره پیازیان و سرده سیر است که در سبد سبزیجات ایرانی‌ها از جایگاه خوبی برخوردار است و همیشه جایی در غذاهای ایرانی دارد .

این گیاه علاوه بر جایگاه خوبی که در غذاهای ایرانی دارد به دلیل خواص و ویژگی‌های قابل اهمیت خود، در طب سنتی نیز از ارزش و اهمیت زیادی برخوردار است .

«سید کاظم کاظمینی» متخصص طب ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، در مورد خواص سیر اظهار می‌کند: سیر، بادشکن و ضد عفونی‌کننده قابلی است و طبعی به شدت گرم و خشک دارد که شدت این طبع در هنگام پخت کم می‌شود .

وی افزود: یکی از خواص سیر تاثیرگذاری آن در کاهش چربی خون و رقت خون است و علاوه بر آن به کاهش فشار خون نیز منجر می‌شود .

این متخصص با اشاره به تاثیر سیر در تسهیل هضم غذا، بیان کرد: مصرف سیر تازه از سیر خشک بهتر است و خواص بیشتری را در بردارد .

کاظیمنی از تاثیر سرکه در کاهش مضرات سیر برای برخی افراد که در اثر مصرف ان دچار تپش قلب و افت فشار می‌شوند، خبر داد.

وی افزود: از نظر طب ایرانی درجه گرمی و خشکی سیر بسیار بالا است و برخی از افراد پس از خوردن آن دچار تپش قلب می‌شوند و این در حالی است که طبع سیر با پختن از بین نمی‌رود و این افراد باید در مصرف سیر پخته نیز احتیاط کنند .

بهبود حافظه با ایمپلنت مغزی

تهران – ایرنا – محققان موفق به ساخت ایمپلنت مغزی شده اند که امکان دسترسی به محتوای حافظه بیمار، تقویت آن و به یادآوری مجدد خاطرات را فراهم می‌کند.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی آمریکا، محققان پس از انجام آزمایشات اولیه روی حیوانات، ایمپلنت‌های مغزی را برای بهبود حافظه چند بیمار داوطلب مورد استفاده قرار دادند.قبلا به عنوان بخشی از فرآیند درمان بیماری صرع داوطلبان از ایمپلنت‌های مغزی استفاده شده بود و استفاده از ایمپلنت‌های جدید موجب بهبود چشمگیر حافظه کوتاه مدت و بلندمدت این افراد شد.
در واقع حتی زمانی که حافظه شخص از بین رفته است، امکان شناسایی الگوهای عصبی صحیح که منجر به یادآوری خاطرات می‌شود و تفکیک آن‌ها از الگوهای اشتباه وجود دارد. ایمپلنت‌های جدید قادرند چنین الگوهایی را تشخیص و به مغز بیمار ارسال کنند تا او را در یادآوری خاطرات یاری کنند.

درمان سرطان ریه با ترکیب ۲ دارو

تهران – ایرنا – محققان در آزمایشات حیوانی توانستند اغلب انواع سرطان ریه را با استفاده از ترکیب ۲ داروی موجود در بازار درمان کنند.

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، یکی از این داروها گیرنده های فاکتور رشد اپیدرمال (EGFR) را هدف می گیرد و دیگری فاکتور نکروز توموری (TNF) را هدف قرار می دهد و مانع استفاده سرطان از این فاکتور می شود. جلوگیری از فعالیت این پروتئین ها می تواند یک شیوه درمانی موثر برای مبتلایان به اغلب انواع سرطان ریه باشد.
این داروها از نوع داروهای هدفمند هستند و مولکول های خاصی را در سلول های سرطانی تحت تاثیر قرار می دهند. به همین علت در مقایسه با داروهای شیمیایی متداول در درمان سرطان که علاوه بر سلول های سرطانی به بافت های سالم نیز آسیب می زنند، اثرات جانبی اندکی دارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*