دانستنی های علمی

دبیر همایش چشم پزشکی بهاره هشدار داد؛

نورهایی که کودکان را نابینا می‌ کند/خطرات نشانگرهای لیزری

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، نسبت به خطرات استفاده از نشانگرهای لیزری به ویژه رنگ های آبی و سبز که باعث نابینایی کودکان می شود، هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر خلیل قاسمی فلاورجانی فوق تخصص شبکیه، گفت: طی ۶ ماه گذشته موارد متعددی از کودکان را داشته‌ایم که بر اثر بازی با لیزر پوینترها و نگاه به نور لیزری، شبکیه چشم آنها سوخته و بینایی آنها از بین رفته است.

وی در ارتباط با استفاده از لیزپوینترها هشدار داد و اظهار داشت: استفاده از نشانگرهای لیزری چند سالی است که مدنظر قرار گرفته و قبلا نورهای ضعیف و قرمز آن برای مردم مورد استفاده قرار می‌گرفت.

قاسمی فلاورجانی افزود: جدیدا به طور گسترده و طی چهار سال اخیر این لیرزها به صورت اسباب‌بازی و با نورهای رنگ‌ سبز، آبی و قرمز به فروش می‌روند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: طی شش ماه گذشته موارد متعددی از کودکان را داشته‌ایم که بر اثر بازی با این لیزر پوینترها و نگاه به نور لیزری، شبکیه آنها سوخته، دچار خونریزی شده و رگهای غیرطبیعی در آن ایجاد شده است و درنهایت عملاً بینایی آنها از بین رفته است.

این فوق تخصص شبکیه عنوان کرد:‌در برخی از موارد می‌توان از طریق برخی تزریقات وجراحی دید بهتری برای این افراد ایجاد کرد،‌ ولی متاسفانه در تعدادی از این افراد روش های درمانی چندان تاثیر نداشته و منجر به بهبودی قابل توجه نمیشود. بنابر این والدین باید استفاده از این لیزرها را برای بازی کودکان ممنوع کنند.

عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

مصرف سرکه برای افراد کم خون مفید نیست

سرکه سیب

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد سرکه انگور را بهترین نوع سرکه خواند و گفت: سرکه برای افراد کم خون مفید نیست و مصرف بیش از حد آن نیز به ضعف قوای جنسی منجر می‌شود.

دکتر «سید کاظم کاظمینی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این رابطه تصریح کرد: سرکه عمدتاً به عنوان طعم دهنده، همراه با انواع غذاها چون آش‌ها استفاده می‌شود ولی در عین حال به صورت خوراکی همراه با مواد غذایی غلیظ مانند گوشت گاو یا کله پاچه نیز مصرف می‌شود.

این متخصص طب ایرانی افزود: سرکه همچنین در ترکیب نوشیدنی مفید و گوارای سکنجبین نیز مورد استفاده است که مصرف آن برای کبد بسیار مفید است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان که سرکه از تخمیر میوه‌های مختلفی مانند انگور، سیب، انجیر و خرما و دیگر اقلام میوه تهیه می‌شود، بهترین نوع سرکه را متعلق به میوه انگور دانست و گفت: سرکه انگور دارای  طبعی سرد  و خشک است و مصرف آن موجب هضم بهتر مواد غذایی در بدن می‌شود.

وی در مورد موارد منع مصرف سرکه نیز اظهار کرد: سرکه برای افراد کم خون مفید نیست و بدن را لاغر می‌کند،  علاوه بر این نیز مصرف بیش از حد آن به ضعف قوای جنسی منجر می‌شود.

کاظمینی همچنین اضافه کرد: افرادی که دچار بیماری‌های اعصاب و افسردگی هستند نیز نباید از سرکه استفاده کنند.

درمان آرتریت با هیدروژل

تهران – ایرنا – محققان موفق به ساخت هیدروژلی شده اند که به مفاصل ملتهب تزریق می شود و به محض عود آرتریت التهابی و تشدید علایم، داروی لازم در محل مورد نظر آزاد می شود.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، آرتریت (التهاب مفاصل) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می شود که یکی از بزرگترین معضلاتی است که افراد به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می شوند.
استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب می شوند. معمولا آرتریت روماتویید و ورم مفاصل پسوریاتیک دو نوع التهابی این بیماری محسوب می شوند که به صورت دوره ای با تشدید علایم بیماری همراه هستند.
مطالعات محققان دانشگاه بریگهام و بیمارستان زنان در آمریکا نشان می‌دهد انواع عود کننده آرتریت گزینه مناسبی برای درمان هستند و با همین رویکرد هیدروژل جدیدی ساخته اند که به مفاصل ملتهب تزریق می‌شود. هیدورژل ماده ای نرم و انعطاف پذیر است که داروهای مناسب با آن ترکیب می‌شود و به محل مورد نظر تزریق می شود.
مزیت این روش در این است که به محض عود بیماری و تشدید علایم، دارو توسط هیدروژل آزاد می‌شود و علایم کاهش می یابد.

توصیه کارشناسان؛

خواص خیار در مقابله با گرما را بشناسید

شناسهٔ خبر: ۴۲۶۲۵۰۱ –
به گفته متخصصان، خیار با سم زدایی از بدن و پیشگیری از بی آبی بدن به کاهش مشکلات در تابستان کمک کرده و موجب بهبود وضعیت سلامت می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، خیار متشکل از ۹۵ درصد آب است که به حفظ آب بدن کمک کرده و با سم زدایی، موجب تازگی و طراوت آن می شود. میزان بالا آب موجود در خیار همچون یک دستگاه تصفیه عمل می کند و ضایعات بدن را خارج می نماید.

همچنین خیار سرشار از فیبر، پتاسیم و منیزیم است. تمامی این مواد مغذی در کاهش فشارخون موثر هستند. بعلاوه، خاصیت مُدّر (ادرارآوری) خفیف آن که به خاطر میزان بالا آب و پتاسیم آن است، به تنظیم فشارخون هم کمک می کند.

خیار موجب آرامش پوست می شود. برای ایجاد طراوت و شادابی فوری پوست، آب خیار را مستقیماً بر روی پوست بمالید. خیار حاوی پتاسیم بوده و برای پوست خشک ایده آل است.

خیار موجب کاهش سیاهی دور چشم می شود. برش های خیار را هر روز به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه بر روی چشم بگذارید تا سیاهی و پف دور چشم از بین برود. گذاشتن برش های خیار بر روی پوست موجب نرمی و طراوت آن می شود.

خیار به دلیل میزان بالا آب و خواص ضدالتهابی خود به درمان آفتاب سوختگی کمک می کند. آب خیار را با ماست یا آبلیمو مخلوط کرده و روزانه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی پوست بمالید. این روش موجب درمان آفتاب سوختگی های خفیف می شود.

خیار به آزاد شدن گرما اضافی درون دهان که علت اصلی بوی بدن نفس است کمک می کند. یک برش از خیار را به مدت ۳۰ ثانیه با زبان در سقف دهان تان نگه دارید. مواد فتوشیمیایی موجود در این سبزی موجب نابودی باکتری های عامل بوی بدن نفس می شود.

دانه های خیار منبع پتاسیم و ویتامین E هستند که به کاهش چین و چروک، خطوط ریز، لکه ها و سایر علائم پیری کمک می کنند. راه دیگر حفظ سلامت و شادابی پوست نوشیدن منظم اب همراه با برش های خیار اضافه شده به آن است.

خیار دارای مقادیر خوب سیلیکا است که برای محافظت ناخن و مو خوب هستند. خیار علاوه بر محکم کردن ناخن های دست و پا موجب رشد مو هم می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*