گزارشی از آنچه در مراسم چهارشنبه سوری گذشت یک چهارشنبه امن

شهر خلوت بود. خلوت تر از شب های دیگر، گه گداری صدای ضعیف پرتاب ترقه به گوش می رسید و از مانورهای عجیب و غریب هر سال موتورسواران خبری نبود.
چهارشنبه سوری امسال تمام و کامل به حاشیه شهر بیرجند کشیده شده بود و جشن هایی با مدل های مختلف برپا بود.
در مسیر دشت علی آباد، مکانی که خیلی ها برای چهارشنبه سوری برگزیده بودند دو جوان فانوس کاغذی می فروختند. یکی از آن ها گفت: از مشهد به بیرجند آمدیم و برای اینکه مردم خسارت کمتری به خود و محیط زیست بزنند این فانونس ها را می فروشیم. جعفر ادامه داد: استقبال کم است و زیاد از ما خرید نمی کنند، بیشتر دنبال ترقه و فشفشه هستند.
یکی دیگر از دستفروشان هم که ترقه فروشی می کرد حاضر به صحبت نشد و سریع مکان را ترک کرد.
در ادامه به جمع نیروهای امدادی و پلیس که در میدان راه و شهرسازی مستقر شده بودند رسیدم. یکی از نیروهای اورژانس واقعا گله مند بود و می گفت: باید برای این مراسم یک چاره اندیشی اساسی صورت گیرد.
او ادامه داد: هر چند اکنون این مراسم سنتی ایرانی ها است اما دیگر از سنت ایران در آن خبری نیست و چهارشنبه سوری تبدیل به چهارشنبه سوزی شده است.
در همین حین یک پیام اعلام مصدومیت به نیروی امدادی و اورژانس ۱۱۵ داده می شود و بلافاصله آمبولانس به سمت محل حادثه حرکت می کند.
پشت سر آمبولانس حرکت می کنم وقتی به محل حادثه می رسیم با یک مصدومیت جزئی سوختی و بریدگی دست رو برو می شویم که خوشبختانه مصدوم مشکل خاصی نداشت و در محل مداوا شد.
بخشی از جمعیت برگزار کننده مراسم چهارشنبه سوری به شوکت آباد بیرجند رفته بودند. در شوکت آباد تعدای آتش روشن کردند و برای خود مراسم آتش بازی راه انداخته اند می خواهم با آنها صحبت کنم اما هیچ کدام حاضر به صحبت نیستند.
در اینجا نیز یک نفر بر اثر سوختگی مصدوم و توسط اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان منتقل شده بود.
از برگزاری یک جشن در نقطه ای دیگر در حاشیه شهر با خبر و ترغیب شدم به آن نقطه بروم.
در روستای شکراب جشنی کوچک اما بسیار صمیمی برگزار شده بود. صدای ساز و دهل محلی بیرجندی نواخته و فضا را پر کرده بود. چای آتشی هم به راه بود. اینجا دیگر صدای ترقه به گوش نمی آمد.
با رصد فضای مجازی متوجه شدیم برخی دیگر از مکان ها دچار آتش سوزی شده است. آمار های مرکز حوادث و فوریت های پزشکی هم نشان می داد تعدادی نیز مصدوم و روانه بیمارستان شده اند. برخی را هم پلیس بازداشت کرده بود.
بازداشت ۱۷ هنجار شکن
سردار شجاع فرمانده انتظامی استان گفت: در شب چهارشنبه آخر سال ۱۷ متهم به علت برهم زدن نظم و امنیت عمومی دستگیر شدند که هفت نفر با اخذ تعهد کتبی آزاد و ده نفر دیگر به مقام قضائی معرفی شدند.
۲۹ مصدوم چهارشنبه سوری
طبق آخرین آمار مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی در چهارشنبه سوری امسال ۲۹ نفر مصدوم شده اند.مدیر مر‌کز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با امروز خراسان جنوبی گفت: ۲۹ نفر در خراسان‌جنوبی شب چهارشنبه آخر سال مصدوم شده‌اند.
دکتر دلخروشان افزود: از ۲۹ مصدوم، ۱۷نفر در شهرستان بیرجند، ۹ نفر در شهرستان قاینات، ۱ نفر در شهرستان زیرکوه، ۱ نفر در شهرستان فردوس و ۱ نفر در شهرستان نهبندان بوده‌اند.
وی با بیان اینکه ۲۶ نفر از مصدومین مرد و ۳ نفر زن بودند، افزود: اکثر این مصدومین بین ۱۵ تا ۲۵ ساله بودند که بر اثر ترقه و آتش، آسیب دیدگی هایی به صورت سوختگی درجه ۱ و بریدگی و خراشیدگی در نواحی صورت، دست و چشم داشتند.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص وضعیت مصدومان، بیان کرد: ۱۷ نفر از مصدومین توسط کارشناسان اورژانس در محل حادثه به صورت سرپایی درمان شدند و ۱۲ نفر با آمبولانس های اورژانس و خودروهای شخصی به بیمارستان ها اعزام شدند.
وی ادامه داد: ۱۱ نفر از مصدومین در بخش های اورژانس بیمارستان به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند و ۱ نفر نیز که شب گذشته در بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) بستری شده بود با وضعیت مناسب ترخیص شد.
اطفای حریق ۵۵ حادثه
حسینی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری بیرجند هم از اطفای حریق ۵۵ حادثه در چهارشنبه آخر سال بیرجند خبر داد. وی گفت: در چهارشنبه آخر سال ، شش مورد آتش سوزی سطل زباله، چهار مورد درخت و حدود ۴۵ مورد حریق لاستیک در مناطق غیرمجاز اتفاق افتاد که بلافاصله اطفا صورت گرفته و خوشبختانه خسارت جانی در این حادثه نداشته ایم.
وی افزود: برای شب چهارشنبه آخر سال ۱۹ تیم عملیاتی سیار، ۶ ایستگاه ثابت، ۳ تیم فرماندهی و ۲۰ آتشنشان داوطلب در حالت آماده باش کامل بودند.
شهر آرام چهارشنبه پایان سال
پاکترین شهر کشور امسال دوباره رکورد بی نظیر زد. اینکه این ماجرا به مردم بیرجند مربوط می شود و فرهنگشان یا اقدامات کارشناسی شده سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند مانند ترازویی است که در نقطه توازن مانده است.
در حالی که امروز رسانه ها صحنه های دلخراش چهارشنبه آخر سال را به نمایش گذاشته بودند، شهر بیرجند حائز مقام آرام ترین و بی خسارت ترین شهر کشور شد.
شهر بیر جند که پیش از این لقب پاکترین شهر کشور را به خود اختصاص داده بود امسال طبق گزارش رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند به محمود آبادی خبرنگار ما، برای اولین بار در سطح کشور بیرجند اولین مرکز استانی شد که در شب چهارشنبه سوری خسارت جانی تلخ و مورد بیمارستانی بستری نداشت.
به گفته حسینی با اقدامات و اتخاذ تدابیر ایمنی و آموزشی که از چند روز قبل در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با همکاری حوزه معاونت شهری به عمل آمد چهارشنبه سوری ایمنی را گذراندیم.
وی با اشاره به اقدامات حوزه عملیات ایستگاه های سطح شهر (۱۷ ایستگاه) و حاشیه شهر (۱۳ ایستگاه) گفت: با جانمایی صحیح و درست اوضاع کاملا تحت مدیریت و کنترل لازم بود.
وی با قدردانی از همکارانش در سازمان آتش نشانی، آتش نشانان داوطلب، پرسنل خدماتی شهرداری، حوزه پیشگیری و آموزش سازمان برای همه سالی سرشار از سلامتی آرزو کرد.
وی سخنرانی های قبل از نماز جمعه، طرح اجرای سوگند نامه در مدارس و نیز افزایش سطح آگاهی در خانواده ها به لحاظ خطرات آتش را از جمله دلایل ارمغان شبی بی حادثه در بیرجند دانست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*