احداث مرکز فوق تخصصی اعصاب و روان به شرط حمایت شورا و شهرداری خراسان جنوبی محروم از بخش تخصصی روان پزشکی

بیمارستان امام رضا (ع) تنها بیمارستانی است که در مرکز استان دارای بخش روان پزشکی است بخشی که با وجود حجم مراجعه کنندگان شرایط مناسبی برای خدمت رسانی ندارد. در حال حاضر فقط بیماران بخش اطفال و زنان از بقیه تفکیک شده اند و سایر بیماران با انواع بیماری های روانی بصورت یکجا پذیرش می شوند، مشکلی که مسئولان درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و بیمارستان را به فکر احداث بخش جدید روان پزشکی انداخته است. اجرای این پروژه به تصویب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده است اما متوقف شده و تا زمانی که ز شهرداری حمایت نکند اجرایی نخواهد شد.
بخش روان پزشکی کفاف مراجعات مردمی را ندارد
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند معتقد است که با توجه به حجم بیماران نیازمند به مراقبت های روان پزشکی امکانات بستری در مرکز استان فراهم نیست چرا که بخش روان پزشکی در بیمارستان امام رضا (ع) بلحاظ فضای فیزیکی شرایط مناسبی برای ارائه خدمات ندارد.
دکتر غلامرضا ارجمندی با تأکید بر اینکه باید در این بخش بیماران از هم تفکیک شوند، افزود: بخش بستری اطفال ،زنان ، بیماران مزمن روانی، اختلالات اضطرابی و بیماران درمان اعتیاد باید از هم مجزا باشد که در حال حاضر فقط دو بخش اطفال و زنان تفکیک شده و ظرفیت بخش پاسخگوی مراجعات نیست.
موافقت با احداث بخش فوق تخصصی
وی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای احداث یک بخش جدید روان پزشکی در باغ زرشکی بیمارستان امام رضا(ع) در دو طبقه به مساحت ۳ هزارو ۲۰۰ متر مربع گفت: در سفر قبلی وزیر بهداشت به استان و بازدید از این محیط بر احداث این بخش تأکید شد که بعد از این سفر اعتبار ۱۲ میلیارد ریالی نیز تخصیص یافت که صرف تعمیر و افزایش تعداد تخت های بخش فعلی شد.
وی به فعالیت بخش روان پزشکی در بیمارستان های فردوس، طبس و قاین اشاره کرد و بیان داشت: در تمام این مراکز روان پزشک فعال است و ما قصد داریم در بخش روان پزشکی جدید از فوق تخصص ها بهره مند شویم که در همین راستا انجمن اوتیسم موافقت کرده است یک روان پزشک فوق تخخصص اطفال را یک یا دونوبت در هفته به استان دعوت کند ولی در حال حاضر جا و مکان مناسبی برای بیماران نداریم که این خواسته را اجابت کنیم.
مانعی برای احداث بخش جدید
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از اخذ مجوز برای احداث بخش جدید روان پزشکی و تاییدیه وزارت بهداشت خبر داد و گفت: این پروژه در همین مرحله باقی مانده و شهرداری اجازه ادامه کار را بدلیل طرح عبور خیابان از داخل باغ زرشکی بیمارستان امام رضا (ع) نمی دهد که از مسئولان شهرستان، شورا و شهرداری انتظار داریم در این راستا همکاری لازم را با دانشگاه علوم پزشکی داشته باشند .
ارجمندی با تأکید بر اینکه قصد داریم این بخش را به یک بخش روان پزشکی فوق تخصصی تبدیل کنیم ، افزود: تاکنون شهرداری و شورا در پروژه های زیادی بیمارستان امام رضا(ع) را مورد حمایت خود قرار داده اند که امید است در این پروژه نیز یاری رسان باشند.
ضریب اشغال تخت بیش از ۷۰ درصد است
رئیس بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند نیز با بیان اینکه شهرهایی مانند مشهد و زاهدان دارای بیمارستان مختص روان پزشکی هستند، گفت: در حال حاضر ۷۰ تخت در بخش روان پزشکی بیمارستان وجود دارد که ضریب اشغال آنها بالای ۷۰ درصد است.
دکتر احمدی گفت: راه اندازی بخش روان پزشکی با استانداردهای لازم چون بستری بیماران در بخش های خاص خود برای استان ضروری است و برای احداث بخشی با ۱۰۰ تخت به فضای ۸ هزار متری نیاز است اما چون قرار است معبری از وسط باغ زرشکی بیمارستان عبور کند مجبور شده ایم این فضا را به ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع کاهش دهیم.
شهرداری و شورا حمایت کنند
وی افزود: این آمادگی وجود دارد که در صورت تغییر مسیر این معبر، بخش روان پزشکی که برای سالها نیاز استان را برطرف می کند، ساخته شود. در این بخش با توجه به ملاحظات امنیتی نمی توان عمودی سازی کرد بنابراین نیاز است فضای بیشتری در اختیارمان قرار گیرد که در حال حاضر هم چنان منتظر همکاری شهرداری و شورای اسلامی بیرجند هستیم.
رئیس بیمارستان امام رضا(ع) هزینه احداث و تجهیز این ۲۵۰۰ متر مربع را بیش از ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: برای تهیه نقشه پروژه و تأیید وزارت بهداشت یکسال و نیم زمان صرف شده، تاکنون ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده و یک میلیارد تومان هم در حساب موجود است که امید است با همکاری شهرداری شاهد برگشت این اعتبار نباشیم.
طرح احداث معبر در راستای طرح تفضیلی شهر
معاون عمرانی فرمانداری بیرجند در مورد وضعیت این معبر و اینکه آیا امکان تغییر در آن وجود دارد به خبرنگار ما گفت: دو سال پیش طی تفاهم نامه شهرداری با دانشگاه علوم پزشکی مقرر شد در راستای مباحث پدافند غیر عامل و کاهش ترافیک، معبر جایگزینی برای آن مسیر تعریف شود و حتی بحث یکطرفه شدن خیابان منتظری هم مطرح شد.
مهندس رونقی افزود: معبر فوق در راستای طرح تفضیلی است و اگر قرار باشد تغییری در آن ایجاد شود باید از طریق مراجع قانونی و ذی ربط پیگیری شود .وی ادامه داد: اجرای این طرح با پروژه های دانشگاه منافاتی ندارد.
علی عدل معاون عمرانی شهرداری بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار ما به پیگیری نکردن مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه اشاره کرد و گفت: شهرداری آمادگی هر گونه همکاری را در صورت مراجعه مسئولان خواهد داشت .
در جلسه علنی شنبه گذشته در شورای شهر بیرجند توسط مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مقرر شد برای بررسی موضوع جلسه ای با حضور شهرداری، شورا و مسئولان دانشگاه برگزار و در این زمینه تصمیم نهایی اتخاذ شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*