ررسی نقش ولایت فقیه در مهار دیکتاتوری /ایستاده چون کوه

امروز خراسان جنوبی-پژوهش
محمود احمدی نژاد مدت هاست که تلاش می کند تا خود را در صدر اخبار نگه دارد. انصافاً هم تا بدین جای کار موفق بوده است. روزی با انتشار ویدئویی در مقام پاسخگویی به رئیس جمهور برآمده است و روزی دیگر برای مقابله با دستگاه قضا و نجات یارانش، به بست نشینی در حرم حضرت عبدالعظیم متوسل شده است. حالا هم با ارسال نامه به مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تلاش می کند تا برای خود در معادلات قدرت جایی پیدا کند.او به دنبال اینست که یا کمک این حاشیه سازی ها دوباره به قدرت بازگردد. او در آخرین نامه خود به آیت ا… خامنه ای درخواست برگزاری «انتخابات آزاد و غیرمهندسی‌شده ریاست‌جمهوری و مجلس» و «تغییر رئیس قوه قضائیه» را مطرح کرده است. او در این نامه به گونه ای از مهندسی انتخابات سخن گفته است که هر کس نداند، گوینده این سخنان را فردی از جریان های اپوزیسیون خواهند دانست نه رئیس جمهور پیشین این کشور.میل شدید رئیس دولت های نهم و دهم به قدرت، حالا دیگر بر کسی پوشیده نیست. عده بسیاری همان روزی که اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان معاون اولش انتخاب کرد( همان انتخابی که با مخالفت مقام معظم رهبری مواجه گردید) دانستند که محمود احمدی نژاد به دنبال تشکیل زوج پوتین مدودف ایرانی است تا از این رهگذر بتواند چهار سال بعد دوباره قدرت را از دوستش تحویل بگیرد. اما هنگامی که شورای نگهبان، اسفندیار رحیم مشایی را رد صلاحیت کرد، تمام رشته های احمدی نژاد پنبه شد. البته در طول تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی بسیار مسئولینی بوده اند که به دنبال استمرار قدرت شان بودند یا به تعبیر صحیح تر ، پس از چیدن طعم قدرت حاضر بودند با هر ترفندی جایگاه شان را پس از اتمام دوران خدمت حفظ نمایند. اما در این میان تنها نکته ای که مانع از این می شد که جریان های سیاسی و اشخاص حقیقی پس از اتمام دوران خدمت شان، به یک دیکتاتور تبدیل نشوند و کودتایی شکل نگیرد؛ جایگاه ولایت مطلقه فقیه است. اینجاست که عمق نگاه امام راحل(ره) و قانونگذاران، به چشم می آید.
در این نوشته به بزنگاه های تاریخ سیاسی معاصر ایران خواهیم پرداخت که در صورت نبود ولایت فقیه مقتدر می توانست ایران را به سوی یک دیکتاتوری ببرد.
طرح مسئله ریاست جمهوری مادام العمری هاشمی و مخالفت رهبری
در سال ۱۳۷۳ و در دوره دوم ریاست‌جمهوری آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی، عطاءا… مهاجرانی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور وقت طرح عجیبی برای اصلاح قانون اساسی مطرح کرد که پس از آن با حمایت برخی افراد و گروه‌ها ازجمله حزب کارگزاران سازندگی مواجه شد. این افراد مشخصاً خواستار تغییر در قانون اساسی برای استمرار ریاست‌جمهوری آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی به‌عنوان یک استثنا بودند! و برای آن توجیهات مختص به خود را مطرح می‌کردند. غیر از نزدیکان و وابستگان و کارگزاران دولت هاشمی رفسنجانی، حتی افرادی مانند حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور فعلی نیز به مدافعان این تغییر در قانون اساسی به نفع ریاست‌جمهوری مادام‌العمر آیت‌ا… هاشمی پیوسته بودند! او نیز ۲۹ شهریور ۷۵ و در جمع مردم سرخه سمنان طی اظهارنظر عجیبی رسما اعلام کرده بود که «انسان‌های شایسته و استثنایی مانند آقای هاشمی» اساسا «در قالب قانون نمی‌گنجند!» آیت‌ا… خامنه‌ای به‌رغم تایید کلی شخصیت آیت‌ا… هاشمی در آن روز که به نقل قول مشهور «هیچ‌کس برای من هاشمی نمی‌شود» در پایان ریاست‌جمهوری او منتهی شد، با این طرح که می‌توانست پایه‌های یک دیکتاتوری همانند ریاست‌جمهوری‌های مصر فعلی و عراق در دوران حزب بعث را برای ایران نیز مستحکم کند، به‌جد مخالفت و تأکید کردند که «آقای هاشمی رئیس‌جمهور محترمی است که انصافا و حقا عمر و زندگی خود را وقف اسلام کرده» اما بعد از پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری «می‌توانند در مسئولیت‌های دیگری خدمت کنند.»
دوم خرداد ۷۶ و صیانت محکم از رأی سیدمحمد خاتمی
انتخابات دوم خرداد ۷۶ نقطه عطفی در انتخابات تاریخ انقلاب اسلامی است. به‌ویژه از آن جهت که بازنمایی بیرونی آن، رأی بالای مردم به فردی بود که تصور می‌شد حاکمیت جمهوری اسلامی گزینه‌ای غیر از او را برای ریاست‌جمهوری ترجیح می‌دهد. بازنشر گسترده اظهارنظر آیت‌ا… مهدوی‌کنی در ایام انتخابات ۷۶ با این عنوان که «حدس می‌زنم نظر آیت‌ا… خامنه‌ای به آقای ناطق‌نوری است» این تصور را تعمیق می‌کرد که این انتخاب کاملاً خلاف خواست رهبر انقلاب اسلامی است. با وجود این آیت‌ا… خامنه‌ای در اظهارنظرهای خود راجع به این انتخابات تأکید کردند که اولا اصلی‌ترین و اولی‌ترین مساله برای ایشان حضور گسترده در انتخابات است و تحکیم و اعمال مردمسالاری نسبت به مصداق انتخاب‌شونده اهمیت بسیار بالاتری دارد: «از ماه‌ها قبل، بعضی از بزرگان و عزیزان و برجستگان کشور، مکرر به من می‌گفتند که اگر شما به شخص خاصی برای ریاست‌جمهوری نظر دارید، آن را به ما بگویید. من به آنها گفتم آنچه من از خدا خواسته‌ام، ۳۰ میلیون رأی است. گفتم در این انتخابات، من آرای مردم را از خدای متعال خواسته‌ام؛ آن برای ما و کشور مهم است.» (هفتم خرداد ۷۶) و ثانیاً ایشان از آرای هر فردی که مردم انتخاب کنند، تمام‌قد دفاع خواهند کرد. آیت‌ا… خامنه‌ای به پیشنهادها و درخواست‌های عجیب مسئولان عالی‌رتبه آن روز به ایشان برای ابطال انتخابات اشاره کرده و می‌گویند: «شما می‌گویید مردم عصبانی‌اند. این طبیعی است… شما خیال می‌کنید وقتی که آقای خاتمی با ۲۰ میلیون رأی پیروز شد، یک عده‌ای عصبانی نبودند؟ خب چرا، آنها هم عصبانی بودند. آنها هم همین حرف را می‌زدند. آنها هم همین داعیه‌ها و طلبکاری‌ها را می‌کردند. همان وقت به من هم مراجعه کردند. یکی از مسئولان عالی‌رتبه‌ آن روز آمد پیش من و از من خواست که آقا این انتخابات را ابطال کنید. من آنچنان تشری زدم که به نظرم بعد از آن بین ما و آن مسئول هنوز هم درست اصلاح نشده….» (آیت‌ا… خامنه‌ای، جلسه با مسئولان ستادهای انتخاباتی نامزدها، بعد از ۲۲ خرداد ۸۸)
انتخابات ۸۴ و ۸۸؛ صیانت از آرای احمدی‌نژاد
ماجراهای مربوط به انتخابات ۸۸ و هشت‌ماه فتنه علیه رأی مردم به دلیل گستردگی اتفاقات و عمق حوادث، برهه مشهوری در تاریخ تحولات مربوط به انتخابات در جمهوری اسلامی است. اما شاید گروه کمتری از مردم نسبت به تلاش همان جریان فعال در انتخابات ۸۸، در انتخابات ۸۴ نیز مطلع باشند. محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان فردی نسبتاً بیرون از دایره قدرت در سال ۸۴ کاندیدا و نهایتا با غلبه بر آیت‌ا… هاشمی پیروز انتخابات شده بود و بسیاری از صاحبان قدرت نمی‌توانستند به سادگی با این مساله کنار بیایند. رهبر انقلاب درباره درخواست‌های ابطال انتخابات در سال ۸۴ و سال‌های دیگر می‌گوید: «هرکس بخواهد با نتیجه‌ آرای ملت دربیفتد، بنده در مقابلش می‌ایستم. در سال‌های گذشته و انتخابات‌های گذشته هم همین‌جور بوده؛ در سال ۷۶، در سال ۸۴، در سال ۸۸ و در سال ۹۲؛ بعضی مقابل چشم مردم بوده و مردم مطلع شده‌اند؛ بعضی را هم مردم مطلع نشده‌اند اما این حقیر در جریان قرار گرفته‌ام… در همه‌ این سال‌ها بنده ایستادم و گفتم نتیجه‌ انتخابات مردم هرچه هست باید تحقق پیدا کند؛ این آنجایی است که من در امر انتخابات دخالت می‌کنم و در مقابل مخالفان و معارضان انتخابات می‌ایستم.»
انتخابات ۹۲ و صیانت از رأی حجت‌الاسلام روحانی
در این سخنرانی مذکور رهبر انقلاب در کنار انتخابات ۷۶، ۸۴ و ۸۸ به انتخابات ۹۲ نیز اشاره و عنوان می‌کنند که در این انتخابات نیز عده‌ای به‌دنبال درافتادن با نتیجه آرای ملت بوده‌اند اما ایشان با آن مقابله کرده‌اند. درباره جزئیات حاشیه‌های مربوط به این انتخابات اطلاع چندانی در دست نیست، اما برخی شنیده‌ها حاکی است آرای شکننده و مرزی حجت‌الاسلام روحانی برخی ‌انگیزه‌ها برای امکان کشاندن انتخابات به دور دوم را تحریک کرده بود. اما آیت‌ا… خامنه‌ای همانند ماجرای رأی خاتمی و احمدی‌نژاد، برای صیانت از آرای حجت‌الاسلام روحانی نیز پا به عرصه گذاشته‌اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*