یک بازدید سرزده و پاسخ به بی کیفیتی نان برخی از نانوایی ها نون رو کی می پزه؟

«دلایل بی کیفیتی نان برخی از نانوایی ها متفاوت است ، یکی از آن ها اطلاعات کم شاطرها در زمینه نحوه خمیرگیری در هر فصل و تفاوت هر نوع از آرد ها با هم است» این جمله مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی یعنی اینکه برخی نانوا ها تخصص کافی ندارند.
«اسداللهی» روز گذشته در دیدار مردمی و بازدید سرزده از نانوایی ها به مشکلات نانواها و مردم پاسخ داد. وی در پاسخ به این موضوع که کیفیت برخی از نانوایی ها در پخت نان پایین است، عنوان کرد: خوشبختانه نانواهای استان به دلیل خوش انصاف و خدایی بودن خیلی از کارهای استان های دیگر مانند کم فورشی و فروختن آرد را ندارند ولی بی کیفیتی برخی از نان ها دلایل مختلفی دارد. وی ادامه داد: اطلاعات کم شاطرها از نحوه خمیرگیری در هر فصل، تفاوت نوع گندم و به همان نحو آرد و توجه به چگونگی پخت هر کدام از آن ها می باشد چون گندم هر منطقه ای متفاوت است و مسلما در نوع پخت هم تأثیر می گذارد. به گفتۀ عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان نانواها همانگونه که تاکنون با تلاش و پشتکار همراهی کرده اند از این پس هم برای خودکفایی و خرید داخلی باید تلاش کنند و مشکلاتی را که در پخت نان ها با آن مواجه می شوند رفع کنند. او تأکید کرد: مواد اولیه تمام نانوایی ها یکی است و اینکه یکی خوب نان می پزد و دیگری نه مسلما مشکل از نوع آرد نیست. او یادآور شد که حتی نحوه نگه داری آرد هم نقش مهمی در کیفیت نان دارد.
تعدادنانوایی های استان نسبت به نرم کشوربالاست
این مقام مسئول درپاسخ به این سوال که امکان دارد به دلیل کم بودن نانوایی ها، نانوا توجه چندانی به کیفیت نان نداشته باشد چون مردم مجبور به خرید از آن ها هستند، گفت: خوشبختانه خراسان جنوبی جزو ۶ استان برتر کشور در تعداد نانوایی ها است و اکنون بیش از ۷۰۰ نانوایی داریم که حدود ۲۰۰ مورد آن ها اضافی هستند. «اسداللهی» تصریح کرد: به دلیل همین تنوع، رقابت هم بیشتر شده و در کیفیت نان توجه بیشتری می شود و مردم هم می توانند به نانوایی های دیگری بروند. وی درباره درخواست برخی از نانواها برای افزایش قیمت نان هم گفت: دولت فعلا برنامه ای برای افزایش قیمت نان ندارد و تمایلی هم ندارد ولی به دلیل همین افزایش نانوایی ها سود آن هم پایین آمده و به دنبال افزایش قیمت هستند. به گفتۀ وی متأسفانه مردم به این نکته توجه نمی کنند و باز هم برخی برای ایجاد اشتغال به دنبال تأسیس نانوایی هستند که دیگر در استان جوابگو نیست.
آزادپزها حداکثر ۲۰ درصد
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی با بیان اینکه در هر استانی دولت سقف نانوایی های آزادپز را ۲۰ درصد اعلام کرده است، گفت: در استان خراسان جنوبی هم میانگین ۱۰ درصد هستند ولی در بیرجند حدود ۲۰ درصد می شوند. «اسداللهی» تصریح کرد به آزاد پزی باعث رقابت و شفاف شدن قیمت ها می شود و به میزان اعلام شده می توانند افزایش قیمت داشته باشند. وی شرایط آزادپز شدن را هم ارائه خدمات بیشتری عنوان کرد و افزود: باید شرایط مجتمع نان شدن را داشته باشند و انواع نان ها را پخت کنند. او در زمینه درخواست برخی از نانوایی ها در باره افزایش سهمیه آرد هم گفت: نانواها می توانند در خواست خود را بدهند و بعد از بررسی های لازم در باره افزایش و یا کاهش آن تصمیم می گیریم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*