پارک علم و فناوری با کمبود فضای فیزیکی مواجه است پارک علم و فناوری، پرنده ای در قفس !

مسئولان استانی همواره ادعای کمک به شرکت های دانش بنیان و فناوران را دارند و داعیه این را دارند که شرکت های دانش بنیان به منزله تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی هستند ولی در عمل گویا هیچ کس به فکر این جوانان پیشرو در اقتصاد مقاومتی نیست و حتی حاضر نیستند در کوچک ترین مشکل آنان که کمبود فضا است کمک کنند و به دلایل واهی از کمک در این زمینه سرباز می زنند.
رئیس پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه مشکل اصلی ما درتأمین زیرساخت ها است، عنوان کرد: وزارتخانه برای خرید ساختمان به ما پولی نمی دهد و اجازه خرید و یا ساخت ساختمان را نداریم و وظیفه استان است که ساختمان مورد نیاز را تأمین کند. تمامی مکاتبات و تعهداتی که استان جهت اخذ مجوز راه اندازی پارک علم و فناوری به وزارت علوم داده موجود است اما تا کنون پس از گذشت ۶ سال هیچ کدام از آنان محقق نگشته است. ما تنها پارکی در سطح کشور هستیم که هیچ کمکی از متولیان مدیریت استان علی الخصوص استانداری به ما نشده است. «ناصری» تصریح کرد: استانداری، فرمانداری، شهرداری و دیگر ادارات که ساختمان های بلا استفاده دارند می توانند در این زمینه کمک کنند. وی تأکید کرد که معرفی مشاغل استارت آپی در جامعه نیاز به فرهنگ سازی دارند تا حتی خانواده ها و مردم در این زمینه کمک کنند. به گفتۀ وی حتی در ادارات هم می توان جلساتی برگزار کرد و ضرورت کمک به این شرکت ها و پارک علم و فناوری را به رؤسای آن ها شناساند.
یک سال است که پذیرش فناوران و مخترعین در پارک با مشکل مواجه شده است
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه هر کمکی به پارک علم و فناوری شود به جیب فرزندان خود مردم می رود، گفت: مسئولان و مردم اگر در تأمین زیرساخت و فضا به ما کمک کنند به همان مقدار ما می توانیم اشتغال ایجاد کنیم و مسلما برای جوانان خودشان خوب است. «ناصری» افزود: به دلیل کمبود فضا حدود یک سال است که نتوانسته ایم آنگونه که باید و شاید طرح ها و فناوری های جدید را پذیرش کنیم در حالیکه از تمام فضای ساختمان کنونی استفاده کامل را برده ایم. وی ادامه داد: بخش اداری پارک ها نیروهای اندکی دارد که شاید به ۱۰ نفر هم نرسند و باقی اتاق ها در اختیار فناوران و مخترعان قرار دارد. به گفتۀ وی به دلیل همین عدم حمایت خیلی از جوانان نخبه و فناور استان مهاجرت خواهند کرد.
از فناوران و مخترعان هیچ حمایتی نمی شود
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری استان هم در این زمینه با تأکید بر اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز خرید و یا احداث ساختمان را به ما نمی دهد، عنوان کرد: ولی اگر ساختمان داشته باشیم هر چقدر نیاز باشد برای تجهیزات و تعمیر برای فناوران اعتبار داده می شود. «حاجی رضایی» خراسان جنوبی که شهری فرهنگی است باید از فناوران و مخترعان خود حمایت کند در حالیکه اصلا اینگونه نیست و هیچ حمایتی تاکنون ندیده ایم. وی با اشاره به اینکه استاندار سابق قصد داشت مبلغی از بودجه را برای خرید ساختمان به ما بدهد ولی مدیرکل برنامه ریزی و بودجه این اجازه را نداد و متذکر شد که چون ما ارگان ملی هستیم نمی شود این کار را کرد این اتفاق نیفتاد. به گفتۀ وی حرف آرین درست بود ولی در استان های دیگر راه حلی برای این موضوع هم دارند و این است که هر ارگانی به پارک هر مقدار کمک زیرساختی کند همان مقدار متولیان بودجه ریزی استان به بودجه او اضافه می کند و به همین دلیل است که پارک های علم و فناوری استان های دیگر در این حد پیشرفته هستند.
جای خالی شرکت های دانش بنیان استان در همایش سرمایه گذاران
او با اشاره به همایش سرمایه گذارانی که در استانداری برگزار شد، عنوان کرد: در این همایش که مربوط به سرمایه گذاری بود جای خالی شرکت های دانش بنیان استان به چشم می خورد و از آن ها دعوت نشده بود، در حالیکه به گفتۀ مقام معظم رهبری سرمایه اصلی نیروهای انسانی هستند و نه پول ولی در استان ما به دلیل توجه کمی که به این نیروی انسانی می شود فقط آن ها را از دست می دهند. «حاجی رضایی» با بیان اینکه اکنون آموزش های دانشگاهی مهارت لازم در فارغ التحصیلان برای اشتغال را ایجاد نمی کند، عنوان کرد: یکی دیگر از وظایف پارک آموزش است تا بتوانند مهارت خود را بسنجند. وی خاطر نشان کرد که اگر وضع به همین صورت ادامه پیدا کند و به نخبگان و فناوران استان رسیدگی نشود تمام آن ها از خراسان جنوبی خواهند رفت و شهری پر از افراد سالخورده باقی خواهد ماند.
آب منطقه ای، فریاد رس تشنه کامی فناوران طبس !
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری با اشاره به اینکه در شهرستان های فردوس و قائن با توجه به وقف هایی که برای پارک علم و فناوری و مراکز رشد داشته ایم در زمنیه فضا چندان مشکلی نداریم، گفت: ولی بیرجند و طبس از شهرستان هایی هستند که با کمبود فضا مواجه هستند.. «حاجی رضایی» اعلام کرد: خوشبختانه شرکت آب منطقه ای استان ساختمانی را که در طبس داشتند و اکنون از آن استفاده نمی شد، به مدت ۵ سال به ما اجاره دادند و مشکل طبس هم با این تفاهم نامه حل شد. وی درباره مشکل فناوران در طبس توضیح داد: وزرات خانه برای تأسیس مراکز رشد موافقت اصولی خود را اعلام می کند که فقط به مدت ۵ سال اعتبار دارد و در صورت مهیا شدن شرایطی مانند تعداد و نوع شرکت ها، داشتن ساختمان، آزمایشگاه ها و تفاهم نامه این موافقت اصولی به موافقت قطعی تبدیل می شود ولی اگر ساختمانی نداشته باشیم کلا آن مرکز رشد منحل می شود. او تصریح کرد: مرکز رشد طبس در سال ۹۱ که هنوز زیرمجموعه یزد بود توانستند موافقت اصولی را دریافت کنند و در ساختمان سابق فرمانداری مستقر شوند ولی بعد از الحاق طبس به خراسان جنوبی فرماندار سابق به اعضای مرکز رشد به دلیل یک سری مشکلات فشار آورد که حتما باید این مرکز تخلیه شود چون می خواهند آن را تبدیل به ساختمان بخشداری کنند. «حاجی رضایی» ادامه داد که پیام نور طبس ساختمانی بلااستفاده داشت که توانستیم آن را برای۲۲ شرکت فناور که یکی از آن ها هم دانش بنیان بود بگیریم ولی در سال ۹۵ باز هم به دلیل یک سری مشکلات داخلی دانشگاه مذکور و با انواع دردسرها مانند قطعی آب و برق فناوران را از آنجا بیرون کرد و ساختمان مذبور را به مهمانسرا تبدیل کردند. به گفتۀ وی خوشبختانه با کمک فرماندار جدید طبس طلایی مقدم یکی از خانه های سازمانی آن ها به فناوران شهرستان داده شد ولی خیلی کوچک بود. مدیر روابط عمومی تصریح کرد که با رایزنی هایی که با آب منطقه ای استان داشتیم خوشبختانه این مشکل حل شد و اکنون به مدت ۵ سال ساختمان آن ها که مدتی در اختیار اداره گاز شهرستان بود و الان کسی استفاده نمی کرد به مرکز رشد اجاره داده شد.
شعارهایی در حد حرف
با وجود چنین جواب هایی به ارگان های دیگر مراجعه نکردیم چون مسلما آن ها هم بهانه های منطقی زیادی می توانستند ارائه کنند و تنها موضوعی که اکنون اهمیت دارد جوانان استان هستند که به دلیل کمبود فضا و عدم توجه مسئولان به آن ها دچار سرخوردگی خواهند شد و از استان خواهند رفت، در حالیکه تمام مسئولان استانی هر جا که نشستند تنها سرمایه استان را جوانان آن دانستند ولی گویا این سرمایه های نخبه استان فقط در حد پُز دادن خوب هستند نه برای اینکه کاری برای آن ها انجام شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*