سرمقاله/پلاسکو ، سرپل ذهاب آدرس های گمشده…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
یادمان نرفته داغ پلاسکو را، چقدر نوشتیم و آسمان و ریسمان کردیم که فاجعه بروزش را واکاوی کنیم تا دگر بار دچارش نشویم و عبرت آموزی کنیم، حادثه را نقد کردیم و به دنبال مقصر یا مقصرین گشتیم، کسی را نیافتیم، پلاسکو شد توپی که بین مسئولین ریز و درشت آنقدر پاسکاری شد که آخرش هم کسی نفهمید چه شد؟ گفتیم حتما مقصر آتش نشانانی بودند که به شهادت رسیدند!! وگرنه مسئولین و مدیران ما خدا را شکر همواره معصوم اند و معدنی از مدیریت! همه چیز سرجایش است و یک سیستم پاک و قدرتمند و کاملا استاندارد هیچگاه اجازه بحران را در جامعه ما نمی دهند، مدیریت بحران درست و در بزنگاههای حیاتی معجزه ها می کند که کرد!!
یک سال پس از ذوب شدن پلاسکو و پس از سلفی گرفتن های مسئولین و انواع و اقسام قول هایی که قرار بود وام بلاعوض و کم بهره و جایگزینی پلاسکونشینان در مکانی دیگر و بسیاری اقوال دیگر که در روزهای اوج این فاجعه بود اینک تازه رسیدیم به نقطه سرخط یعنی هیچ!!
در زلزله مخوف سرپل ذهاب دیدید و دیدیم که بر مردم آن دیار چه گذشت و چه روزها و شبهایی که ایران تبدیل شد به کرمانشاه، چه سلبریتی های ورزشی و هنری و سیاسی که دیده تر کردند و بغض فرو خوردند و چه مردمی که کمک کردند آن هم درحد سونامی کمک، قرار بود که مردم آسیب دیده مالی و جانی و روحی اسکان یابند و سپس کانکس نشین شوند و در نهایت بازسازی، پرداخت وام نیز در دستور کار قرار گرفت.
چند روز پیش گزارش صداوسیمایی را نگاه می کردیم که چون همیشه همه چیز را گل وبلبل نشان می داد و مصاحبه های شیک، خوشحال شدیم که مردم آن دیار اصلا غمی ندارند و بحمدا… دنیا به کام شان است!! اما روز بعد که اخبار طوفان و باران شدید و فیلم های الصاقی اش را دیدیم و سرازیر شدن آب به درون چادرها و کنده شدن تعداد زیادی از آنها به دلیل طوفان و سرنگونی برخی کانکس هایی که درآن مردم به اصطلاح زندگی می کردند، باز دریافتیم که اخبار وارونه را به خوردمان داده اند!
یادمان افتاد از زلزله مهیب بم، نمیدانم چندسال از آن فاجعه انسانی می گذرد همچون رودبار ، آن دو دیار هنوز در پس این همه سال بازسازی نشده اند درست مثل خرمشهرمان، به پلاسکویی ها و سرپل ذهابی ها بگویید هنوز اول راه اند کمی فقط کمی در حد یکی دو دهه تحمل کنند، چشم به هم بزنند می گذرد !!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*