جای خالی دومین تولید کننده در جدول صادرات محصول استراتژیک استان زعفرانی صادرات زعفران ندارد

خراسان جنوبی دومین استان تولید کننده زعفران در کشور است و مرغوبیت زعفران تولیدی در استان نیز نه تنها در کشور بلکه در جهان زبانزد می باشد.
با این وجود محصول استراتژیک زعفران تولیدی استان خراسان جنوبی از طریق استان های دیگر صادر می شود. مدیرکل گمرکات استان در این باره گفت: البته به لحاظ قانونی منعی برای صادرکنندگان وجود ندارد که تولیدات یک استان را از طریق گمرکات استانی دیگر صادر کنند اما از آنجا که محصولات استراتژیکی مثل زعفران، زرشک و عناب دارای ارزش صادراتی بالایی هستند بهتر است که در آمار عملکرد صادرات خراسان جنوبی که استان تولید کننده این محصولات است قرار گیرد.
مهندس خاشی افزود: البته این را به خاطر بالا بردن آمار عملکردی گمرکات خراسان جنوبی نمی گویم بلکه چنانچه محصولات استراتژیک زعفران، زرشک و عناب در آمار صادرات استان قرار گیرد می تواند در کلان کشور امتیازاتی برای استان به ارمغان آورد. در حقیقت آمار صادرات کالاهای استراتژیک مذکور می تواند وضعیت استان را در جدول صادراتی کشور بهبود بخشد و در نتیجه در تصمیم گیری های کلان کشور امتیازاتی برای خراسان جنوبی منظور گردد.
وی اظهار کرد: به عنوان مثال در ۹ ماهه امسال بیش از ۱۲۰ میلیون دلار کالا در قالب صادرات قطعی از طریق گمرکات استان صادر شده که اگر صادرات زعفران و عناب و زرشک هم به این آمار اضافه می شود، عملکرد صادراتی استان را بهبود می بخشید که امتیازاتی در تصمیم گیری های کلان کشور برای استان به همراه داشت.
مهندس خاشی تصریح کرد: از طرفی خراسان جنوبی در تولید زعفران مقام دوم کشور را دارد اما در جدول صادرات این محصول استراتژیک نامی از استان خراسان جنوبی دیده نمی شود و این برای استان خوب نیست که محصولات استراتژیک آن به نام تجار دیگر استان ها و یا مراجع دیگر به سایر کشورها صادر شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*