بفرمایید استارتاپ

استارتاپ ها بخش اعظمی از کسب و کارهای دنیا را به خود اختصاص داده اند و امروزه کارآفرینان هم تمایل بیشتری به این سمت نشان می دهند، اگر بخواهیم به شکلی ساده و ابتدایی استارتاپ را تعریف کنیم می توان گفت به شرکت‌های نوپایی گفته می‌شود که با یک ایده ساده و اولیه شروع می‌کنند و به سرعت رشد می‌یابند و به درآمد می‌رسند.
در همین راستا با «مهدوی زاده» مدرس دانشگاه و مربی استارتاپ گفت و گو کردیم. وی راه حل اصلی برای جذب سرمایه گذار توسط استارتاپ ها را بیزینس پلن عنوان کرد و افزود: بیزینس پلن را به «طرح کسب‌وکار» ترجمه می‌کنند و به منظور کمک برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار طراحی می‌شود. او تصریح کرد که وقتی طرح کسب‌وکار را به صورت شفاف و متقاعد‌کننده تنظیم کنید، در هر مرحله از کار تمرکزتان را برای رسیدن به اهداف فردی و مالی هدایت خواهد کرد. به گفتۀ وی یک بیزینس پلن خوب همچنین می‌تواند افراد و سازمان‌هایی مانند بانک‌ها و مهمتر از آن بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار شما ترغیب کند.
بیزینس پلن، نقشه راه
مربی استارتاپ عنوان کرد: این نقشه راه برای استفاده افرادی که استارتاپ دارند، شرکت های رشد یافته هستند، برای جذب سرمایه گذار و شاخص شدن آن استارتاپ نوشته می شود. «مهدوی زاده» تصریح کرد که طراحی بیزینس پلن انواع مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به روش ۳ دقیقه ای، یک دقیقه ای و اسلایدی اشاره کرد. وی ادامه داد: بهترین روشی که من معرفی می کنم ارائه اسلایدی یا همان ۱۰۱ است که برای جذب سرمایه گذار می باشد. به گفتۀ وی این ارائه ۳ قانون طلایی دارد که باید مود توجه قرار گیرد و شامل این است که بیشتر از ۱۰ اسلاید نباشد، از ۲۰دقیقه بیشتر زمان نگیرد و فونت آن هم ۳۰ باشد.
ارائه اسلایدی داستان وار
این مدرس دانشگاه تأکید کرد که حتما ارائه اسلایدی داستان وار باشد یعنی دارای آغاز، اوج و پایان باشد «مهدوی زاده» توضیح داد: مشکل اولیه افراد در آغاز می باشد که باید به نوعی شروع کنم که در همان ۶۰ ثانیه اول سرمایه گذار را جذب کند. وی با تأکید بر اینکه هدف اصلی در ارائه اسلایدی بیزینس پلن تأثیرگذاری است نه اطلاع رسانی، گفت: آغاز طرح بهتر است که یا داستان وار، سوال محور و یا دایره طلایی باشد. به گفتۀ وی در ابتدای اسلاید باید نام شرکت و خود طراح و اعضای تیم، آدرس، تلفن و ایمیل را بنویسیم تا سرمایه گذار اگر خواست این موارد را یادداشت و با ما تماس بگیرد. او ادامه داد: باید مشکل اولیه را که چالشی اجتماعی است بیان و در همان زمینه سوال هایی بپرسیم و نیازهای آن را به چالش بکشیم و بعد رویکرد اصلی که با این موضوع می خواهیم چه کاری انجام دهیم و رویکرد و پیشنهاد ما چیست را عنوان کنیم.
به ارزش پیشنهادی توجه شود
این مربی استارتاپ اظهار کرد: بعد از مطرح کرد مسئله و چالش ها، راه حل را عنوان و به مهارت های ارزش پیشنهادی باید توجه شود چون این موضوع تمام عواملی است که با مشتری ارتباط دارد و باعث جلب توجه می شود. «مهدوی زاده» افزود: در این هنگام است ک به نقطه اوج می رسیم و باید آن چه را که می خواهیم به آن برسیم بیان کنیم و طرح بیزینس مدل خود را که شامل انواع مشتری های مربوط و روش درآمدزایی می شود را توضیح دهیم. وی یادآور شد که همچنین باید چگونگی ورود به بازار که می خواهد تبیلغاتی یا با کمترین قیمت و یا هر روش دیگری می باشد را عنوان کنیم. او نکته اصلی را تحلیل رقبا دانست و تصریح کرد: باید ویژگی های بارز طرح خود را نسبت به دیگران و ارزش پیشنهادی خود را که شاخص است مشخص کنیم و همچنین پیش بینی مالی را در سال های آینده ارائه کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*