وعده های عملی نشده رئیس سابق سازمان توسعه تجارت:۴ میلیارد «افخمی» به «ماهیرود» نرسید

۴ میلیارد تومانی که رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران برای حل مشکلات بازارچه ماهیرود استان وعده داده بود، هنوز پرداخت نشده است.
رئیس سازمان بازارچه های مرزی در کارگروه توسعه صادرات استان گفت: ۳ مرز یزدان، میل ۷۳ و دوکوهانه یک طرفه از طرف افغانستان بسته شد چراکه مدعی بودند فقط ما صادرات داریم و برای آنان سودی ندارد. «فخر» ادامه داد: این در حالی است که این سه مرز تمام زیرساخت های لازم از قبیل انبارهای مناسب، سردخانه، ساختمان اداری، قرنطینه، جایگاه عرضه فرآورده های نفتی و گاز مایع را دارد. وی افزود: برای راه اندازی و ترغیب طرف مقابل هم هرکدام از میل های مختلف را برای صادرات و واردات متناسب و مختلف با هم در نظر گرفته ایم. به گفته وی چند سال قبل افخمی، رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران به استان آمد و برای کمک به مرز ماهیرود و کمک به رفع مشکلات این منطقه مرزی قول ۴ میلیارد تومان اعتبار را داد ولی هنوز پرداخت نشده است در حالیکه این مرز بار ۳۰ درصد صادرات استان را به دوش می کشد. به گفته رئیس سازمان بازارچه های مرزی استان فقط ۱۵ درصد درآمد سال ۹۴ و ۷۲ در صد درآمد سال گذشته به استان بازگشته است و مابقی در خزانه داری وزارت کشور مانده است.
تولید ۹۶ درصد زرشک بی دانه دنیا در استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه باوجود خشکسالی ها ظرفیت های بالایی در سرمایه گذاری داریم، اظهار کرد: ۹۶ درصد زرشک بی دانه دنیا در خراسان جنوبی تامین می شود. ولی پور مطلق تصریح کرد: ۱۷ هزار تن زرشک خشک تولید می شود که در ۱۴ هزار و ۸۰۰ هکتار زیر کشت آن می باشد. وی از تولید ۹۸ درصد عناب کشور و صادرات ۵۱ هزار تن گوشت مرغ خبر داد و گفت: حتی ۲ محموله مرغ زنده به کشور افغانستان صادرات داشته ایم. به گفته وی ۶۰ تن روزانه تخم مرغ تولید می کنیم که فقط حدود ۱۳ تن آن مصرف داخلی دارد و باقی مازاد مصرف است و می توانیم در این زمینه صادرات داشته باشیم. این مقام مسئول خاطر نشان کرد که خراسان جنوبی هشتمین استان کشور در تولید انار است و همچنین می توانیم در زمینه تولید و صادرات گیاهان دارویی فعالیت کنیم و ۱۰ هزار هکتار آنغوزه تولید کنیم. ولی پور تصریح کرد که خوشبختانه در برخی از این موارد کارخانه فرآوری هم داریم.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های استان هم از وعده های نافرجام مسئول قبلی سازمان توسعه تجارت ایران گلایه کرد و گفت: قرار بود ۵۰۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض و ۵ میلیارد تومان به صورت تسهیلات ارزان قیمت در اختیارشرکت شهرک ها قرار گیرد اما تاکنون این پروژه با ۷ هزار متر فضای مسقف و پیشرفت ۹۵ درصدی هیچ تخصیصی نداشته است.مدیرکل گمرکات استان هم در همین زمینه عنوان کرد: افخمی همچنین قول داد که برای کارکنان مرز ماهیرود ۵۰ ساختمان بسازند ولی بعد به ۳۰ ساختمان رسید و هنوز هم که به جایی نرسیده است. خاشی با بیان اینکه اجرای مقررات گمرکی برعهده ما است و محدودیت های بسیاری داریم، خاطر نشان کرد: با وجود اینکه مرز ۷۸ یا همان ماهیرود تنها مرز شده است و ۵ برابر خدمات ارائه می کند، ولی از نظر تامین زیرساخت ها و نیروی انسانی هیچ توسعه ای نداشته است. وی تأکید کرد که اگر طرف افغان مرز خود را فعال کند گمرکات آمادگی هرگونه خدمات را به بازرگانان دارد.
ماهیرود مرزی با خدمات ملی اما بودجه استانی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این جلسه با بیان اینکه سال گذشته صادرات خراسان جنوبی ۸۶۰ میلیون دلار بوده است، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۵۸۰ میلیون دلار صادرات داشته ایم و هدف هم رسیدن به یک میلیارد دلار می باشد. «شهرکی» اضافه کرد که از این مبلغ ۴۹ میلیون دلار فقط محصولات خود استان بوده و در ۹ ماهه امسال محقق شده است و امیدواریم تا پایان سال به ۶۰ میلیون دلار برسد. وی خاطر نشان کرد که از سهم ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات کشور، خراسان جنوبی ۳۰ درصد در حوزه کشاورزی و صنعت سهم دارد که فقط ۲ درصد این مبلغ از مرزهای ما خارج می شود. به گفتۀ وی مرزماهیرود خدمات ملی ارائه می کند ولی با بودجه استانی اداره می شود که توجه ویژه مسئولان کشوری را می طلبد و از اولویت های مهم تامین زیرساخت های مرز ماهیرود و بازگشایی سه مرز یزدان، دوکوهانه و میل ۷۳ است. «شهرکی» بیان کرد: خوشبختانه با رایزنی هایی که انجام شد توانستیم مجوز واردات دام را از مرز یزدان بگیریم و گوشت قرمز استان های همجوار را تامین کنیم.
سرمایه ۲۰ میلیارد تومانی بیت المال زیرخاک!
فرماندار شهرستان نهبندان هم در این کارگروه از خاک خوردن زیرساخت ها و بیت المال به ارزش ۲۰ میلیارد تومان در بازارچه مرزی دوکوهانه خبر داد و افزود: در این بازارچه سردخانه، فیبر نوری، اینترنت، چندین انبار و فضای قرنطینه ای وجود دارد اما چندین سال است بلااستفاده مانده و مردم این منطقه را به مهاجرت کشانده است. «نظافت» از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد تا برای بازگشایی این بازارچه با طرف افغان رایزنی کند تا رونق تولید و اشتغال به خراسان جنوبی بازگردد.
با وزارت امورخارجه و گمرکات کشور وارد مذاکره می شوم
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این جلسه عنوان کرد: در اولین فرصت با عسکری رئیس کل گمرکات کشور و وزارت امورخارجه برای راه اندازی سه بازارچه تعطیل در خراسان جنوبی رایزنی خواهم کرد. «خسروتاج» افزود: هر کدام از بازارچه ها باید تخصصی شوند. وی تأکید کرد: پیشرفت هر منطقه و استان در گرو تخصصی بودن آن است و وجود ظرفیت های بالای خراسان جنوبی می تواند آن را از دیگر استان ها متمایز کند و ما هم باید به دنبال این هدف برویم.
در مرز ماهیرود به تولید انرژی های تجدیدپذیر توجه شود
استاندار خراسان جنوبی نیز به جانمایی مرز ماهیرود در گذر مرزی ایران و افغانستان اشاره کرد و افزود: با توجه به بادخیز بودن این منطقه می توان در آن تولید انرژی های تجدید پذیر از جمله تولید برق از باد را مورد توجه قرار داد. «محمدمهدی مروج الشریعه» تصریح کرد: مسئولان مربوطه به ویژه متولیان امر در گمرکات باید در راستای تسهیل امور و تسریع در ورود و خروج کالا و مسافر از این مرز، بیش از پیش همکاری و جدیت داشته باشند. وی تاکید کرد: گمرک در کنار سایر دستگاه های متولی باید از قوانین و مقررات به نفع صادرکننده، واردکننده وتجار استفاده کند و زمینه های تفسیر قانون به نفع مردم و فعالین اقتصادی را بیش از پیش فراهم کنند. به گفتۀ وی یکی از رموز موفقیت در مرز ماهیرود جذب سرمایه گذار خارجی در منطقه ویژه اقتصادی و توسعه صنایع فرآوری در این منطقه است نه اینکه رقیب تولیدکنندگان داخلی شویم. مقام عالی دولت در استان توسعه مبادلات مرزی را مورد تاکید ویژه قرار داد و افزود: تأمین نیازمندی های کشور دوست و همسایه افغانستان نیز در این مبادلات باید مورد توجه قرار گیرد؛ این در حالی است که به خاطر برقراری توازن تجاری، صادرات از افغانستان به ایران نیز باید مورد توجه مسئولان باشد. «مروج الشریعه» خاطر نشان کرد: متولیان این کار توجه داشته باشند تا سایر مبادی و گذرگاه های مرزی استان شامل یزدان ، دوکوهانه و گلورده نیز فعال شده و شاهد رونق اقتصادی و توسعه تجارت در این گذرگاه ها نیز باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*