فرماندار بیرجند :مشکل کمبود انبار برای دپوی توقیفی ها جدی است اشباع انبارها از کالای قاچاق

حجم کالاهای قاچاق توقیفی در بیرجند افزایش یافته و انبارهای در اختیار دیگر فضایی برای دپوی این کالاها ندارد.
رئیس سازمان جمع آوری و فروش املاک تملیکی استان در جلسه کمیسیون برنامه ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان بیرجند گفت: ما مسئول جمع آوری و فروش کالاها هستیم و مسئولیت انبارداری نداریم، در حال حاضر با آنکه در بحث انبار مشکل داریم اما انباردار بی جیره و مواجب کالاهای قاچاق جمع آوری شده هستیم ، ورودی کالاها نیز خیلی زیاد شده و انبارهای استیجاری ما پاسخگو نیست.
۱۵ مرحله انهدام کالای قاچاق
شیخ زاده با اشاره به اینکه آماده پذیرایی از صادرکنندگان و اتحادیه های استان برای فروش کالاهای اموال تملیکی به شرط صادرات هستیم، افز.د: از ابتدای سال جاری ۱۵ مرحله انهدام کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۴۱۸ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۲۴۱ ریال داشته ایم که شامل میوه و تره بار، پوشاک مستعمل، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد دخانی و لاستیک مستعمل بوده است.
به گفته وی ۲۸۹ استرداد پرونده کلاسه داشته ایم و ۱۳ هزار و ۵۳۷ پرونده مزایده کالا به شرط تملیک به ارزش یک میلیارد و ۶۱۴ میلیون تومان داریم.
ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی برای صادرات کالاهای قاچاق
فرماندار بیرجند هم در این جلسه بر لزوم ساماندهی انبارها تاکید کرد و گفت: برخورد با پدیده قاچاق کالا به ویژه در بحث کالاهای سلامت محور که سلامتی مصرف کنندگان را به مخاطره می اندازد بسیار حائز اهمیت است و جا دارد اتاق اصناف پیگیری لازم به صورت جدی تر داشته باشد. ضمن اینکه جمع آوری و ساماندهی دست فروشان نیز ضرورت دارد.
ناصری تصریح کرد: کالاهایی که به هر دلیل توسط مقام قضایی برای عرضه کنندگان آنها احکامی صادر می شود باید از چرخه مصرف خارج و معدوم گردد یا به فروش برسد و برای صادرات آن به خارج از کشور اقدام گردد و عواید آن به خزانه واریز شود.
وی اظهار کرد: مشکل کمبود انبار برای کالاهای قاچاق جدی است و پیشنهاد می شود برای صادرات مجدد این کالاها از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی استفاده شود.
موفقیت نسبی در حذف کالاهای قاچاق سلامت محور
مدیربازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: برای مقابله با قاچاق کالا در سطح عرضه، تلاش شد با تعامل اصناف و سایر عرضه کنندگان، کالاهای قاچاق را به کمترین سطح ممکن برسانیم که با اقدامات انجام گرفته کالاهای قاچاق در بخش اقلام دخانی ، میوه و باطری از سطح عرضه حذف شد.
تهوری افزود: از اول مهرماه مرحله جمع آوری کالاهای قاچاق سلامت محور از جمله مواد خوراکی و آشامیدنی، تجهیزات پزشکی در قالب گشت های مشترک در سطح عرضه اجرا شد و دراین بخش هم به حذف کالای قاچاق نزدیک شده ایم.
به گفته وی برای حذف لوازم خانگی و الکترونیک قاچاق هم مقرر شد، اصناف تا ۱۵ فروردین ۹۷ بازرسی های انجام دهند و کالاهای قاچاق را از سطح عرضه جمع آوری کنند و پس از آن تاریخ بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف وارد عمل شوند. از مصرف کنندگان نیز خواسته شده در صورت خرید کالا حتما فاکتور رسمی معتبر دریافت کنند زیرا از این طریق، صادرکننده فاکتور و اصالت کالا قابل پیگیری خواهد بود.
تهوری بر ضرورت برخورد شهرداری با افرادی که در خیابان ها بساط پهن کرده و از این طریق کالای قاچاق نیز عرضه می کنند، تاکید کرد و گفت: بیشترین عرضه کالاهای قاچاق در حوزه کالاهای سلامت محور هم از طریق همین دستفروشان صورت می گیرد که امیدواریم کنترل شود.
وی در خصوص طرح ملی ریجستری که از سوی وزارت ارتباطات پیگیری می شود نیز اظهار کرد: چنانچه گوشی های تلفن همراه و سایر دستگاه هایی که سیمکارت دارد پس از خرید فعال نشود فروشنده موظف به تحویل گرفتن آن و بازگرداندن وجه به مشتری خواهد بود در غیر این صورت افراد می توانند به بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت مراجعه و طرح شکایت کنند.
تهوری اظهار کرد: در بحث طرح ساماندهی انبارها افراد حقیقی به راحتی می توانند از طریق اینترنت کد دریافت کنند و افراد حقوقی باید مکاتبه و وجود انبارها را اعلام کنند و پیگیر دریافت کد شوند.
برخورد با تبلیغات کالاهای قاچاق در فضای مجازی
وی فروش و تبلیغ کالای قاچاق در فضای مجازی را غیر مجاز دانست و با بیان اینکه متخلفین شناسایی و به تعزیرات حکومتی معرفی می شوند، گفت: برخی فعالیت های تبلیغی در فضای مجازی در سطح منازل است که با توجه به ضرورت رعایت حقوق اصناف و عرضه اجناس در واحدهای صنفی این متخلفین هم شناسایی و با آنان برخورد می شود.
تهوری همچنین بر ضرورت درج قیمت بر روی کالاها به عنوان حقوق اولیه مصرف کننده تاکید کرد و افزود: همکاران ما در بازرسی ها این موارد و سایر موارد را رصد می کنند.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بیرجند نیز به تشریح راهکارها و اقدامات صورت گرفته در راستای جلوگیری از ورود نهال، دام و میوه آلوده و محصولاتی مثل کنجد به شهرستان پرداخت و هدف از این اقدامات را رساندن نهال، گوشت و میوه سالم به دست مصرف کنندگان عنوان کرد.
محمدی به قرنطینه ۱۴ روزه و همراه با واکسیناسیون دام جابجا شده در مرز در همان نقطه صفر مرزی و انتقال آن ها به نزدیکترین کشتارگاه اشاره کرد و گفت: ۲۰ درصد این دام در سطح استان عرضه می شود و مابقی در خارج از استان قابل عرضه است.
وی از برخورد با عرضه کنندگان دام قاچاق در چند نقطه از شهر پس از هشدار قبلی به آنها خبر داد و افزود: سوق دادن عرضه دام به میدان عرضه دام در دستور کار است.
۳۵ اتحادیه نمی توانند سوخت مایع بگیرند
معصومه پاکدل رئیس ناحیه مرکزی پخش فرآورده های نفتی بیرجند نیز با بیان اینکه از اول اسفندماه امسال ادوات کشاورزی فاقد پلاک امکان دریافت سوخت نداشته است، گفت: ۱ ۱۴ اتحادیه در بحث اصناف شهر بیرجند برای دریافت سوخت مایع مراجعه کرده اند و از آنجا که ابتدا باید از شرکت گاز استعلام شود این شرکت تحویل سوخت مایع به ۳۵ اتحادیه را غیر مجاز دانسته و براستفاده آنان از گاز شهری تاکید کرده است و لذا این اتحادیه ها در این بخش با مشکل روبرو خواهند شد.
دستگیری ۲۸۱ قاچاقچی کالا
سرگرد حسینی نماینده فرماندهی انتظامی شهرستان بیرجند نیز از جمع آوری ۶۷۵ راس دام قاچاق طی ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: در بحث کالاهای قاچاق مکشوفه نیز ۳۷۶ فقره پرونده به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال تشکیل و ۲۸۱ نفر بازداشت شده اند.
علیزاده نایب رئیس اول اتاق اصناف به نامه اتحادیه پوشاک با امضای ۳۰۰ نفر از اعضا مبنی بر لزوم برخورد با دستفروشان که اغلب غیربومی هستند و پوشاک قاچاق را با کامیون عرضه می کنند، اشاره کرد و گفت: در خصوص برخورد با گردانندگان ۴۷ مکان عرضه پوشاک قاچاق که از طریق فضای مجازی تبلیغ می شد، پیگیری های لازم صورت گرفته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*