ضربه بانک های خصوصی به تولید استان بانک های خصوصی منابع استان را جذب و بخش عمده آن را به استان های بزرگ منتقل می کنند

آمار و ارقامی از منابع و سرمایه های بانک های خصوصی استان در دست نیست و این بانک ها تعهدی برای کمک به چرخه تولید و اشتغال استان نمی دهند.
فرماندار بیرجند از نبود اطلاعات سرمایه ای و ارقام بانک های خصوصی فعال در استان به شدت انتقاد کرد وگفت: بانک مرکزی باید ناظران بانکی خود را مستقر کند، و بانکهای خصوصی که در چرخه تسهیلات خود اشتغالی برای آنان تعهداتی مشخص شده مکلف هستند به تعهد خود عمل کنند . نمی توان پذیرفت به تکلیف خود عمل نکنند چون از وضعیت منابع آنان اطلاع نداریم
ناصری در جلسه بررسی مسائل توسعه ای و اقتصادی بیرجند ادامه داد : سهم بانک های خصوصی در سرجمع منابع بانکی استان نامعلوم است و نمی توانیم برای آنان سهمی درتولید و اشتغال در نظر بگیریم، به علاوه سخت گیری های بعضی از بانک ها در پرداخت تسهیلات اشتغال مبنی بر داشتن دو ضامن کارمند مشکلاتی به وجود می آورد در حالی که باید بانک ها ضامن معتبر و یا حساب یارانه متقاضیان را برای ضمانت قبول کنند.او با اشاره به جلساتی که در استانداری برگزارشده عنوان کرد: توجه به اشتغال و تامین زیرساخت های خدماتی رفاهی برای مردم در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان مورد بررسی قرار گرفته است و در حوزه اشتغال نیز ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی تشکیل و راهکارها بررسی می شود
فرماندار از سهم ۴۸ میلیارد تومانی اعتبار اشتغال فراگیر بیرجند خبر داد و افزود: دولت تمامی بسترها را فراهم کرده است بنابراین دستگاه های اجرایی باید همت خود را در این زمینه بالا ببرند.
ناصری با بیان اینکه باید برای اساسی ترین مشکلاتی که در شهر بیرجند از جمله صدور پروانه ها و مجوزها داریم چاره اندیشی شود، گفت: تا کنون پرونده هایی که برای دریافت تسهیلات خود اشتغالی به بانک ها ارجاع داده می شد در خصوص ضامن ها با مشکلات زیادی رو به رو می شدند که تاکید کرده ایم این افراد بتوانند با یک ضامن معتبر و یا در اختیار قراردادن کارت یارانه ای خود به بانک تسهیلات دریافت کنند.
او درادامه با اشاره به مشکلات واعتراضات مردمی در هفته گذشته گفت: طی دو هفته گذشته مسائلی مبنی بر اعتراضات مردم در محورهای اقتصادی بروز پیدا کرد که دشمنان از این اعتراضات استفاده کردند و درصدد براندازی نظام جمهوری اسلامی برآمدند و خوشبختانه مردم با وجود تمام مشکلاتی که داشتند بر این سودجویی ها خاتمه دادند.
ناصری با تأکید بر ریشه یابی مسائل و مشکلات اجتماعی توسط مدیران، افزود: درجامعه به دلیل بعضی عملکردها و تعارضات ومحدودیت‌های دستگاه های اجرایی بخشی از مردم در رسیدن به حق و حقوق خود با مشکل مواجه شدند که یکی ازمهمترین رویکردهایی که می تواند در کاهش ناآرامی ها کمک کند رفع ریشه ای مشکلات و پاسخگویی مناسب است.
ستادهای راهبردی اقتصاد مقاومتی ایجاد می شود
فرماندار همچنین گفت : با تشکیل قرارگاه فرماندهی مدیریت اقتصاد مقاومتی مقرر شده است که ستادهای راهبردی در تمامی استان ها تشکیل شود که خوشبختانه این ستادها در مرکز استان و شهرستان ها دایر باشد.
به گفته وی صنعت و معدن، کشاورزی، گردشگری و اشتغال روستایی چهار محور مهم و با ارزش استان است که در ستاد راهبردی استان نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
معاون امور شعب بانک ملی در استان خراسان جنوبی هم در این جلسه از بانک های خصوصی انتقاد کرد و گفت:آمار دقیقی از منابع بانک های خصوصی در خراسان جنوبی وجود ندارد و آنها در کمیسیون بانک شرکت نمی کنندو این موجب مشکلاتی در سیستم بانکی استان شده است. محمدعلی زرنگ ،با اشاره به عملکرد مناسب بانک ملی در پرداخت تسهیلات اشتغال،افزود: باید همه بانک ها در راستای جذب اعتبارات اشتغال استان گام های موثری بردارند.
وی با اشاره به اینکه بانک های خصوصی منابع استان را جذب و بخش عمده آن را به استان های کلان منتقل می کنند، افزود: در استان خراسان جنوبی منابع بانکی وجود دارد اما متاسفانه مدیریت صحیح برای استفاده از این منابع وجود ندارد.
وی در ادامه با اشاره به معرفی افراد از سوی کمیته امداد و بهزیستی برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی عنوان کرد:کمیته امداد و بهزیستی قبل از معرفی متقاضیان به بانکها چارچوب‌های بانک مرکزی را مطالعه کنند و بر اساس آن افراد را به بانک معرفی کنند و همچنین طرح‌ها دارای توجیه اقتصادی باشند تا با چالش مواجه نشوند.به گفته وی بسیاری از متقاضیان با توجه به شغل و طرحی که ارائه کردند اقرار می کنند که نمی توانند اقساط تسهیلات را پرداخت کنند.
معاون امور شعب بانک ملی در استان خراسان جنوبی گفت:بانک ها تکلیف دارند که در کمیسیون استانی بانک ها عضویت داشته باشند اما تنها ۱۶ بانک در کمیسیون عضو هستند و ۱۰ بانک آمار و اطلاعات منابع بانکی خود را ارائه می دهند بنابراین با این وضعیت نمی توان برای پرداخت تسهیلات تصمیم گیری کنیم
اختصاص ۷ میلیارد تسهیلات اشتغال به کمیته امداد بیرجند
معاون سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی از صدور دو پروانه صنعتی، یک پروانه بهره‌برداری، ۴۶۵ پروانه صنفی با زمینه اشتغال هزار و ۲۰۰ نفر در شهرستان بیرجند خبر داد و افزود: سنگ‌های قیمتی استان یک ظرفیت برای اشتغالزائی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
اشراقی با بیان اینکه سنگ‌های قیمتی خراسان جنوبی میی توانددر سبد سوغات گردشگران قرار گیرد، افزود:در برخی از شهرستان‌های خراسان جنوبی وجود سنگ‌های قیمتی خوبی را داریم که برخی از آنها در جهان بی‌نظیر است و برای آموزش در زمینه کاری هم فنی و حرفه‌ای میتواند با هزینه اندک آموزش‌های لازم را برای فرآوری و تراش سنگ‌های قیمتی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.
خزاعی عرب رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) منطقه دو بیرجند هم از اختصاص ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای طرح‌های اشتغال‌زایی مددجویان کمیته امداد شهرستان بیرجند خبر دادو گفت:پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از این تسهیلات به بانک ها معرفی شدند، و تا کنون بانک ها سه میلیارد تومان پرداخت کرده اند.
وی با بیان اینکه ریسک مشاغل خرد در خراسان جنوبی بسیار بالا است بنابراین باید برای کاهش ریسک آن چاره اندیشی شود، افزود:برخی سخت گیری ادارات وطولانی بودن صدور مجوزها از مسائل و مشکلات در مسیر توسعه اقتصادی استان است.
به گفته خزاعی عرب، سبد مشاغل استان بسیار محدود است و نیاز به تامین اعتبار برای آموزشهای کارآفرینی و فرهنگ سازی داریم.
رونقی معاون فرماندار بیرجند با بیان اینکه “قانون هدف است نه ابزاری برای حل مشکلات”،گفت:یکی از مشکلات شهرستان بیرجند روند دموکراتی و طولانی مدت دستگاه ها برای ایجاد اشتغال است.
وی افزود:مدیران برای اینکه از قوانین به درستی استفاده کنند باید علاوه بر قانون ابزاربودن ، قابل انعطاف باشند اما متاسفانه این اتفاق در سیستم اداری استان وجود ندارد در حالی که تسهیل قانون با زیر پا گذاشتن آن متفاوت است.ی با ابراز گلایه از اینکه پاسخ کارشناسان فرمانداری به درستی داده نمی‌شود، گفت: همه متعهد به قانون هستیم اما جای این سوال است که آیا قانون را انجام می‌دهیم یا فراتر از قانون عمل می‌کنیم و آیا نمی شود قوانین را تسهیل کرد.
رونقی برکاهش نرخ سود تسهیلات اشتغالزایی تاکید کردو گفت: بانک ها باید دراستای ایجاد اشتغال و تولید بیش از پیش همکاری کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*