دانستنی های علمی

 

چگونه ورزش به مشکلات گوارشی منجر می‌شود؟/خطر ابتلا به مشکلات قلبی با این دارو / تولید مو با سلول‌های بنیادی / عوارض وحشتناک مصرف بیش از حد نمک 

 

 خطر ابتلا به مشکلات قلبی با این دارو

 

افراد برای ترک سیگار معمولا از داروی وارنیکلین استفاده می‌کنند؛ این درحالی است که به تازگی محققان دریافته‌اند که مصرف این دارو احتمال ابتلا به مشکلات قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد.

 

محققان کانادایی با بررسی وضعیت پزشکی بیش از پنجاه هزار نفر دریافته اند؛ مصرف داروی وارنیکلین، ۳۴ درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

 

تولید مو با سلول‌های بنیادی

 

بسیاری از افراد معتقدند که سلول‌های بنیادی با تولید مو؛ می‌تواند تحولی عظیم در درمان ریزش مو ایجاد کند.

 

به تازگی پژوهشگران آمریکایی موفق به تولید لایه‌های مختلف پوست شده اند تا فولیکول‌های مو را در این لایه‌ها پرورش دهند.

 

فعالیت‌های زیادی برای پرورش لایه‌های پوستی انجام شده اما تنها چند نوع سلول پوستی ساخته شده است؛ پوست بیش از ۲۰ نوع سلول دارد.

 

محققان امیدوارند تحقیقات بیشتر بر روی سلول‌های پوستی با کمک سلول‌های بنیادی بتواند به ساخت مو بیانجامد.

 

منابع فوق العاده کلسیم

 

لبنیات منبع شناخته شده کلسیم هستند اما بسیاری از سبزیجات منابع بهتری برای جذب کلسیم هستند؛ زیرا بدن انسان کلسیم موجود در منابع گیاهی را راحت‌تر از لبنیات جذب می‌کند؛ همچنین گیاهان علاوه بر کلسیم منابع مهم ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی است.

 

در میوه و سبزیجات توت، اسفناج، کدو گردویی، بامیه، بروکلی، کیل، برگ شلغم و انگور فرنگی (خارتوت) بیشترین میزان کلسیم را دارند.

 

برای جذب کلسیم، مغز‌ها و دانه‌های خوراکی را هم نباید فراموش کرد؛ برای مثال بدن انسان با مصرف تنها یک قاشق غذاخوری از دانه‌های کنجد، حدود ۹۰ میلی گرم کلسیم را جذب می‌کند.

 

 

 

چگونه ورزش به مشکلات گوارشی منجر می‌شود/خطر ابتلا به مشکلات قلبی با این دارو / تولید مو با سلول‌های بنیادی / عوارض گوناگون مصرف بیش از حد نمک 

 

 عوارض باورنکردنی مصرف بیش از حد نمک

 

مصرف بیش از حد نمک آسیب‎‌های زیادی را به همراه خواهد داشت؛ نمک زیاد علاوه بر بالارفتن فشار خون، احتمال ایجاد سنگ کلیه را هم افزایش می‌دهد؛ همچنین برخی از پزشکان معتقدند مصرف بیش از حد نمک، موجب دفع کلسیم ضروری بدن از طریق ادرار می‌شود.

 

پیش از این مطالعات دانشمندان نشان داده بود که مصرف نمک با مرگ و میر ناشی از سرطان معده نیز در ارتباط بوده است.

 

 دلایل سفیدی مو

 

اگر تبلیغی را دیده اید که استفاده از یک نوع شامپو، سفیدی مو را از بین می‌برد، باور نکنید.

 

بسیاری این شایعه را مطرح می‌کنند که شامپو‌های خاصی می‌توانند از سفیدی زودرس مو‌ها جلوگیری کنند؛ متخصصین پوست و مو معتقدند این موضوع جنبه علمی ندارد.

 

فقر آهن، کمبود روی، کمبود ویتامین‌ها مخصوصا ویتامین ۱ B. و رژیم‌های طولانی مدت و ناصحیح از عوامل سفیدی زود رس مو هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*