جانمایی کارشناسی نشده دیروز معضل ورزش امروز ۴۰ سالن ورزشی استان مشتری ندارد

 

نیمی از سالن های ورزشی استان در مزایده ها متقاضی ندارد چون بیشتر در روستاها احداث شده و تک کاربردی است.
مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به مصوبات جلسه قبل گفت: در جلسه گذشته مصوباتی تأیید شد که در راستای توسعه ورزش همگانی استان بود. «افضل پور» روز گذشته در دومین جلسه شورای ورزش همگانی استان در سال ۹۶ عنوان کرد: یکی از مصوبه های جلسه قبل گزارش نحوه و شکل استفاده از سالن های ورزشی بود که به استانداری تحویل دادیم. وی با بیان اینکه ۶۰ درصد سالن های ورزشی مخصوص آقایان و ۴۰ درصد آن ها به بانوان اختصاص دارد، تصریح کرد: بیش از ۸۰ سالن ورزشی در خراسان جنوبی داریم که بر اساس ماده ۸۸ برای واگذاری آن ها به بخش خصوصی فراخوان مزایده داده ایم که از این تعداد ۵۰ درصد از طریق مزایده واگذار شده و۵۰ درصد دیگر چون اغلب در روستاها قرار دارد استقبالی نداشته است. به گفتۀ وی دلیل این مسئله نبود نیازسنجی در ساخت برخی از سالن های ورزشی است که به جمعیت آن منطقه و علاقه و کارایی توجهی نشده است اما باید مدیریتی وجود داشته باشد تا به بهره وری مطلوب برسد.
معضل ساخت سالن ورزشی بدون نیازسنجی
این مقام مسئول با بیان اینکه ۹۰ درصد باشگاه های ورزشی روستاها در نوبت صبح خالی است، ادامه داد: یکی از دلایل نبود استقبال تک کاربردی بودن این سالن ها است. بیشتر آن ها توپی هستند و به دیگر ورزش ها توجهی نشده است. «افضل پور» افزود: مصوبه دیگر گسترش ورزش همگانی بین کارکنان سازمان ها و ادارات دولتی بود چراکه بخش زیاد جامعه راکارکنان ادارات به خود اختصاص داده اند و به همین دلیل از ادارات درخواست کردیم که یک همایش پیاده وری همگانی برگزار کنند ولی تاکنون به غیر از حدود ۱۲ اداره، دیگر ادارات که بالغ بر ۳۰ مورد می شوند برنامه ای ابلاغ نکردند. وی درخواست کرد که استاندار در شورای اداری استان این سازمان ها و ادارات را مکلف به انجام این کار کند. به گفته وی براساس ماده ۵۳ یک درصد از بودجه هر سازمان باید به ورزش اختصاص پیدا کند که از این رقم ۴۰ درصد آن برای ورزش خود اداره هزینه می شود ، ۳۰ درصد به اداره ورزش و جوانان و ۳۰ درصد دیگر به آموزش و پرورش اختصاص می یابد اما تاکنون فقط سه اداره منابع طبیعی، آب منطقه ای و ورزش و جوانان این دستور کار را انجام داده اند و دیگر ادارات چون سهم خودشان فقط ۴۰ درصد است حاضر به اجرایی کردن کار نشده اند.
احداث ۱۴ زمین چمن روستایی در دستور کار
مدیرکل ورزش و جوانان استان مصوبه دیگر جلسه قبل را دریافت نکردن عوارض از خیرین ورزشی عنوان کرد که شهرداری تاکنون این مصوبه را اجرایی نکرده است. مصوبه های دیگر نیز شامل ایجاد مکان ورزشی در کنار واحدهای مسکونی توسط برج سازان، انجام تبلیغات ورزشی توسط شهرداری و توجه به ورزش روستایی بود که در زمینه ورزش های روستایی کارهای خوبی انجام شده است. از آن جمله افضل پور به ایجاد زمین های چمن روستایی که توسط وزارت ورزش و جوانان تامین اعتبار شده است اشاره کرد. او گفت: سال قبل ۳ زمین چمن روستایی ایجاد و برای امسال هم احداث۱۴ زمین چمن روستایی در دستور کار است. وی پیشنهاد کرد که برای گسترش ورزش همگانی طرح شناسایی ناهنجاری های عضلانی و اسکلتی بانوان به ویژه در روستاها را شروع کنیم تا انگیزه ایجاد شود. به گفتۀ وی جاده سلامت هم نیاز به گسترش در شمال شهر و ایجاد امکانات دارد.
قراردادی با استانداری
این مقام مسئول خاطر نشان کرد که سند توسعه ورزش همگانی را نیز تهیه و به ادارات مختلف برای بررسی و تایید ارائه کرده ایم. «افضل پور» اضافه کرد: دفتر اجتماعی استانداری هم ۱۵ میلیون اعتبار در نظر گرفته است که برای برگزاری و گسترش ورزش شنا، ژیمناستیک و دو و میدانی همایشی برگزار شود و همچنین برای توسعه ورزش همگانی با این اداره کل قراردادی بسته ایم. وی همچنین پیشنهاد تصویب روز بدون خودرو را داد که برای اجرای آن نیاز به همکاری تمام نهادها و سازمان های دولت است.
به ورزش بانوان توجه شود
رئیس هیئت ورزش های همگانی هم در این جلسه عنوان کرد: برای توسعه ورزش بانوان جشنواره ای برگزار کردیم که ۲۵۰ بانوی کارمند شرکت کرده بودند. «حسینی» پیشنهاد داد که بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی ورزشی شعاری مخصوص هم نوشته شود. وی تصریح کرد که تمام ادارات در رشته هایی مانند فوتسال، والیبال، تنیس روی میز و طناب کشی تیم های فعالی دارند و اگر کار شود مسلما در ورزش همگانی هم این اتفاق می افتد. «حسینی» با اشاره به شعار مادران عمود خیمه ورزش همگانی گفت: باید به بانوان توجه شود و در آموزش و پرورش هم در حوزه ورزش دختران کار کنند. وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا موزه ورزش همگانی در فضای باز برگزار شود و از تمام فضاهای تبلیغاتی برای توسعه استفاده کنیم. به گفتۀ وی در دهه فجر هم برنامه های زیادی از جمله برگزاری مسابقات کارکنان دولت، برنامه ورزش عصرگاهی در پارک ها و جشنواره مخصوص ورزش بانوان برنامه ریزی شده است.
مصوبه ای در شورا که اجرایی نشد
«نخعی»، مدیرکل امور بانون و خانواده استانداری خراسان جنوبی هم در زمینه تجهیز جاده های سلامت گفت: دردوره گذشته شورای شهر یک شرکت خصوصی برای ساخت کانکس در پارک ها و جاده سلامت درخواست داد و گفته بود که توانایی دارد در ۴ منطقه شهر اگر ۱۰۰ متر فضا رایگان در اختیارش قرار بگیرد کانکسی مجهز به سرویس بهداشتی، نمازخانه و فروشگاه تعبیه و ۳ کارگر را نیز برای گرداندن این کانکس ها بیمه کند که به تصویب هم رسید ولی نمی دانم چرا تاکنون اجرایی نشده است.
هیئت ورزش عشایری و روستایی کمک نمی کند
«نخعی»، معاون آموزش و پژوهش دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری استان هم با تأکید بر اینکه به ورزش عشایر و روستائیان توجه خاصی نمی شود، عنوان کرد: کانون مساجد تاکنون ۵۰ مسابقه و جشنواره در روستاها برگزار کرده است درحالیکه متولی آن هیئت عشایری و روستایی است که نه در جلسات حاضر می شود و نه همکاری می کند تا مشکلات این مناطق رفع شود.
«ایل بیگی»، مسئول ورزش های دانشجویی هم تأکید کرد: خلا و مشکل اصلی این است که فقط در این جلسات مصوبات تایید می شوند در حالیکه برای پیگیری انجام مصوبات دیگر کاری انجام نمی شود. به گفتۀ وی اداره کل ورزش و جوانان توانایی مالی و پیگیری کامل مصوبات را به تنهایی ندارد و دیگر سازمان ها، شهرداری و استانداری هم باید ورود پیدا کنند.
«زندی»، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان هم در این راستا عنوان کرد: مقصر اجرایی نشدن مصوبات خودمان هستیم چرا که فقط نباید ورزش و جوانان پیگیر باشد بلکه خود ما هم باید کاری انجام دهیم. وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان برای ترویج ورزش کارهای خوبی انجام داده است، گفت: خانه های ورزش روستاهای استان را تجهیز می کنیم. به گفته وی در صورتی که اعتبار داده شود تا پایان سال سه همایش پیاده وری همگانی برگزار می کنیم.
مهرشهر فضای فرهنگی و ورزشی ندارد
رئیس سازمان رفاهی تفریحی شهرداری بیرجند هم در این جلسه اعلام کرد: جاده سلامت در شمال شهر در حال آماده سازی است و برای روشنایی معبر جاده سلامت هم اداره برق باید همکاری کند. «شاکری» اعلام آمادگی کرد که در صورت معرفی مربی حاضر است هزینه ها را پرداخت کند تا در پارک ها ورزش های صبحگاهی برای بانوان و آقایان برگزار شودد. وی یادآور شد که مهرشهر با ۴۰ هزار جمعیت هنوز مجموعه ورزشی و فرهنگی ندارد و به همین دلیل قرار است که به ۷ مسجد آنجا امکانات و وسایل ورزشی ارائه شود.
به ورزش کارگری توجه کنید
«علیزاده»، رئیس هیئت ورزش کارگری هم از بی توجهی به ورزش کارگران و ندادن بودجه به آن ها گلایه کرد.
دستور کار بعدی که مدیر کل ورزش و جوانان خواند مربوط به گسترش ورزش در بین بانوان و روستائیان بود که نیازمند تامین بودجه برای تاسیس سالن های مخصوص می باشد. دستور کار بعدی هم در زمینه جذب حامیان مالی از بخش صنعت برای ساخت سالن های ورزشی بود که به گفتۀ افضل پور عملی شدن این مهم نیاز به ارائه مشوق هایی دارد. وی درخواست کرد: زمین هایی که کاربری ورزشی دارند و دراختیارنهاد ها هستند به اداره ورزش و جوانان واگذار شوند تا بخش خصوصی برای توسعه ورزش و تامین زیرساخت ها فعالیت داشته باشند.
«حمیدی»، رئیس هیئت پینگ پنگ استان هم از معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری درخواست کرد که با فراهم کردن بودجه برای توسعه این رشته در مقاطع تحصیلی کاری انجام دهند چرا که به گفته وی اکنون پینگ پنگ فقط در مقطع پنجم دبستان وجود دارد ولی برای گسترش و استعدادیابی نیاز است که در تمام مقاطع فعال شود. در همین راستا معاونت مربوطه هم قول داد که هر کاری در این زمینه بتواند انجام می دهد.
زمین ها با کاربری ورزشی واگذار می شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاداری خراسان جنوبی در این جلسه با بیان اینکه برای اجرای کارها باید نگاه و نگرش همه مدیران و مردم تغییر کند، عنوان کرد: نباید عملی شدن هر کاری را به بخش دولتی و گرفتن بودجه وابسته دانست بلکه باید به دنبال تغییر نگرش مردم در آن زمینه باشیم. «حسینی» بر فرهنگ سازی تاکید کرد و افزود: این نوع جلسات فقط برای هماهنگی و نه در خواست بودجه است چرا که ما بودجه ای نداریم و سازمان متولی باید درخواست ها را پشتیبانی کند.
به گفتۀ وی برای ترویج ورزش نیاز نیست که هر ماه جلسه برگزار شود و یا حتی در یک ماه خاص تمام این برنامه ها با هم انجام شود فقط باید به دنبال آن باشیم موفق و مثبت برای مردم الگوسازی کنیم. معاون استاندار در زمینه اراضی با کاربری ورزشی هم گفت: بنیاد مسکن را موظف می کنیم تا این اراضی را به اداره ورزش تخصیص دهد و همچنین برای خیرین ورزشی و جذب حامی هم مشوق های کارشناسی شده را ارائه کنید تا مورد بررسی قرار گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*