مدیر کل تعاون در کارگروه اشتغال بیرجند خواستار شد : شفاف سازی عملکرد تسهیلات رفع موانع تولید افزایش سقف تسهیلات فرش به ۵ میلیون تومان

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در حالی از تحقق ۷۵ درصدی تعهد اشتغال شهرستان بیرجند در سال جاری خبر داد که برخی از دستگاه های اجرایی در عملیاتی کردن این تعهد ضعیف عمل کرده اند. سنجری در کارگروه اشتغال شهرستان بیرجند با نام بردن از دستگاه هایی که در زمینه ایجاد اشتغال به تعهد خود عمل نکرده اند از مدیران خواست علت عدم این تحقق را بیان کنند و در ادامه افزود: انتظار نداریم مدیران کلی گویی کنند چرا که گوش شنوایی وجود ندارد.
سختگیری در پرداخت تسهیلات به بافندگان
وی در ادامه از عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در حوزه فرش انتقاد کرد و گفت: صنعت فرش رشته اولویت دار استان است که در صدور مجوزها و پشتیبان ها سختگیری های زیادی صورت می گیرد چرا که اکثر فرش بافان تجربی اند و مدرک فنی و حرفه ای ندارند.وی سقف پرداختی تسهیلات به بافندگان فرش را اندک دانست و با بیان اینکه این مبلغ باید در حدی باشد که بافنده سرمایه در گردش داشته باشد ، افزود: در حال حاضر با مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بافنده باید منتظر فروش فرشش باقی بماند که در فاصله زمانی سه تا ۴ ماه بیکار می شود در صورتی که اگر این مبلغ به ۵ میلیون افزایش یابد این مشکلات رفع و شغل پایداری ایجاد می شود.
سنجری در ادامه از سازمان صنعت، معدن و تجارت خواست با توجه به اینکه تسهیلات لازم در اختیارشان قرار می گیرد سقف تسهیلات فرش را به ۵ میلیون تومان افزایش دهند که این درخواست در این جلسه مصوب شد.مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم چنین با اشاره به پرداخت تسهیلات ۲۱۰ میلیاردی به بخش صنعت استان از محل کارگروه رفع موانع تولید از عدم ارائه آمار اشتغال در این حوزه انتقاد کرد و اذعان داشت: بعداز اعطای این تسهیلات وضعیت هر واحد باید مشخص میشد و اینکه این تسهیلات چقدر اشتغال ایجاد کرده یا باعث تثبیت اشتغال شده ولی کسی به این موضوع توجه نکرده و آماری هم ارائه نشده است.وی خواستار شفاف سازی این آمار شد و با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد اشتغال استان در این حوزه است، ادامه داد: بهزیستی استان هم در معرفی طرح های اشتغالزایی به بانک ها ضعیف عمل کرده است که با توجه به وجود مشکل ضامن معرفی شدگان به بانک انتظار می رود بانک ها بیشتر همکاری کنند .
عدم معرفی طرح برای تکاپو
وی میزان اعتبارات مشاغل خانگی شهرستان را در بانک ملی ۲ میلیارد و ۸۵۵ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون ۱۷۰ طرح به مبلغ یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون ریال به بانک ها معرفی شده اند که ۳۷ درصد آنها پرداخت شده اند. وی این تسهیلات را در بانک صادرات ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرده که از ۳۵ طرح فقط ۲ طرح تسهیلاتش پرداخت شده که جای انتقاد باقی است.سنجری هم چنین به اعتبارات ۱۵۱ میلیارد تومانی طرح تکاپو در استان اشاره کرد و گفت: سهم شهرستان بیرجند ازاین طرح ۴۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده که تاکنون طرحی برای پرداخت تسهیلات معرفی نشده است.
از ۱۶۰ واحد صنعتی ۳۰ تا ۴۰ واحد مشکل حاد دارند
فرماندار بیرجند نیز در ادامه با انتقاد از درج اخباری در مورد تعطیلی شهرک های صنعتی گفت: این گونه اخبار را نمی پذیریم چرا که از ۱۶۰ واحد صنعتی بیرجند ۳۰ تا ۴۰ واحد با مشکل حاد مواجهند .
افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی
معاون عمرانی فرمانداری بیرجند نیز به افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی به ۲۰ میلیون تومان با یک ضامن اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه بانک مرکزی برای این تسهیلات یک ضامن معتبر کفایت می کند و حتما نباید ضامن کارمند باشد بلکه فرد معتبر و سرشناس هم باید بعنوان ضامن پذیرفته شود.معاون مالی بانک ملی استان نیز در این جلسه از معرفی برخی طرح ها و افراد برای پرداخت تسهیلات اشتغال انتقاد کرد و گفت: برخی افراد معرفی شده یا کارمند هستند یا افراد بالای ۶۰ سال سن اند که بهتر است دستگاه های اجرایی قبل از معرفی به بانک نظارت بیشتری داشته باشند. زرنگ در مورد پذیرش ضامن کارمند در پرداخت تسهیلات هم اذعان داشت: من هم با سختگیری های انجام شده توسط برخی از شعب بانک موافق نیستم. هم چنین در این جلسه مقرر شد وضعیت دریافت مالیات و بیمه تامین اجتماعی از طرح های اشتغال خانه محله در جلسه ستاد بازآفرینی استان بررسی و تعیین تکلیف شود .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*