صادرات از استان؛ افزایش در وزن، کاهش در ارزش

مدیرکل گمرکات استان گفت: طی ۸ ماهه سال ۹۶ مقدار ۲ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۱۲۳ تن کالا به ارزش ۴۹۹ میلیارد و ۹۹ هزار و ۹۳۸ دلار از طریق گمرکات استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۳۸ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۳ درصد افزایش داشته است.
صادرات قطعی استان؛ افزایش وزن، کاهش ارزش
مهندس محمد علی خاشی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما افزود: از این میزان کالای صادراتی از گمرکات استان، مقدار ۸۱۱ هزار و ۴۵۲ تن به ارزش ۱۰۴ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۷۸۰ دلار در قالب ۳ هزار و۸۸۳ فقره اظهارنامه صادراتی به صورت قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی خارج شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد اظهار نامه ۱۲ درصد و از نظر وزن ۲۷ درصد افزایش داشته و به لحاظ ارزش ۱۷ درصد کاهش نشان می دهد.
صادرات به ترکمنستان، ارمنستان، افغانستان، عراق و پاکستان
وی عمده اقلام صادرات قطعی از گمرکات استان را در این مدت سیمان، کاشی و سرامیک ، خوراک کامل طیور، گازوئیل، هیدروکربن سبک، رب گوجه فرنگی، میلگرد، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن سنگین و مصنوعات پلاستیکی ذکر کرد که به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، ترکمنستان و ارمنستان صادر شده است.
کاهش ۷۶ درصدی وزن و ۸۷ درصدی ارزش واردات
به گفته مهندس خاشی، از ابتدای امسال در بحث واردات قطعی به استان تعداد ۱۶ فقره اظهار نامه وارداتی به ارزش ۷۷۰ هزار و ۴۹۳ دلار به وزن یک هزار و ۱۶۳ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۵۴ درصد، از نظر ارزش ۸۷ درصد و از نظر وزن ۷۶ درصد کاهش نشان می دهد. ضمن اینکه عمده اقلام وارداتی به استان را برنج، شکر، شتر، بی کربنات سدیم صنعتی، سدیم بی کربنات گرید خوراکی، تخم کنجد، گوسفند، شاهدانه بو داده و دستگاه عمل آوری و بسته بندی قیر تشکیل می دهد که از کشورهای پاکستان، امارات متحده عربی، برزیل، افغانستان، چین و اکراین وارد شده است.
صادرات و واردات امانات پستی استان به چند کشور اروپایی
مدیرکل گمرکات استان تصریح کرد: در بحث امانات پستی نیز از ابتدای امسال تعداد ۶۶ فقره اظهار نامه صادراتی به ارزش ۲ هزار و ۱۷۳ دلار و وزن ۲۲۲ کیلوگرم تشکیل شده که از نظر تعداد اظهار نامه ۱۱ درصد، از نظر ارزش ۶ درصد و از نظر وزن ۱۸ درصد کاهش نشان می دهد و عمده کالاهای صادر شده شامل زعفران، خشکبار، داروی گیاهی، گردو و نمونه حشره می باشد. وی همچنین گفت: در این مدت تعداد ۱۳ فقره اظهار نامه واردات امانات پستی به ارزش ۵۲۹ دلار و وزن ۲۹ کیلوگرم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد اظهار نامه ۹۱ درصد، از نظر ارزش ۹۳ درصد و از نظر وزن ۱۱ درصد کاهش داشته است و عمده کالاهای وارداتی را نیز البسه، کفش، گوشی همراه، تبلت، انگشتر بدلی و … تشکیل می دهد و کشورهای مبدا و مقصد صادرات و واردات امانات پستی استان نیز عبارت از آلمان، انگلستان، فرانسه، چین، اسپانیا و … می باشد.
افزایش مسافران ورودی و خروجی فرودگاه بیرجند
مهندس خاشی همچنین گفت: در حوزه خدمات مسافری از ابتدای سالجاری به تعداد ۱۶ هزار و ۱۴ نفر مسافر ورودی و ۱۲ هزار و ۵۸۸ نفر مسافر خارجی از فرودگاه بین المللی بیرجند و گمرک ماهیرود و خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده که تعداد مسافران ورودی به فرودگاه بین المللی بیرجند ۵ هزار و ۵۵۳ نفر و تعداد مسافران خروجی از این فرودگاه ۵ هزار و ۸۳ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته مسافران ورودی ۱۸ درصد و مسافران خروجی ۱۵ درصد افزایش داشته است. به گفته وی، در این مدت تعداد مسافران ورودی به گمرک ماهیرود ۱۰ هزار و ۴۶۱ نفر و مسافران خروجی از این گمرک ۷ هزار و ۵۰۵ نفر بوده که مسافران ورودی ۳۴ درصد و مسافران خروجی ۱۶ درصد افزایش داشته اند.
ترانزیت بیش از ۱۲ هزار تن کالا از گمرک ماهیرود به افغانستان
وی در بحث ترانزیت هم گفت: طی ۸ ماهه امسال تعداد ۴۶۵ دستگاه کامیون به وزن بار ۱۲ هزار و ۳۲۸ تن شامل گاز مایع، مرغ منجمد گوشتی، تخم مرغ، قطعات مرغ منجمد، بنزین، هیدروکربن، کود شیمیایی، دی آمونیوم فسفات، مخزن فلزی و تیرآهن از کشور ایران، افغانستان، ایالات متحده آمریکا، پاکستان، برزیل، ترکمنستان، ترکیه، چین و امارات متحده عربی از طریق گمرک ماهیرود به افغانستان ترانزیت شده است.
مهندس خاشی تصریح کرد: این میزان کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۴۶ درصد و از نظر وزن ۴۰ درصد کاهش داشته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*