سرمقاله/پس لرزه های ورزشی…!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
خبرهای داغ ورزشی این روزها بازار گرمی دارد، گاه در قالب روسری به سرکردن سرمربی مرد تیم دختران تایلندی در ایران و باخت کشتی گیری که در حد قهرمانی و اوج آمادگی جسمی به دستور کوچینگ یا مربی اش آن هم در آخرین لحظات مسابقه باید ببازد!!
وقتی سرمربی مرد تیم ملی بانوان تایلند در رشته کبدی برای حضور در سالن ورزشی گرگان چاره را در روسری سرکردن میداند تا تیم اش را راهنمایی کند، افتضاح بزرگی برای ورزش مان رقم می خورد، متعاقب این اتفاق تحقیرکننده و برملاشدن آن، طبق معمول انواع و اقسام توجیهات مسئولین که گاها خنده دارتر از ترفند سرمربی تایلندی در رسانه ها دیده شد. کاری که توسط این سرمربی انجام شد مفهوم و معانی تلخی داشت که مهمترین اش دهن کجی و وهن قوانینی بود که سالهاست در ورزش ما به شدت حاکمیت دارد، از سوی دیگر او نیز با این که در جامعه ما حضور ندارد اما آموخت که باید برای رسیدن به هدفش ریا کند و آنچه که شرایط از او می طلبد را ارائه کند، لذا روسری بر سر میکشد و بسیار خونسرد در جایگاه سرمربی تیمش بر صندلی جلوس میکند تا شاگردانش را تنها نگذارد!! ترفتد و روش او توانست نقطه ضعفی را که تاکنون نخواستیم قبول کنیم را به ماگوشزد کند.
انگار وحی منزل است تصویب قانون، آیا نمی شود با انعطافی بیشتر و منطقی تر و با نظر علما طرحی نو درانداخت که اینگونه غریبه ای از شرق آسیا به سخره نگیرد باورهای مان را؟!!
ورزشکاری کشتی گیر که ماه ها عرق ریخته و وزن کم کرده و با تمریناتی نفس گیر به آمادگی آرمانی رسیده تا بجنگد و مدالی خوش رنگ صید کند برای کشورش و شادکردن مردمش درست در لحظات پایانی به دستور مربی اش که فریاد میزند باید ببازی انگار جان او را ستاندند در حالی که امتیازش از کشتی گیر روس جلوتر بود!! تمامی آرزوها و زحمات و آمالش برای لحظه ای در زیر بار غلطک سنگین باید ببازی له می شود و او در لحظه ای همه چیز را وا می دهد.
چرا؟ چون اگر می برد باید باحریف صهیونیستی کشتی می گرفت!! رسول خادم نیز به عنوان رئیس فدراسیون کشتی بالاخره صدایش درمی آید که حتی فلسطینیان نمی دانند که ما چرا با اسرائیلی ها مسابقه نمی دهیم! فلسطینیانی که بارها با رژیم صهیونیستی مسابقه داده اند!!
واقعیت این است که شاید باید در برنامه هایمان تجدیدنظر شود تا با سبک و روش دیگری اینگونه حق قهرمانان ما به حساب اسرائیلیان واریز نشود و منجر به کسب مدال برنز برای کشتی گیر صهیونیست نشود!! گاه لازم است تمام حساب و کتاب ها را کنار هم گذاشت و بی تعصب نتایج حاصل از آن را محاسبه کرد و در نهایت با روش هایی نو و بدیع تغییر مسیر داد تا تبدیل به خطی قرمز نشود که نتوان حل و فصل اش کرد. تمام تغییرات به منزله نفی اهداف نیست گاه تصمیمی شجاعانه و عاقلانه می تواند نتایجی غیرقابل باور به بار آورد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*