جشنواره گل نرگس در خوسف برگزار شد ۵ تفاهم نامه برای نرگس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف با بیان اینکه جشنواره استانی گل نرگس در راستای ارتقای جایگاه این محصول در زمینه های اقتصادی و اشتغال زایی برگزار شده است، گفت: خراسان جنوبی رتبه پنجم کشوری با میزان تولید ۱۶ میلیون شاخه گل نرگس را دارد و باعث اشتغال زایی مستقیم برای ۶۴۰ بهره بردار شده است. رضوی روز گذشته در اولین جشنواره گل نرگس پیشنهاد کرد: به دلیل توجه به مقوله تولی، فرآوری و صادرات این محصول لازم است دبیرخانه دائمی گل نرگس در خوسف راه اندازی شود. وی ادامه داد: برای ترویج و معرفی این محصول لازم است که جشنواره ملی آن هم برگزار شود و همچنین به عنوان محصول الگوی مناسب اقتصادی به کشاورزان معرفی و آموزش لازم داده شود. وی خواست برای تشویق سرمایه گذاران در زمینه فرآوری، صادرات و بسته بندی تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شود.
تسهیلات کم بهره برای نرگس کاران
رضوی اضافه کرد: به دلیل آب و هوای نیمه خشک و خشک این منطقه بهتر است برای افزایش بهره وری گل نرگس در راستای کشت گلخانه ای از تولیدکنندگان حمایت شود. به گفته وی باید در راستای برند سازی گل نرگس نیز تلاش شود و همچنین برای حمایت از تولیدکنندگان بیمه ای در نظر گرفته شود و تسهیلات کم بهره هم برای توسعه کشت آن در نظر گرفته شود.
معرفی پتانسیل های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان جنوبی هم با بیان اینکه هدف از برگزاری جشنواره گل نرگس معرفی پتانسیل های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است، عنوان کرد: در زمینه کشاورزی خراسان جنوبی صحبت های زیادی وجود دارد چرا که با وجود خشکسالی این منطقه را مناسب در این بخش نمی دانند. ولی پور مطلق اضافه کرد: با برگزاری چنین جشنواره ای می خواهیم نشان دهیم کل این استان ظرفیت های زیادی در بخش کشاورزی دارد که می تواند توجیه اقتصادی بالایی داشته باشد.
تولید تنها پنبه رنگی به اسم مله در خوسف
فرماندار شهرستان خوسف نیز در این جلسه با بیان اینکه این شهرستان ظرفیت های زیادی دارد، اظهار کرد: در خوسف پنبه رنگی مله تولید می شود که منحصر به فرد است و اگر برای توسعه و تولید آن همکاری شود در این زمینه هم خواهیم درخشید. شفیعی عنوان کرد: به رغم سرمازدگی و کاهش تولید گل نرگس نسبت به سال های گذشته امیدواریم با تبادل تفاهم نامه هایی در این مراسم گوشه ای از مشکلات را حل کنیم.
جشنواره ملی در استان برگزار می شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان‌جنوبی هم در این جشنواره با بیان اینکه تلاش می کنیم که جشنواره ملی هم در استان برگزار شود، اظهار کرد: استان دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی است و باید از این ظرفیت‌ها در جهت بهبود و ارتقای کیفیت زندگی مردم استفاده کرد. بی بی عصمت سرفرازی اضافه کرد: در همین راستا برای ترویج گل نرگس باید سرمایه گذاری انجام شود چرا که با خاصیت های زیادی که دارد، اگر زمینه فرآوری آن فراهم شود می‌تواند به اقتصاد کمک کند و باید به فکر صادرات آن برآییم.
ایران رتبه دوازدهم در تولید گل و گیاه جهان
رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاه زینتی کشور با بیان اینکه ایران از لحاظ تولید گل رتبه دوازدهم جهان را دارد، گفت: به لحاظ صادرات با جایگاه واقعی خود فاصله زیادی داریم. شفیعی با اشاره به اینکه حجم مبادلات گل و گیاه در کشور ۱۵۰ میلیارد دلار است، بیان کرد: گل و گیاه دو جنبه اقتصادی و تولیدی وگردشگری دارد که باید به آن توجه کرد. وی اظهار کرد: عرصه گل و گیاه تنوع بسیاری داشته و این امر عرصه فعالیت ها را گسترده تر می کند. به گفته وی برگزاری این چنین جشنواره هایی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در رشد و ارتقای منطقه بسیار تاثیرگذار است چرا که گل و گیاه جنبه های مختلفی از جمله اقتصادی، تولیدی و گردشگری دارد.
سهم استان از صادرات گل فقط ۲ درصد
عضو هیئت علمی پژوهشکده گل و گیاهان دارویی نیز در این جشنواره با بیان اینکه سهم صادرات گل کشور تنها ۲ درصد است، عنوان کرد: در ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار گل و گیاه در فضای باز تولید می شود و ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار نیز تولیدات گلخانه ای داریم. عظیمی افزود: ۹۸ درصد گل های تولیدی در بازار داخلی مصرف و تنها دو درصد به خارج کشور صادر می شود. به گفته وی برای صادرات موانعی از جمله نبود مزارع وسیع، نداشتن بازار دائمی گل و حراج آن ، حمل و نقل نامناسب و گرانی زمین های کشاورزی وجود دارد که باید اینگونه مشکلات رفع شود چرا که با حل آنان میزان ارزش صادرات از ۳۵ میلیون دلار به یک میلیارد دلار هم می رسد.
امضای ۵ تفاهم نامه در راستای توسعه تولید گل نرگس
در حاشیه جشنواره گل نرگس ۵ تفاهم نامه در راستای توسعه تولید گل نرگس به امضا رسید. این تفاهم نامه ها شامل تفاهم نامه ای بین رئیس پژوهشکده گل و گیاه کشور و جهاد کشاورزی استان در جهت ارتقای وضع گل و گیاه از تولید تا فروش در استان، تفاهم نامه دیپری بین آب منطقه ای استان با جهاد کشاورزی برای تغییر الگوی کشت و شارژ ۲ هزار متر مکعب آب برای هر هکتار اراضی گل نرگس می باشد. همچنین از دیگر تفاهم نامه ها مابین جهاد کشاورزی استان با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اعطای تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی با سود ۴ درصد برای حمایت از کشاورزان این بخش و همچنین بین اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی استان برای آموزش به کشاورزان نرگس کار است. همچنین تفاهم نامه ای ما بین شهرداری خوسف و جهاد کشاورزی این شهرستان به امضا رسید تا به منظور ایجاد انگیزه، توسعه تولید گل نرگس و ایجاد بازار فروش و خرید گل های نرگس تولیدکنندگان، مراکز فروش و غرفه فروش ایجاد کند.
ارسال ۳۶۸ عکس به دبیرخانه جشنواره گل نرگس
دبیر جشنواره عکس گل نرگس استان هم در حاشیه مراسم از ارسال ۳۶۸ عکس به دبیرخانه جشنواره عکس گل نرگس خبر داد و تصریح کرد: در بخش حرفه ای ۴۳ نفر با ۳۰۷ عکس شرکت کرده بودند که ۴۰ اثر به جشنواره راه یافت و همچنین در بخش موبایلی ۵۷ نفر با ۳۶۸ عکس شرکت و ۱۲ اثر آنان مجوز راه یابی به جشنواره را دریافت کردند که از نفرات برتر هر بخش قدردانی شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*