مخاطرات بهداشتی استفاده شیر الاغ در گفت و گو با یک دامپزشک

باتوجه به تبلیغات گسترده در فضای مجازی مبنی بر استفاده از شیر الاغ آن هم به صورت خام جهت تنویر  افکار عمومی وافزایش سطح اطلاعات شهروندان گفت و گویی با دکتر عبدی یکی از دامپزشکان استان انجام شده که در ادامه آن را می خوانید.

دکتر عبدی در این باره به امروز خراسان جنوبی گفت: شیر الاغ و اسب در نظر اکثر مراجع تقلید شیعه مانند گوشت این حیوانات مکروه اعلام شده است، لذا با توجه به کراهت ذاتی این نوع شیر باید احتیاط بیشتری در مصرف آن با توجه به جنبه های مثبت و منفی آن داشت.

وی افزود: با وجود خصوصیات مفید در شیر تک سمی ها مانند شباهت آن به شیر انسان و خصوصیات آنتی بیوتیکی آن، میزان چربی این نوع شیر پایین است و از نظر طب سنتی، مزاج سردی داشته و برای بیماران خاص مضر است

به گفته وی شیرالاغ می تواند منبع بسیاری از بیماری های مشترک بین انسان و تک سمی ها از قبیل هاری، مشمشه، شاربن، کزاز، سالمونلوز، آنسفالیت های آربوویروسی و … باشد که می تواند از طریق شیر الاغ این بیماریها به انسان منتقل شود. بنابر این اطمینان داشتن از سلامت حیوانات و انجام دقیق واکسیناسیون و کنترل های بهداشتی دامپزشکی برای مصرف شیر آنها بسیار مهم و حیاتی می باشد.

دکترعبدی با اشاره به اینکه در برخی کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، فرانسه و اسپانیا که مصرف شیر الاغ بعنوان جایگزین شیر انسان شده است گفت: در این کشور ها فارم های پرورش الاغ شیری مجهز به تکنولوژی های روز دنیا تأسیس شده و صرفاً به شیر تولیدی این فارم ها که تحت نظارت های شدید بهداشتی دامپزشکی فعالیت می کنند اجازه عرضه عمومی داده می شود لذا مصرف بی ضابطه آن پیامدهای جبران ناپذیری دارد.

وی ادامه داد: پاستوریزاسیون شیر تک سمی ها متفاوت بوده و در صورت انجام یک بار پاستوریزاسیون (۳۰ دقیقه با حرارت ۶۵ درجه سانتی گراد) نسبت به شیر گاو و گوسفند دارای عمر نگهداری کمتری بوده و لذا برخی منابع علمی توصیه می کنند شیر الاغ باید حداقل سه بار پاستوریزه شود ،کار بسیار سختی می باشد و فقط در کارخانه های مجهز امکان پذیر است.

این دامپزشک ادامه داد: با این شرایط شیر تک سمی ها که در حال حاضر بصورت غیر بهداشتی و بدون مجوز با مبدأ نامعلوم توسط افراد سودجو به قیمت های نامعقول در برخی شهرها توزیع می شود دارای خطرات زیادی هستند که  از مهمترین خطرات آن می توان عدم اطمینان از سلامت دام های تولید کننده شیر، عدم اطمینان از شرایط نگهداری و حمل و بسته بندی شیر که تعیین کننده وضعیت بار میکروبی و آلودگی های ثانویه شیر می باشد و عدم اطمینان از پاستوریزاسیون با توجه به پروسه سخت آن را برشمرد .

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*