قاچاق کالا در بسته های پستی با خودروی دولتی

روز خراسان جنوبی- حسین زاده
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان گفت: استان خراسان جنوبی براساس برآوردی که از آمار جرائم داشته ایم جزو استان های واقعا امن کشور است و جرایمی از قبیل سرقت مسلحانه، سرقت از بانک، جرایم خشن و قتل های عمد آنچنانی را خوشبختانه در این استان شاهد نیستیم و این بستر امن به واسطه تلاش شبانه روزی همکاران و وجود مردم متدین، قانونمند و با فرهنگ فراهم شده است.
سرقت نه! جابجایی خودرو برای هیجان!….
سرهنگ سید غلامرضا حسینی به مناسبت هفته ناجا در نشست خبری: به تشکیل قرارگاه مبارزه با سرقت در استان با هدف تسریع در کشف سرقت ها اشاره کرد و افزود: در مجموع سرقت ها کاهش ۷ درصدی را در استان داشته ایم و البته عمده سرقت ها نیز مربوط به سرقت خودروست که آنهم جابجایی خودروها برای تخلیه هیجان جوانی است و در حقیقت سرقتی رخ نمی دهد. در کشفیات سرقت خودرو نیز ۶۴ درصد رشد داریم که افزایشی ۹ درصدی داشته است.
وی سهل انگاری شهروندان در حفاظت و نگهداری وسایل نقلیه را در وقوع سرقت ها موثر دانست و اظهار کرد: طی یکسال گذشته ۳ باند سرقت از داخل خودرو متلاشی شد و ۱۱۹ فقره سرقت در این حوزه کشف گردید که البته ۲۹ فقره از این سرقت ها توسط چند کودک ۹ تا ۱۱ساله غیر بومی صورت گرفت که به لحاظ صغر سنی برخورد قضایی با آنها ممکن نبود. به گفته وی طی یکسال اخیر در مجموع ۱۴ باند سرقت منزل، خودرو و اماکن در استان متلاشی و ۵۹ نفر دستگیر شدند. در بحث سرقت احشام نیز ۲ باند متلاشی و ۱۱ فقره سرقت کشف گردید که منجر به پیگیری برای شناسنامه دار کردن دامپرور ی ها و رعایت نکات ایمنی توسط دامداران شد. البته کاهش سرقت در بحث سیم های کابل برق و تلفن را نیز شاهد بوده ایم. وی اضافه کرد: قرارگاه مبارزه با سرقت استان ۹ جلسه برگزار کرده که این جلسات ۹۱ مصوبه داشته و علاوه براین آموزش های درون و برون سازمانی را نیز داشته ایم. همچنین تعامل با استان های همجوار برای مقابله با سارقین فعال در استان های منطقه که به ناکامی و دستگیری این سارقین انجامیده را نیز در دستور کار داشته و داریم. سرهنگ حسینی از افزایش ۷ تا ۹ درصدی کشفیات سرقت خودرو و کاهش ۲۷ درصدی وقوع سرقت موتورسیکلت در استان خبر داد و گفت: سرقت از اماکن دولتی نیز در استان ۳۰ درصد کاهش داشته است.
افزایش ۶۴ درصدی کشف جرایم
وی همچنین به کاهش ۴۶ درصدی جیب بری و کاهش ۱۸ درصدی کیف قاپی اشاره کرد و افزود: در مجموع افزایش ۶۴ درصدی کشفیات جرایم را در استان داشته ایم. به گفته وی طی یکسال گذشته قاچاق احشام ۵۶ درصد کاهش، قاچاق پارچه ۳۳ درصد افزایش، قاچاق لوازم صوتی و تصویری ۲۱۶ درصد افزایش ، قاچاق مواد غذایی ۵۶ درصد کاهش، قاچاق خودرو ۵۷ درصد کاهش و قاچاق مهمات ۷۹ درصد کاهش داشته و در مجموع کالاهای قاچاق مکشوفه در استان طی یکسال گذشته ۴۳ درصد کاهش ریالی داشته که این امر به دلیل فعال شدن قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا در استان ها و ورودی های کشور بوده است. وی افزود: برخی افراد شیاد از استان های همجوار توسط خودروهای دولتی اقدام به حمل کالاهای قاچاق در قالب بسته های پستی می کردند که با همکاری پست استان و هماهنگی مراجع قضایی اقدام به بازدید این بسته ها و کشف و ضبط اقلام قاچاقچیان نمودیم.
افزایش ۸۳ درصدی آمار جعل و کلاهبرداری
رئیس پلیس آگاهی استان با بیان اینکه طی یکسال اخیر در بحث جرایم اقتصادی ۵ درصد افزایش پرونده و افزایش ۱۰۰ درصدی دستگیری مجرمین و متهمین را داشته ایم، گفت: در ۶ ماهه اول امسال ۷۰ هکتار از اراضی ملی و دولتی را بازگرداندیم که ۲۹۸ درصد افزایش داشته است. طی یکسال گذشته نیز ۷۲ فقره پرونده با دستگیری ۱۵۲ متهم در بحث زمین خواری داشته ایم و ۸۱ هکتار اراضی ملی به دولت بازگردانده شده است. سرهنگ حسینی از متلاشی شدن ۷ باند جعل و کلاهبرداری و دستگیری ۹ متهم در این رابطه طی ۶ ماهه اول امسال خبر داد و گفت: ۱۱ فقره جعل اسناد داشته ایم و جعل اسکناس را نیز شاهد بوده ایم و در مجموع ۱۷ درصد کاهش جرایم در مبحث جعل اسناد داریم. البته جعل و کلاهبرداری در مجموع در استان ۸۳ درصد افزایش دارد زیرا مردم ما برخی تماس ها از سوی افراد سودجو و فرصت طلب را جدی نمی گیرند و حتی یک شعبه بانک ۱۶۰ میلیون تومان سرمایه اش را در تماس افراد سودجو از دست داده است. البته در بحث شرکت های هرمی با توجه به فعالیت همان یک شرکت سال قبل، تغییری نداشته ایم.
افزایش ۳۸ درصدی اقدام به خودکشی
وی همچنین گفت: طی یکسال اخیر از (۱/۷/۹۵ تا ۱/۷/۹۶) ۶ فقره و از ابتدای سال تاکنون ۴ فقره قتل عمد در استان رخ داده است. اقدام به خودکشی نیز در یکسال اخیر ۳۸ درصد و خودکشی ۲ درصد افزایش داشته که رقم تکان دهنده ای است و جا دارد کارشناسان و صاحب نظران و دانشگاهیان این موضوع را تحلیل کنند. در این مدت حریق عمدی ۵۰ درصد کاهش داشته است. از مجموع فقدانی ها نیز ۹۱ درصد کشف و به آغوش خانواده های خود بازگشته اند که در این خصوص هم از شهروندان می خواهیم که موارد فقدانی به خصوص در افراد مونث و خانم ها را به ما اعلام کنند تا سریعتر پیگیر وضعیت آنها شویم.
هشدارهای رئیس پلیس آگاهی استان
وی از موسسات مالی و اعتباری بانک ها هم درخواست کرد: دسته چک را در اختیار هر فردی قرار ندهند و در قبال تحویل دسته چک حتما از متقاضی کارت شناسایی معتبر مطالبه کنند. شهروندان نیز به هیچ وجه دسته چک و یا برگه چک سفید امضا و کارت های عابر بانک خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و بر روی کارت های عابر بانک رمز آن را ننویسند. برای انجام معاملات حتما با افراد خبره مشورت کنند. ضمن اینکه پلیس نیز مشاوره رایگان به متقاضیان می دهد. در معاملات از اصل بودن چک وجه رایج یا ارز تحویلی مطمئن شوند و در معامله با افراد ناشناس چک ندهند و چک نگیرند و حتما در معاملات ملک و خودرو هنگام تنظیم قولنامه یک برگه دال بر زمان عمل به تعهد از بنگاهدار دریافت کنند. از پذیرش و عمل به هر پیامک خودداری کنند و تطمیع نشوند. از خرید اسباب منزل با قیمت نا متعارف و بسیار نازل از افراد ناشناس خودداری کنند. اگر قرار است فردی برنده یک مسابقه یا قرعه کشی شود باید از کانال خودش نسبت به تحویل گرفتن آن اقدام نماید. فریب منوهای انگلیسی یا فارسی را نخورند. چرا باید هر آنچه را که فرد تماس گیرنده ادعا می کند و دیکته می نماید در پای دستگاه عابر بانک اجرا کنید؟ سرهنگ حسینی همچنین توصیه کرد: وجه نقد و اشیا قیمتی در منازل نگهداری نکنید و از صندوق امانات بانک برای این منظور استفاده نمایید. چرا باید ۴۰۰ میلیون تومان پول نقد از بانک مرکزی به سرقت برود ؟ علاوه براین کودکانتان نباید اشیای قیمتی و زیورآلات شان را در معرض دید عموم قرار دهند زیرا ممکن است این سهل انگاری حتی به قیمت جانشان تمام شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*