نائب رئیس انجمن انبوه سازان خراسان جنوبی : هیچ اهتمامی برای حل مشکلات انبوه سازان استان وجود ندارد نرخ ۲۵ درصدی سود بانکی و خروج سرمایه از بازار مسکن

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir
از سال ۹۱ تاکنون شاهد رکود بخش مسکن و ساختمان در سراسر کشور بوده ایم  و این در حالی است که این بخش به اذعان بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی می تواند  یکی از اصلی‌ترین موتورهای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار باشد . چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۹۶ نیز هم چنان بعنوان یک دغدغه به شمار می رود بویژه برای فعالان در این حوزه چرا که دوران رکود و سردی فضای کسب و کار آنها را به ستوه آورده ولی انتظار دارند با روی کار آمدن دولت جدید رویکرد جدیدی در این حوزه دردستور کار دولتمردان قرار گیرد.
نائب رئیس انجمن انبوه سازان و رئیس انجمن شرکت های ساختمانی ،تاسیساتی و راه سازی خراسان جنوبی معتقد است که خروج بازار مسکن از این رکود ۵ ساله به عوامل زیادی بستگی دارد. او می گوید عده ای بر این باورند که بعد از یک دوره طولانی رکود در این بازار به دوران رونق نزدیک خواهیم شد. مهندس محمد خوشنام درگفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه اگر رونقی هم در این بازار اتفاق بیفتد خیلی هم مطلوب جامعه انبوه سازان نخواهد بود ،ادامه داد : دولت یازدهم بعد از اتمام طرح مسکن مهر پیشنهاد روشن و کارآمدی را در حوزه مسکن نداشته و طرح جایگزینی برای آن ارائه نکرده است که امید می رود با روی کارآمدن دولت جدید با توجه به اهتمام دولت برای ایجاد اشتغال شاهد خروج بازار مسکن از رکود باشیم.
سیاست های اعطای تسهیلات برای مسکن مطلوب نیست
وی اظهار امیدواری کرد با تغییر رویکرد دولت در این بخش شاهد روزنه امیدی برای ایجاد اشتغال پایدار باشیم وی در ادامه افزود: سیاست های فعلی بانک ها در اعطای تسهیلات بویژه در بانک مسکن مطلوب انبوه سازان نیست و الان بانک مسکن تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد با دوره بازپرداخت ۵ تا ۸ ساله پرداخت می کند آن هم با اقساط پلکانی که اصلا در بازار فعلی جوابگو نیست.
کمتر خریداری می تواند ۲ میلیون قسط در ماه بپردازد
وی با اشاره به اینکه کمتر خریداری می تواند اقساط ۲ میلیون تومانی در ماه را پرداخت کند، گفت: مبلغ تسهیلات افزایش داشته اما دوره بازپرداخت تغییری نکرده بنابراین این گونه حمایت ها تاثیری در بازار مسکن نخواهد داشت. وی با تاکید بر اینکه باید سیاست های تشویقی برای رونق بخش مسکن در دستور کار بانک ها بویژه بانک مسکن قرار گیرد ، افزود: بدون این سیاست ها نمی توان انتظار داشت بازار مسکن رونق پیدا کند. نائب رئیس انجمن انبوه سازان خراسان جنوبی با بیان اینکه انبوه سازان باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرند، اذعان داشت:  فعالیت این قشر از جامعه  اشتغال پایداری ایجاد می کند که با سیاست های فعلی و اعطای تسهیلات با دوره بازپرداخت پایین شاهدرکود سرمایه و عدم فروش واحدها هستیم که خود بیکاری کارگران را در پی دارد.
ایجاد اشتغال پایدار با حمایت از بخش مسکن و ساختمان
خوشنام با انتقاد از ادغام دو مجموعه وزارت راه و مسکن و با بیان اینکه این ادغام از ابتدا اشتباه بوده ، گفت: جداسازی این دو مجموعه می تواند باعث تمرکز دولت بر بخش مسکن شود و از طرف دیگر انتخاب وزیری که دیدگاه خاصی به این حوزه داشته باشد و بر ایجاد اشتغال پایدار در این بخش تاکید داشته باشد  نیز بسیار موثر است .
وی افزود: در حال حاضر ما شاهد ورود فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های تخصصی مانند عمران ،ساختمان وهم چنین کارگران بیکار به بازار کار هستیم که تعدادشان قابل توجه است و باید برای اشتغالشان کاری کرد.
هیچ اهتمامی در استان
برای حل مشکلات انبوه سازان وجود ندارد
وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات حوزه مسکن بویژه مشکلات انبوه سازان که در ایجاد اشتغال نقش قابل توجهی ایجاد می کنند با همکاری و تعامل مسئولان در استان قابل رفع شدن است ، ادامه داد: مجموعه های اثرگذاری مانند شهرداری ، اداره راه ، دارایی و… می توانند با تجمیع مدیریتی حداقل برای انبوه سازان فضایی مناسب کسب و کار را فراهم کنند.
مالیات و بیمه مشکلات عمده انبوه سازان
وی با انتقاد از طولانی شدن بروکراسی اداری درمجموعه هایی مانند شهرداری اذعان داشت: برای صدور پروانه و یا گرفتن پایان کار از شهرداری سه تا ۴ ماه زمان نیاز است که این فرصت برای یک انبوه ساز بسیار کلیدی است. خوشنام ادامه داد: در کمیسیون ماده ۵ که چند هفته پیش با حضور استاندار برگزار شد مشکلات این حوزه را مطرح کردیم که در این جلسه استاندار قول برگزاری جلسه ای با حضور  انبوه سازان داد ولی تاکنون پیگیری های ما برای برگزاری این جلسه به نتیجه نرسیده است. وی با انتقاد از عدم اهتمام مسئولان استانی برای حل مشکلات انبوه سازان و با بیان اینکه به جرات می توانم بگویم هیچ اهتمامی برای حل این مشکلات توسط هیچ مسئول استانی وجود ندارد ، گفت: دستگاه های اجرایی مرتبط با حوزه کاری ما بیشتر بدنبال چرخاندن چرخ دستگاه خودشان هستند تا رفع مشکلات ما. وی با اشاره به اینکه با وجود مشکلات بیمه ای، مالیاتی و … انبوه سازان امیدی به آینده ندارند، افزود: سرمایه گذاران این حوزه ترجیح می دهند پولشان را از این بخش خارج کنند و یا اینکه در سایر شهرها سرمایه گذاری کنند.
رشد بیش از ۳۰ درصدی اجاره بها در استان
نائب رئیس انجمن انبوه سازان خراسان جنوبی به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی اجاره بها در استان در سال جاری اشاره کرد و اذعان داشت: الان تعداد متقاضیان برای اجاره مسکن زیاد است و از طرف دیگرواحدهای مناسبی که مورد تقاضای مشتریان است کم می باشد که خود بر افزایش نرخ اجاره بها تاثیر گذار است.
رشد ۳۰ درصدی نرخ آهن آلات و تاثیر آن بر بازار مسکن
مهندس خوشنام به افزایش ۳۰ درصدی قیمت آهن آلات در ماه گذشته و تاثیر آن بر قیمت مسکن اشاره کرد و گفت: مجلس در یک مصوبه جدید مالیات بر ساخت و ساز را مصوب کرده که باید فعالان این بخش ۲۵ درصد درآمد خود در حوزه ساخت و ساز را در قالب مالیات بپردازند که این مصوبه باعث رشد ۴۰ برابری مالیات نسبت به گذشته می شود و در نتیجه شاهد افزایش قیمت مسکن هم خواهیم بود.
نرخ ۲۵ درصدی سود بانکی و خروج سرمایه از بازار مسکن
وی با بیان اینکه اعتراضات زیادی در برابر این مصوبه صورت گرفته ، افزود: پایین آمدن نرخ سود بانکی نیز در رونق بازار مسکن بسیار تاثیر گذار است چرا که مردم بجای بلوکه کردن پولشان در بانک و گرفتن سود ۲۵ درصد آن را در بازار مسکن در صورت رونق سرمایه گذاری می کنند که خود اشتغال پایدار را بدنبال دارد. وی تاکید کرد : با این وجود به نظر می رسد بانک ها براحتی بانک مرکزی را دور می زنند و به رغم مصوبه سود ۱۵ درصد به سپرده ها ۲۵ درصد سود می دهند و دولتمردان نیز به این موضوع ورود پیدا نمی کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*