خشک شدن ۶۰۰ درخت در پادگان ۰۴ بیرجند طی ۴ سال گذشته

دویست و بیست و ششمین جلسه شورای شهر بیرجند روز گذشته بعد از دو هفته تعطیلی با حضور ۹ نفر از اعضای شورا و هم چنین شهردار بیرجند در حالی به بررسی مصوبات کمیسیون عمران و فرهنگی و اجتماعی پرداخت که حاشیه آن پررنگ تر از متن بود .
موضوع ازاین قرار است که یکی از شهروندان بیرجندی که در رشته عکاسی فعالیت دارد بنا به درخواست شورائیان از مشکلات شهری عکس ومستند تهیه می کند و در جلسات مختلف آنها را در اختیار اعضای شورا قرار می دهد . مرادی روزگذشته نیزدر حالیکه تعدادی عکس در دست داشت با حضور در جلسه بعد از اینکه مصوبات کمیسیون عمران قرائت و تصمیم گیری شد با نشان دادن تعدادی عکس از وضعیت درختان پادگان ۰۴ بیرجند قبل و بعد از خشک شدن عنوان کرد: شهرداری در این زمینه کوتاهی کرده است. وی علاوه بر این صورت جلسه ای را نیز به شورا ارائه داد مبنی بر اینکه در سال ۹۱ این اراضی به شهرداری تحویل داده شده است.در ادامه نائب رئیس شورای شهر بیرجند ازادامه بحث در این زمینه به این دلیل که موضوع خارج ازدستور کار جلسه است و باید از قبل برای صحبت کردن در شورا هماهنگی لازم صورت گیرد، ممانعت کرد و طرح مساله را به جلسات بعدی موکول کرد.
شهردار : من هم برای فضای سبز بیرجند حرف دارم
شهردار بیرجند بعد از طرح این مساله در جلسه آن هم با حضور خبرنگاران با اعتراض به اینکه نباید اینگونه مسائل بدون هماهنگی در شورا مطرح شود ، گفت: طرح این مساله بدون حضور مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز و یکطرفه مطرح کردن آن اخلاقی نیست و نیاز است که پاسخ مناسبی نیز داده شود .
دکتر مدیح در حالیکه ازطرح این موضوع در شورا به این شکل بشدت عصبانی شده بود با بیان اینکه اطلاعات اینگونه ناقص منعکس می شود و ما متهم می شویم ، افزود: من هم درمورد فضای سبز شهر ازجمله درختان پادگان حرف دارم واینگونه نیست که شهرداری اقدامی انجام نداده باشد و ما تاکنون نامه نگاری و برخوردهای زیادی را داشته ایم .
در ادامه با توجه به تماس شهردار با مدیر عامل سازمان پارک های شهرداری و حضورش در شورا برای ارائه توضیحات بیشتر، نائب رئیس شورا با اشاره به وجود نامه های زیادی که در کمیسیون عمران وجود دارد و باید بررسی شود از حضور انصاری به جلسه شورا ممانعت کرد و قرار شد بعد جلسه خبرنگاران مصاحبه داشته باشند .
شهرداری متولی نیست ارتش و راه و شهرسازی مسئولند
مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبزشهرداری در حاشیه این جلسه باتاکید بر اینکه دراراضی پادگان فقط یک قطعه به شهرداری تحویل داده شده ، گفت: در حاشیه بلوار صیاد شیرازی برای احداث باغ موزه دفاع مقدس قطعه ای تحویل شهرداری شده که هیچ درختی در آن وجود ندارد و مابقی این اراضی یا در اختیار پادگان ۰۴ است یا تحویل راه و شهرسازی شده است.
خشک شدن ۶۰۰ درخت در فاصله ۴ سال گذشته
مجتبی انصاری با بیان اینکه از حدود ۴ سال گذشته مکاتبات و پیگیری های زیادی در مورد حفظ درختان این مجموعه انجام داده ام و سختگیری هایی هم مانند اخذ مجوز برای قطع درختان داشته ایم ، ادامه داد: دراین مدت از حدود ۹ هزار درختی که در پادگان موجود بوده ۴۰۰ درخت خشک شده اند که با توجه به وجود آفت و امکان تسری آن به بقیه درختان مجوز قطع آنها در کمیسیون قطع اشجار سازمان را به پادگان داده ایم.
در صورت کوتاهی در رسیدگیبه درختان اقدامات قانونی لازم صورت می گیرد
وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز پادگان درخواست قطع ۲۰۰ درخت دیگر را بعلت خشک شدن از شهرداری دارد؛ اذعان داشت: ما با اخذ مجوز ورود به این مجموعه کارشناسانی را برای بررسی موضوع اعزام کرده ایم تا علت خشک شدن درختان مشخص شود که در صورت کوتاهی در آب دادن و رسیدگی به درختان اقدامات قانونی لازم را انجام خواهیم داد.
وی با اشاره به اینکه اگر همین پیگیری ها هم نبود شاهد وضعیت بدتری می بودیم ، بیان کرد: قبلا پادگان ۶ الی ۷ حلقه چاه در این اراضی داشته که همه بغیر منتقل شده اند و ما هم برای آبیاری مشکل و کمبود داریم .
خشک شدن درختان نیروگاه برق خیابان غفاری و شکایت شهرداری
وی از خبرنگاران خواست برای حفظ درختان شهرداری را کمک کنند و در ادامه درمورد وضعیت درختان نیروگاه برق خیابان غفاری و خشک شدن آنها گفت: در این زمینه نیز شکایت کرده ایم و پرونده آن تشکیل شده که بر اساس حکم قاضی علت عمدی تشخیص داده نشده و قرار شده ازدرختان این اراضی حفاظت شود ولی بدلیل اینکه بار دیگر شاهد این مشکل هستیم پیش نویس شکایت را تهیه کرده ایم که پیگیری خواهد شد. هلال بیرجندی از اعضای شورا نیز در این زمینه گفت: ما جواب خودمان را در مورد خشک شدن درختان پادگان گرفتیم شهرداری که متولی نیست بقیه هم خواهند گفت هنوزبصورت رسمی ملکی به ما تحویل داده نشده پس چه کسی باید رسیدگی کند.
مشکل شرکت تعاونی عام شاهد بیرجند تداخل در پلاک است
در این جلسه مصوبات و نامه های کمیسیون عمران مطرح شد که از جمله آنها طرح مشکل اعضای شرکت تعاونی چند منظوره عام شاهد بیرجند بود که بعلت تداخل پلاک ها این تعاونی نمی تواند وضعیت مالکان را مشخص کند که در این زمینه با توجه به تبرئه شهرداری و اینکه این مشکل از ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته بعلت اختلاف ورثه هم چنان در این تعاونی پابرجاست عنوان شد: با توجه به تداخل پلاک شهرداری نمی تواند اقدم مثمر ثمری انجام دهد و باید درثبت وضعیت تعیین تکلیف شودو در عین حال مقرر شد مشاور ثبتی شورا و شهرداری جوانب کار را بررسی و به شورا اعلام کند.
تمایل تعدادی از مالکان خیابان های طالقانی ومدرس برای تعریض
قرائت نامه جمعی از اهالی خیابان طالقانی و اول مدرس مبنی بر تعریض این خیابان ها و اعلام آمادگی تعدادی از مالکان برای همکاری با شهرداری ازدیگر مباحث مطرح شده در شورا بود که مقرر شد موضوع برای پیگیری به شهرداری محول شود .
طاهری از اعضای شورا در این زمینه گفت: باتوجه به اعلام آمادگی تعدادی از مالکان بهتر است شهرداری اطلاع رسانی کند تا افرادی که تمایل دارند برای مذاکره به شهرداری مراجعه کنند.
عدم همکاری شرکت برق در جابجایی تیربرق ها
ازدیگر نامه های مطرح شده کمیسیون عمران در این جلسه ، نامه شرکت توزیع برق در مورد خطرساز بودن رها سازی تیربرق ها در خیابان ها بعد از اجرای طرح های شهرداری بود و درخواست این مجموعه مبنی بر اطلاع رسانی قبل از اجرای هر گونه طرح که نیک عضو شورا در این زمینه گفت: ما مصوبات شورای ترافیک را اجرا می کنیم شورایی که این ادارات نیز عضو آن هستند و ازموضوع مطلع می باشند.
حسنی صفت نیز با انتقاد ازاینکه هراداره ای باید به وظایف ذاتی خود عمل کند و شرکت برق نیز باید جابجایی تیر برق ها را بعد از اجرای طرح های شورای ترافیک انجام دهد، افزود: شرکت برق به عناوین مختلف از مردم در قبوض پول می گیرد بنابراین باید خدمات هم ارائه دهد. طاهری دیگر عضو شورا درادامه پرداخت هزینه جابجایی تیربرق را براساس قانون وظیفه شهرداری عنوان کرد و گفت: این قانون در مجلس باید تغییر کند یا اینکه شهرداری باارسال نامه به دادستان ، دستور قضایی مبنی برموظف کردن شرکت برق به جابجایی تیر برق و اعلام بدهکاری شهرداری بگیرد. سلیم نیز ازعدم همکاری شرکت برق در این زمینه انتقاد کرد.
بسته بودن در پارکینگ بانک ها به روی مردم
در این جلسه هم چنین از عدم تامین پارکینگ توسط اداره اقتصاد و دارایی انتقاد و عنوان شد با وجود اینکه این سازمان ملکی را برای تامین پارکینگ تملک کرده اما از ورود خودروهای مراجعین جلوگیری می کند که اعضای شورا تاکید کردند همکاری شهرداری با این مجموعه فقط در صورت تامین پارکینگ میسر خواهد بود. نیک از اعضای شورای شهر در ادامه بحث تامین پارکینگ، ازبسته بودن در پارکینگ بانک ها به روی مراجعین انتقاد کرد. دکتر بهترین نیز درادامه افزود: ما با پارکینگ فروشی ازهمان ابتدا مخالف بوده ایم.
نامگذاری واحدهای مسکونی ارتش به نام شهرک امام علی (ع)
در ادامه این جلسه مصوبات کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا نیز مطرح شد که موافقت با نامگذاری واحدهای ارتش به نام شهرک امام علی (ع)، نامگذاری سه کوچه به نام سه شهید و …..ازجمله این مصوبات بودند.
در حاشیه:
جلسه این هفته شورا بدون حضور رئیس شورای شهر و به مدیریت نائب رئیس شورا برگزار شد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*