جاذبه ای ملی برای پروژه ای استانی

از ابتدای شکل گیری خراسان جنوبی یکی از موضوع های زیر بنایی که مد نظر مسئولان قرار گرفته بهره مندی این استان از حمل و نقل ریلی است به طوری که در اولین سند ملی توسعه استان هم که یک سال بعد از تاسیس خراسان جنوبی به تصویب هیئت وزیران رسید ،یکی از عمده ترین تنگناها و محدودیت های  این استان، نبود شبکه های زیربنایی شامل حمل و نقل و توزیع انرژی اعلام شده است.اما این محدودیت در کنار قابلیت هایی مانند استقرار استان در مسیر بزرگراه آسیایی و امکان استفاده از سرمایه گذاری بین المللی در توسعه شبکه حمل و نقل منطقه مطرح شده است.
اکنون مسئولان در رده های مختلف تلاش می کنند تا از هر راه ممکن این پروژه را شروع کنند.
چینی ها در اجرای پروژه های راه آهن سابقه خوبی ندارند
نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن استان از سوی وزارت راه و شهرسازی وعده داده شده اما زمان دقیق آن را مشخص نکرده، گفت: با توجه به هزینه بالای اجرای چنین پروژه هایی متکی شدن به بودجه سالیانه غیر ممکن است و لذا بحث فاینانس برای اجرایی شدن این پروژه مطرح است و البته چینی ها اعلام آمادگی کرده اند اما سوابق نشان می دهد که چینی ها در اجرای پروژه های راه آهن در کشور سابقه خوبی نداشته اند.
ایجاد کنسرسیوم برای اجرای پروژه راه آهن
حجت الاسلام عبادی افزود: اخیرا بحث دیگری مطرح شده و قرار است صندوق توسعه ملی تسهیلاتی را برای اجرای این پروژه تخصیص دهد که این موضوع جاذبه زیادی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی ایجاد می کند و لذا مسئولان در وزارتخانه پیگیر هستند تا کنسرسیومی متشکل از شرکت های داخلی ایجاد کنند و آنها از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی پروژه راه آهن شرق را عملیاتی نمایند. البته چنانچه سرمایه گذاران خارجی نیز به موضوع ورود کنند احتمال واگذاری پروژه به آنها نیز وجود دارد.
وجود فرودگاه بین المللی بیرجند گامی به سوی توسعه اقتصادی
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: با پیگیری هایی که از سوی مسئولین استانی خصوصاً استاندار خراسان جنوبی صورت گرفته امید است در آینده ای نزدیک شاهد اجرای عملیات اجرایی پروژه مهم و زیربنایی راه آهن استان باشیم. محمد فرهادی، به موقعیت خاص منطقه ای و ژئوپلتیک خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: خراسان جنوبی در منطقه ای است که از گذشته های دور بخشی از جاده ابریشم بوده و نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور بر عهده داشته است. وی خراسان جنوبی را راه ارتباطی کریدور شمال به جنوب و نیز مسیر ارتباطی شرق به غرب دانست و تصریح کرد: وجود فرودگاه بین المللی بیرجند از جمله پتانسیل های زیربنایی است تا بتوان در زمینه توسعه اقتصادی گام های مناسبی برداشت. وی یکی از مهمترین راه های استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی استان را وجود ریل و اتصال استان به خطوط ریلی سراسری ذکر کرد و ادامه داد: از ابتدای تاسیس استان موضوع اتصال استان به خط ریلی راه آهن سراسری همواره به عنوان یک مطالبه مهم مردمی دغدغه مسئولین استانی بوده و پیگیری های مناسبی نیز تاکنون در این زمینه صورت گرفته است. فرهادی عدم وجود ریل در استان را ازمهمترین موانع سرمایه گذاری دانست و تصریح کرد: در کنار این امر وجود محصولات استراتژیک کشاورزی و نیز فرآوری این محصولات و رسیدن به بازارهای هدف فروش محصولات کشاورزی نیز مستلزم وجود زیرساخت های موجود در حوزه حمل و نقل ریلی است.
توسعه حمل و نقل ریلی از سیاست های دولت
وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی یکی از مهمترین سیاست های کاری دولت تدبیر و امید است ، افزود: از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم نیز اقدامات و پیگیری های بسیار مناسبی در این زمینه صورت گرفته به گونه ای که اعتبارات پروژه راه آهن استان در سال ۹۴ با پیگیری هایی که صورت گرفت پایدار شد و ردیف اعتباری مستقلی نیز به خود اختصاص داد. وی ادامه داد: در سال ۹۳ برابر پیگیری هایی که صورت گرفت مبلغ ۲۰ میلیارد ریال در خصوص انجام مطالعات اجرای راه آهن بیرجند – زاهدان و در نهایت اتصال به راه آهن سراسری بافق – مشهد اختصاص و تامین اعتبار شد که انجام مطالعات این طرح نیز در اولویت کاری شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای راه آهن سراسری کشور قرار گرفت. سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی، خاطر نشان ساخت: مطالعات این پروژه از دو محور شامل ۲۲ کیلومتر از سمت بیرجند و نیز ۵۱ کیلومتر شامل محور کال شور – گناباد انجام شده و قطعه ۵۱ کیلومتر نیز آماده برگزاری مناقصه است. فرهادی، با بیان اینکه این پروژه در سال ۹۵ نیز دارای ۸۸ میلیارد ریال اعتبار بود افزود: با پیگیری های مجدانه ای که از سوی استاندار صورت گرفت کسری اعتبار این پروژه در سال های ۹۳ و ۹۴ تامین شد.
اتصال استان به راه آهن سراسری
وی ادامه داد: با اجرای ۲۷۰ کیلومتر خط ریلی راه آهن بیرجند – کالشور استان خراسان جنوبی به شبکه ریلی راه آهن سراسری متصل خواهد شد. وی یادآورشد: یکی از مواردی که در سفر ابتدای سال دکتر روحانی به استان مطرح شد استفاده از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی در صورت اجرای این پروژه بود که با اجرایی شدن آن این امر نیز شکل اجرایی و عملیاتی به خود خواهد گرفت.
برآورد ۴۱۰ میلیارد ریال برای اجرای ۲۲ کیلومتر محور بیرجند
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی، با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز از سوی مشاور برای اجرای طرح در فاز ۵۱ کیلومتر محور ارتباطی کالشور – گناباد ۵۴۶ میلیارد ریال برآورد شده است افزود: برآورد اعتبار مورد نیاز برای اجرای محور بیرجند به طول ۲۲ کیلومتر نیز ۴۱۰ میلیارد ریال اعتبار بوده است.
آغاز عملیات اجرایی ریل گذاری
برای اتصال به استان در سال جاری قطعی است
مدیر ساخت و توسعه راهها و مدیر پروژه ای ساخت و توسعه و امور زیربنایی حمل و نقل استان نیز گفت: آغاز عملیات اجرایی ریل گذاری برای اتصال به استان در سال جاری قطعی است اما اینکه عملیات اجرایی حتما از داخل استان آغاز شود، مشخص نشده است. مهندس رضا رجبی در گفتگو با خبرنگار ما افزود: برای قطعه بیرجند –  کال شور مناقصه برگزار شده و برای انتخاب پیمانکار رفته است. بحث استعلامات نیز حدود ۴۵ روز به طولانی می انجامد و پس از آن با قطعی شدن انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی می گردد. وی در خصوص بحث تأمین اعتبارات آغاز عملیات اجرایی ریل گذاری نیز گفت: یک شرکت چینی در این زمینه اعلام آمدگی کرده بود و استان هم موافق است و موضوع باید برای قطعی شدن در وزارتخانه پیگیری شود. حالا باید انتظار کشید که دولت دوازدهم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی چه پیگیری‌هایی انجام خواهند داد تا این پروژه عملیاتی شود و هر چه زودتر صدای سوت قطار در این منطقه به صدا درآید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*