دشت سرایان فوق بحرانی

رئیس اداره امور آب سرایان گفت: یکی از راهکارهای اساسی صرفه جویی درمصرف آب، خصوصا دربخش کشاورزی که باعث جلوگیری ازفرونشست زمین می شود کاهش برداشت از منابع آب های زیرزمینی است.
سید هاشم حجتی افزود :خشکسالی های پی درپی در شهرستان سرایان ، دشت بزرگ این شهرستان را به یک دشت فوق بحرانی به جهت کاهش منابع آبهای زیرزمینی تبدیل کرده است وما هرروزشاهد فرونشست های زمین در این دشت می باشیم. وی افزود:پدیده فرونشست زمین دردشت بحرانی سرایان وترکهای ناشی ازآن در مناطق مختلف ازچندین سال قبل شروع شده است وبراین اساس طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی برای مقابله بااین پدیده هرساله درشهرستان اجرا می شود.
وی ادامه داد : ازآنجا که دشت سرایان یکی از دشت های ممنوعه وبحرانی کشورمی باشد باید مقدارآب برداشتی ازآن به کمترین میزان برسد.
حجتی گفت: در فرونشست زمین آب در لایه های زیرین زمین جمع می شود و در واقع فضای بین ذرات خاک را پر می کند ، وقتی آب برداشت شود بین ذرات تخلیه و زمین نشست می کند.
وی خاطرنشان کرد : با اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب دشت سرایان ، کسری مخزن آب به ۵/۱۵میلیون مترمکعب نسبت به سال کاهش داشته است. وی با بیان اینکه در دشت ۱۱۹ حلقه چاه آب در بخش های کشاورزی وجود دارد، اظهارداشت: برای مدیریت مصرف آب تاکنون برای تمام چاههای شهرستان کنتور هوشمند نصب شده است و در بازدیدهای مکررامسال گزارشی از حفرچاه غیرمجاز درشهرستان نداشته ایم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*