جولان دلالان در پایانه بار

اگر نگاهی به حوزه حمل‌و‌نقل باربری داشته باشیم متوجه می‌شویم که به‌رغم آنکه دولت حمایت زیادی از این بخش کرده اما مشکلات فعالان آن از راننده گرفته تا کامیون‌دارهای مستقل همچون گذشته به قوت خود باقی است. در پی درج گزارشی با عنوان چرخ معیشت کامیون داران در بیرجند نمی چرخد تعدادی از رانندگان طی تماس تلفنی و حضوری در دفتر روزنامه از خبرنگار ما خواسته اند مشکلات این حوزه بصورت ریشه ای پیگیری شود تا بارقه امیدی باشد برای رونق این بخش مهم اقتصادی در استان .
عدم اعلام بار در پایانه به رغم صدور بیش از ۲۰۰ بارنامه در طول روز در شهر بیرجند و انتظار طولانی رانندگان برای نوبت بار ، سوء استفاده از عدم اعلام بار و صدور بارنامه صوری و شیوع زیرمیزی بگیری، چالش جدی در انجمن صنفی رانندگان و عدم رضایت رانندگان از این تشکل، پایین بودن نرخ حمل بار و عدم افزایش بر اساس تورم سالانه، صدور کارت هوشمند صوری و ….. از جمله مهم ترین مشکلات هستند که جمعی از رانندگان آن را مطرح نموده و خواستار پیگیری بوده اند.
صدور روزانه ۲۰۰ بارنامه و انتظار طولانی رانندگان برای نوبت بار
تعدادی از رانندگان قدیمی شهر بیرجند که سالهاست در حوزه حمل و نقل فعالیت دارند در گفت وگوی حضوری با خبرنگار ما اینگونه عنوان کردند که روزانه بیش از ۲۰۰ بارنامه در شهر بیرجند از کاشی و سرامیک گرفته تا هبلکس، لوله ، سنگ ، دان و علوفه ، بار تجاری، لاستیک و … صادر می شود که تنها یک شرکت باربری این بارها را در پایانه اعلام می کند و بقیه شرکت ها از این اقدام جلوگیری می کنند.
سوء استفاده افراد سود جو و فروش نوبت بار با مبالغ پایین
یکی از این رانندگان که سابقه ۲۷ ساله در حوزه حمل کالا در استان دارد با تاکید بر اینکه اگر این وضعیت اصلاح شود و تمامی بارنامه ها در پایانه اعلام شود دیگر راننده ای در انتظار گرفتن بار نخواهد ماند، گفت: متاسفانه نظارت درستی در اعلام بار وجود ندارد و تعدادی از شرکت ها و افراد سودجو با دریافت مبلغی بعنوان حق حساب اقدام به فروش نوبت بار با مبالغ متفاوت و گاها پایین تر از حد معمول می‌کنند که سبب می‌شود عده زیادی در صف دریافت بار روزها و هفته‌ها بمانند.
رانندگان از انجمن صنفی رانندگان بیرجند رضایت ندارند
وی با بیان اینکه انجمن صنفی رانندگان بیرجند به رغم اینکه حق عضویت سالانه از اعضا دریافت می کند، هیچ گونه حمایتی از رانندگان نداشته ، افزود: متاسفانه از این انجمن گلایه مندی های زیادی وجود دارد و اگر با بسیاری از رانندگان در شهر بیرجند مصاحبه داشته باشید متوجه می شوید که از روند فعالیتی انجمن رضایت ندارند و خواستار تغییر و تحول در مدیریت مجموعه هستند.
سوء استفاده از برون سپاری فعالیت ها به بخش خصوصی
یکی دیگر از رانندگان بیرجندی در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه رانندگان نه از سوی سازمان حمل و نقل حمایت می شوند نه از سوی انجمن صنفی، گفت: از یک طرف وقتی به سازمان حمل و نقل برای انعکاس مشکلات مراجعه می کنیم به ما گفته می شود بر اساس اصل ۴۴ ارائه خدمات به بخش خصوصی واگذار شده و از طرف دیگر شاهد سوء استفاده بخش خصوصی و عدم اعلام بار در پایانه ها هستیم .
انجمن صنفی رانندگان دچار چالش
وی با اشاره به اینکه سازمان حمل و نقل باید پشتوانه رانندگان باشد، افزود: متاسفانه انجمن رانندگان هر طور که می خواهد عمل می کند و رزومه مالی روشنی ندارد و ما بعنوان اعضای انجمن نمی دانیم در طول این سالها چه شرایط مالی در انجمن وجود دارد و چه خدماتی از این قبل به ما ارائه شده است.
وی از طرف رانندگان خواستار شفاف سازی صورت های مالی انجمن شد و ادامه داد: انتظار داریم سازمان حمایت بیشتری از رانندگان داشته باشد .
هم چنین در این گفت وگو رانندگان اینگونه عنوان کردند که رئیس انجمن رانندگان بیرجند از اسفندماه سال گذشته تاریخ فعالیتش به اتمام رسیده و باید ظرف ۶ ماه با برگزاری انتخابات هیات مدیره جدید را معرفی کند که تاکنون بخاطر عدم استقبال رانندگان و پاره ای دیگر از مشکلات این جلسات برگزار نشده است چرا که آنها خواستار تغییر در شرایط مدیریتی انجمن هستند.
پایین بودن نرخ‌های حمل بار و عدم وجود قانونی شفاف برای تعیین کرایه حمل
یکی دیگر از رانندگان بیرجندی نیز از پایین بودن نرخ‌های حمل بار و عدم وجود قانونی شفاف برای تعیین کرایه حمل انتقاد کرد و گفت: متاسفانه به رغم افزایش تورم سالانه بجای افزایش نرخ کرایه بار شاهد کاهش نرخ ها هستیم که باید در این زمینه نیز چاره اندیشی شود .
او نیز با انتقاد از شرایطی که در وضعیت اعلام بار در پایانه وجود دارد، افزود: اگر ۲۰۰ بارنامه ای که در طول روز در بیرجند صادر می شود در پایانه اعلام شود هیچ راننده ای بدون بار نمی ماند اما فقط یک شرکت که روزانه ۱۰ بارنامه صادر می کند در سالن اعلام بار می کند و بقیه بارها بگونه ای است که یک راننده بدون اینکه از ماشین خود هم خارج شود بارنامه بدستش داده می شود و در این بین زیرمیزی گرفته می شود و رانندگان متضرر می شوند.
حمل بار با نرخ پایین توسط رانندگان غیر بومی
وی ادامه می دهد : از طرف دیگر با توجه به اینکه استان ما در مسیر ترانزیت قرار دارد و روزانه شاهد تردد تعداد زیادی ماشین حمل بار به مرز ماهیرود یا منطقه ویژه هستیم، از این مساله سوء استفاده می شود و با نرخ خیلی پایین ( چون این ماشین ها در برگشت خالی هستند) بار استان به آنها داده می شود و هیچ گونه نظارتی هم در این زمینه وجود ندارد. وی هم چنین افزود: برخی از کارخانجات در شهرک صنعتی در سالهای گذشته برای خودشان شرکت باربری راه اندازی کرده اند و یا با شرکتی قرارداد بسته اند و آن شرکت بخشی از امتیاز آن کارخانه را خریداری کرده و هر طوری که بخواهد اعلام بار می کند و در این بین نمی دانیم انجمن رانندگان چه نظارتی انجام می دهد.
معیشت رانندگان به خطر افتاده است
یکی دیگر از رانندگان بیرجندی که در سالهای پایانی خدمت خود در این شغل قرار دارد بعد از خواندن گزارش رانندگان در روزنامه امروز خراسان جنوبی با حضور در دفتر روزنامه و ارائه اسناد و مدارکی که دال بر پیگیری های چندین ساله در راستای حل مشکلات رانندگان بوده و به گفته خودش باید مشکلات را ریشه ای بررسی کرد، به خبرنگار ما گفت: قبول دارم که معیشت رانندگان به خطر افتاده و اعلام بار در پایانه توسط تمامی شرکت های حمل و نقل می تواند بخش عمده این مشکلات را مرتفع کند. وی با بیان اینکه ما همیشه راهکار هم ارائه کرده ایم ولی گوش شنوایی وجود ندارد، افزود : باید رانندگان و انجمن مکمل هم باشند و اگر هر کدام دچار حاشیه شوند شاهد بروز مشکلاتی خواهیم بود که در نهایت رانندگان متضرر اصلی آن خواهند بود.
حمل و نقل کالای کشور سنتی است
وی با تاکید بر اینکه بخش حمل و نقل کالای کشور سنتی است و خود مشکلاتی را در پی داشته، افزود: متأسفانه بین نرخ حمل کالا با تورم سالانه هیچ تناسبی وجود ندارد و کسی نیست که از راننده دفاع کند بطور مثال نرخ سال ۹۴ یک خاور برای آبادان ۷۵۰ هزار تومان بوده که الان به ۴۳۰ هزار تومان کاهش یافته است. وی با بیان اینکه باید دید ریشه مشکل کجاست، ادامه داد: انجمن صنفی رانندگان باید صاحب بار را بر سر قیمت ها متقاعد کند و از حق او دفاع کند نه اینکه با هر قیمتی با صاحب بار تفاهم کنند. وی با اشاره به مشکلاتی که برای رانندگان بر سر دریافت مابه التفاوت نرخ بار در سالهای ۹۳ و ۹۴ بوجود آمده، اذعان داشت: من به رانندگان حق می دهم چون تمام زندگیشان یک ماشین باری است و متأسفانه سازمان حمل و نقل هم فقط به مشکلات گوش می کند و اقدامی انجام نمی دهد. وی با بیان اینکه سالن اعلام بار زنده و پویا نیست ، گفت: در برخی از استان های کشور بارها در پایانه ها اعلام می شود که تعدادشان معدود است و اگر توانسته اند به موفقیت برسند بخاطر وجود انجمن های قوی بوده است.
صدور کارت های هوشمند صوری
وی با انتقاد از صدور کارت های هوشمند صوری در انجمن برای کسانیکه اصلا راننده نیستند، افزود: ۵۰ درصد حق بیمه رانندگان را دولت پرداخت می کند که از این موضوع سوء استفاده شده و برای کسانی کارت صادر شده که مشاغل دیگری دارند. این راننده به صدور بارنامه صوری در پایانه اشاره می کند و می گوید: سازمان حمل و نقل باید هر سال در خصوص کارت های هوشمند راستی آزمایی داشته باشد. او از عدم شفافیت مالی انجمن صنفی رانندگان بیرجند انتقاد می کند و می افزاید: رانندگان از فعالیت انجمن رضایت ندارند و خواستار تغییر مدیریت مجموعه هستند.
شرکت های حمل و نقل از اعلام بار در پایانه طفره می روند
در ادامه بار دیگر به سراغ رئیس انجمن صنفی رانندگان بیرجند رفته ایم و نظرش را در مورد انتقادهای مطرح شده از سوی رانندگان جویا شده ایم.
ایزد پناهی به خبرنگار ما گفت: ما برای تمامی شرکت های حمل و نقل برای اینکه در پایانه اعلام بار کنند نامه فرستاده ایم ولی برخی از آنها از انجام کار طفره می روند خصوصا شرکت هایی که خارج از پایانه و خصوصی هستند و متاسفانه در سالهای گذشته در این زمینه به نتیجه نرسیده ایم که خود نارضایتی رانندگان را در پی داشته است.
سازمان حمل و نقل بدون مهر پایانه بارنامه صادر نکند
وی با اشاره به راهکاری برای حل مشکل افزود: این شرکت ها باید از سازمان بارنامه دریافت کنند، اگر مهر پایانه را نداشته باشند سازمان به آنها بارنامه ندهد که اعمال این راهکار همت سازمان را می طلبد و ما چون شخص حقیقی هستیم نه قضایی، نمی توانیم برخوردی داشته باشیم  .
پرداخت جریمه به جای تعطیلی شرکت
وی با بیان اینکه در گذشته با شرکت های متخلف از طریق تعطیلی موقت برخورد می شد، ادامه داد: در حال حاضر این روند به پرداخت جریمه نقدی تغییر پیدا کرده که برخورد قاطع تری را می طلبد. رئیس انجمن صنفی رانندگان بیرجند درپاسخ به برخی از نارضایتی های رانندگان از فعالیت های انجمن اذعان داشت: در تاریخ ۴ اسفندماه سال گذشته تاریخ مدیریتی بنده به اتمام رسیده ولی طی نامه ای از اداره کار تا برگزاری انتخابات و معرفی هیات مدیره جدید هنوز اعتبار قانونی به بنده داده شده است. وی ادامه داد: تاکنون سه مرتبه زمینه را برای برگزاری انتخابات فراهم کرده ایم که عده ای با ایجاد تنش باعث شدند جلسات به حد نصاب نرسید ولی ما تلاش داریم این انتخابات را برگزار کنیم.
 ناوگان حمل و نقل استان باید متحول شود
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی در پاسخ به مسائل مطرح شده در این گزارش به خبرنگار ما گفت: اعلام بار در پایانه مربوط به زمانی بود که امکاناتی مانند گوشی همراه و اینترنت موجود نبوده و مشکلی که رانندگان در مورد عدم اعلام بار در پایانه مطرح کرده اند مختص الان نیست و از سالهای گذشته وجود داشته است. شهامت با بیان اینکه شرکت های حمل و نقل خصوصی هستند و اجباری در اعلام بار در پایانه ندارند و هیچ وجاهت قانونی نیز برای اعلام بار نیست، افزود: مرز برای خراسان جنوبی یک مزیت است و اگر می خواهیم از آن بهره ببریم باید ناوگان حمل و نقل خود را تغییر دهیم. وی  با بیان اینکه ۹۸ درصد شرکت های حمل و نقل خصوصی هستند، ادامه داد: نرخ کرایه نیز تفاهمی بین رانندگان، انجمن و شرکت حمل و نقل است و ما دخل و تصرفی نداریم.
با هرگونه رانت در دادن بار برخورد می کنیم
وی در پاسخ به این سوال که در دادن بارنامه در پایانه و در بین برخی شرکت ها شبهاتی مبنی بر رانت وجود دارد، اذعان داشت: اگر موردی وجود داشته باشد و ادله کافی ارائه شود با آن برخورد می کنیم و موضوع در کمیسیون تخلفات رسیدگی می شود. شهامت هم چنین در پاسخ به این سوال که در انجمن صنفی رانندگان مشکلات و نارضایتی هایی وجود دارد، بیان کرد: در قانون برای هر کاری راهکاری ارائه شده و انجمن ها تحت پوشش اداره کار هستند و باید طبق قانون انتخابات را برگزار کنند.وی ادامه داد: اگر برای کسی مشکل مالی یا شائبه خسارتی بوجود آمده باید شکایت کند و این موارد به ما ربطی ندارد. وی با تاکید بر اینکه نظارت ما طبق قانون انجام می شود، گفت: انجمن می تواند با صاحب بار مذاکره کند و او را برای افزایش نرخ بار متقاعد کند و ما فقط نقش مشاوره ای داریم هر چند براساس نرخ تورم انتظار می رود سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد نرخ کرایه ها افزایش یابد. لازم به ذکر است در گزارش قبلی اینگونه عنوان شده بود که شرکتی که اعلام بار لاستیک در بیرجند را برعهده دارد خود دارای شرکت فروش ماشین های چینی است که این موضوع از سوی مدیر عامل شرکت مذکور رد شد.
نظارت بر اساس اساسنامه انجمن
رئیس اداره تشکل های کارگری و کارفرمایی اداره تعاون کار و رفاه  اجتماعی استان در پاسخ به برخی مسائل مطرح شده دراین گزارش و نحوه نظارت بر تشکل های صنفی گفت: از زمان اتمام تاریخ مدیریتی رئیس انجمن صنفی قانون گذار ۶ماه فرصت  داده تا با برگزاری انتخابات، اعضای هیات مدیره جدید معرفی شوند و تا آن زمان مدیر قبلی باید امورات انجمن را پیگیری کند. خوشه چین افزود : طبق اساس نامه  باید رئیس  انجمن قبل از اتمام مهلت قانونی مدیریتی خود آگهی برگزاری انتخابات را بدهد و حداقل ظرف ۲۰ روز و حداکثر ظرف ۴۰ روز بعد از آگهی انتخابات را برگزار کند که اگر در این مدت برگزار نشد می تواند در بازه زمانی ۶ ماهه این انتخابات را برگزار کند. وی با بیان اینکه ما حق دخالت در امور مالی انجمن ها را نداریم، ادامه داد: ما در چهارچوب قانون و اساس نامه بر انجمن ها نظارت داریم و اگر تخلفی صورت گیرد رسیدگی می کنیم اما حق دخالت مستقیم در امور مالی را نداریم. وی بیان کرد : به درخواست یک سوم اعضای انجمن مدیریت آن انجمن باید مسائل مالی را حسابرسی و شفاف سازی کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*