اخبار شهرستانها

۱۰ کیلومتراز شبکه آبرسانی روستای دیهوک بازسازی میشود

امسال با پیش بینی اعتبار مورد نیاز، اصلاح وبازسازی ۱۰کیلومترازشبکه آبرسانی روستای دیهوک در دستور کار قرار گرفت.
مسئول ایستگاه آب وفاضلاب روستایی دیهوک به امروز خراسان جنوبی گفت : بیشترین مشکل این بخش بحث پایین بودن سایز لوله ها است به همین دلیل در فصل گرم سال از ساعت ۲ بعد از ظهر به بعد شبکه با افت فشار مواجه می شود. متولی با اشاره به اصلاح و بازسازی یک کیلومتر از این شبکه در سال گذشته افزود: خوشبختانه در بحث تامین آب مشکل خاصی وجود ندارد اما باید با توجه به کاهش منابع زیرزمینی در بحث صرفه جویی آب نهایت دقت راداشته باشیم. وی ادامه داد: باتوجه به برنامه ریزی های انجام شده برای تامین آب مقرر شد آب چاه رزرو نیز به شبکه توزیع متصل شود.
مرمت فضاهای اندرونی باغ اکبریه
مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه گفت: با تخصیص اعتبارات ملی از ردیف اعتبارات پایگاه های میراث جهانی، مرمت فضاهای اندرونی باغ اکبریه شامل مطبخ، انبار، حمام ها و حصار اندرونی آغاز شد. محمد علی جنتی فر افزود: فضاهای اندرونی باغ اکبریه مدت ها در اختیار بخش خصوصی بوده و با کاربری سفره خانه سنتی مورد بهره برداری قرار گرفته است و آسیب های مختلف سازه ای و منظری به دلیل کاربری و بهره برداری غیر اصولی، بر مجموعه فضاهای اندرونی وارد شده است.
مراسم آیینی ملاقه زنی (کفچلزی) در خراسان جنوبی
مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل گفت: کفچلزی از جمله مراسم خراسان جنوبی است که توسط زنان و دختران در شب ۲۷ ماه مبارک رمضان انجام می شود. سید احمد برآبادی مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل گفت: در این شب بانوان به صورت فردی یا دو نفری با هم، یک سبد یا قلبیری را که پارچه ای درون آن انداخته اند را برداشته و در داخل قلبیر قرآن، آئینه، شانه و یک سرمه دان می گذاشتند و یک کفچلز (کفگیر) یا قاشق به دست دیگر گرفته و به در خانه هایی که از پیش در نظر گرفته اند می روند در حالیکه صورت خود را چنان در چادر پنهان می کنند که دیده و شناخته نمی شوند. وی افزود: آنها به در هر خانه ای که می رسند با کفچلز چند بار با فواصل کوتاه به در خانه می کوبند و به این وسیله حضور خود را اعلام می کنند. بانوی خانه به دم در آمده سبد آنها را گرفته ابتدا برای تیمن شانه را بر می دارد و به موهای خود می کشد بعد سرمه دان را به دست گرفته و چشمهایش را با سرمه سیاه می کند آنگاه آئینه را برداشته و چهره خود را در آئینه نگاه می کند سپس مبلغی پول داخل سبد می‌گذارد و به صاحبش می دهد البته در حال حاضر سالهاست که علاوه بر پول اقلامی نظیر آرد ، خرما و … نیز می گذارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*