نعل وارونه

استاندار خراسان جنوبی گفت: در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی در استان اقدامات خوبی صورت گرفته اما با همه این تلاشها، هنوز نارسایی ها و کمبودهای زیادی در حوزه آموزشی وجود دارد.
مهندس سید علی اکبر پرویزی که در مراسم نکوداشت مقام و تجلیل از اساتید نمونه دانشگاه بیرجند سخن می گفت،  افزود: هر ساله دستگاهها مکلف به هزینه کرد یک درصد از اعتبارات خود در حوزه پژوهش هستند و مجاز به هزینه کرد ۳ درصدی اعتبار استان در این حوزه نیز می باشند اما این امر آنطور که باید محقق نشده و اعتبارات پژوهش در محل خودش هزینه نشده است.
گلایه استاندار از رابطه ضعیف دانشگاهها با بخش صنعت
استاندار با گلایه از رابطه ضعیف دانشگاهها با بخش صنعت، اظهار کرد: چنانچه این ارتباط در استان تقویت شود ما نیز کمک خواهیم کرد تا از این ظرفیت ها به درستی در راستای توسعه استان استفاده شود. وی به تخصیص ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تأمین تجهیزات آموزشی و پژوهشی کشور در سال جاری اشاره کرد و گفت: این اعتبارات بزودی بین دانشگاههای کشور توزیع خواهد شد و باید تلاش شود تا سهم استان از این محل به نحو مناسبی مورد استفاده قرار گیرد.
فاصله زیاد تأمین منابع و نیازها در بخش آموزش
مهندس پرویزی با ذکر این نکته که اگر به سمت فعالیت های کاربردی پیش برویم در امر تحصیل و یادگیری تسهیل خواهد شد، افزود: در حال حاضر فاصله تأمین منابع و نیازها در بخش آموزش آنقدر  زیاد است که ممکن است این اعتبارات و خدمات دیده نشود. وی با اشاره به انتخابات هم گفت: همه باید کمک کنیم تا تمام کسانی که می توانند رأی بدهند در انتخابات مشارکت نمایند و تلاش ما به عنوان مجریان انتخابات نیز برای تحقق مشارکت حداکثری و صیانت از آرای مردم است و نتیجه هرچه که باشد همه باید بپذیریم.
انتخابات شوراها مغفول نماند
وی تصریح کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا اختیارات فراوانی دارند و تصمیمات آنها در توسعه شهرها و روستاها بسیار مؤثر است و لذا انتخابات شوراها شاید به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری به حاشیه رانده شود و مردم حتما باید در انتخاب اعضای شوراها نیز دقت کنند.
ارتقای دانشگاه بیرجند به لحاظ شتاب علمی
از رتبه ۲۵ به رتبه یک
رئیس دانشگاه بیرجند هم در این مراسم با اشاره به اهمیت جایگاه علم، تعلیم و معلم، به برخی توفیقات دانشگاه بیرجند اشاره کرد و گفت: دانشگاه بیرجند به لحاظ شتاب علمی از رتبه ۲۵ به رتبه یک ارتقا یافته و برای اولین سال به رنکینگ جهانی وارد شده است. دکتر خلیلی اعتبارات هزینه ای مصوب دانشگاه بیرجند در سال ۹۵ را ۷۴۱ میلیارد و ۶۰۲ میلیون ریال ذکر کرد و با بیان اینکه ۱۰۰ درصد این مبلغ تخصیص یافته است، افزود: در بحث روابط بین المللی برای اولین بار ۵ دانشجوی ارشد و دکترا از کشور افغانستان پذیرش کرده ایم و تعداد بورسیه خارج از کشور دانشگاه نیز رشد داشته است. وی با بیان اینکه مبلغ اعتبار پژوهشی دانشگاه بیرجند در سال ۹۵ بالغ بر ۹ میلیارد و ۷۰۶ میلیون ریال بوده، اظهار کرد: از یکسال پیش مکانیزاسیون سیستم حضور و غیاب را اعمال کرده ایم. دکتر خلیلی متوسط درصد رشد سالانه اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند در سال ۹۵ را ۲/۵۷ ذکر کرد و با اشاره به اینکه متوسط درصد رشد مقالات چاپ شده اعضای هیأت علمی این دانشگاه ۳۶/۹ بوده، افزود: متوسط درصد رشد مقالات چاپ شده همایشی اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند نیز ۱/۱۱ بوده است.
ضرورت ایجاد دانشگاههای کارآفرین نسل سوم در کشور
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند هم با بیان اینکه آموزش عالی در دنیای امروز به سمت ایجاد دانشگاههای نسل ۳ می رود، گفت: دانشگاههای نسل سوم خلاق، نوآور و کارآفرین هستند و آموزش کارآفرینانه را ارائه می دهند. این دانشگاهها از محل منابع بخش خصوصی و عمومی تأمین مالی شده و در توسعه مشارکت دارند و پیگیر افزایش همکاری های بین المللی، پایان دخالت مستقیم دولت و تجاری سازی دانش در تدریس و تحصیل می باشند.
دکتر رئیسی از اشتغال به عنوان چالش دانشگاههای دنیا نام برد و با بیان اینکه دانشگاههای نسل اول و دوم، کارایی لازم را در زمینه اشتغال دانشجویان نداشته اند، گفت: باید به سمت ایجاد دانشگاههای نسل سوم که کار آفرین هستند برویم. البته هنوز این بحث در ایران مطرح نشده و لذا دانشجویان ما به دلیل نداشتن مهارت، با مشکل اشتغال روبرو هستند. ضمن اینکه ایجاد دانشگاههای نسل سوم زمان بر خواهد بود.
تجلیل از اساتید و کارشناسان آموزش نمونه
و بازنشستگان دانشگاه بیرجند
در این جلسه از ۱۵ استاد نمونه، ۳ کارشناس آموزش نمونه به همراه بازنشستگان اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند و اعضای هیأت علمی که ارتقای رتبه علمی داشته اند، تجلیل به عمل آمد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*